جشنی جهانی برای راهنمایان گردشگری/آغاز برنامه ریزی برای نوروز

جشنی جهانی برای راهنمایان گردشگری/آغاز برنامه ریزی برای نوروز

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته پانزدهمین جشن بزرگ راهنمایان گردشگری در آخرین سال قرن، مانند هر سال رأس ساعت ۹ و ۵۷ دقیقه روز دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد اما این بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و سویه جدید آن به صورت مجازی میزبان راهنمایان گردشگری از سراسر ایران بود.

در این جشن مجازی، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سخنرانی کرد و گفت: راهنمایان گردشگری کسانی هستند که می‌توانند با روایتگری خود از ایران، به مبارزه با ایران هراسی که کشورهای خارجی درصدد آن هستند، برآیند.

وی گفت: کارهای زیادی باید برای راهنمایان گردشگری انجام شود در مرحله اول باید گفت که بیمه راهنمایان گردشگری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده و به نظرم از مجلس عبور می‌کند.

ضرغامی ادامه داد: صدور روادید گردشگری که ۲۰ ماهی به دلیل کرونا متوقف بود؛ حالا از سر گرفته شده تا به گردشگری رونق دهد.

سعی شده در بخش‌های مختلف گردشگری ظرفیت‌های متنوعی را تقویت کرده و ساماندهی کنیم حتماً در کنار آن روایتگری راهنمایان نقش محوری دارد. امیدواریم همه با درک بهتر شرایط کشور وظیفه مان را به درستی انجام دهیم.

در ادامه این برنامه، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور نیز گفت: گردشگری و همه حلقه‌های آن به نوعی بازخورد کار خود را زمانی دریافت می‌کنند که راهنمایان به عنوان مفسران و مبلغان گردشگری با گردشگر مواجهه دارند. به نوعی راهنمایان پیشگامان و پیشانی مواجهه گردشگری با گردشگران محسوب می‌شوند.

ما در وزارت میراث فرهنگی تلاشمان این بوده که در سال گذشته به گونه‌ای دغدغه‌های راهنمایان را مرتفع کنیم. امیدواریم که در سال آینده کمک بیشتری به این قشر شود. گنجاندن بیمه راهنمایان در بودجه ۱۴۰۱ و پیشنهاد به خدمات سفر استان‌ها مبنی بر استفاده از راهنمایان به عنوان سفیران سلامت در نوروز ۱۴۰۱ از جمله اقداماتی بوده که انجام داده ایم. امیدوارم از ظرفیت راهنمایان همانطور که در رویداد اکسپو تلاش شده استفاده شود از این به بعد هم بهره ببریم.

موارد تفویض‌شده حوزه صنایع‌دستی تشریح شد

موارد تفویض‌شده حوزه صنایع‌دستی تشریح شد

در این هفته در بخش خبرهای مربوط به حوزه صنایع دستی، فرهاد غلامعلی فلاح مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی با اشاره به برگزاری همایش مدیران کل استان‌ها و اعلام تفویض اختیار از سوی ضرغامی به مدیران کل میراث‌فرهنگی ۳۱ استان کشور، گفت: با هدف تسهیل در ارائه خدمات به هنرمندان صنایع‌دستی در استان‌های مختلف مواردی از سوی این وزارتخانه در حوزه صنایع‌دستی به ادارات کل استانی تفویض اختیار شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: از جمله موارد تفویض‌شده به استان‌ها در حوزه صنایع‌دستی می‌توان به تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد. به همین منظور اخیراً سامانه‌ای برای ارائه تسهیلات به صنعتگران و متقاضیان طراحی شده است.

فلاح اضافه کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به این سامانه وارد کارتابلی که برای آن‌ها تعریف شده می‌شوند و می‌توانند نسبت به ثبت تسهیلات مورد نیاز خود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ادامه داد: البته پیش‌تر نیز موارد مهمی در این حوزه به استان‌ها تفویض شده که می‌توان به پروانه تولید انفرادی و کارگاهی، پروانه تولید چندرشته‌ای متمرکز و غیرمتمرکز، مجوز تأسیس، مجوز مشاغل خانگی و صدور کارت شناسایی اشاره کرد. تمام این موارد به استان‌ها تفویض شده و ما در ستاد وظیفه هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها را داریم.

فروشنده اقلام تاریخی در فضای مجازی دستگیر شد

فروشنده اقلام تاریخی در فضای مجازی دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران از دستگیری فروشنده اقلام تاریخی در فضای مجازی به همراه ۳۵۸ قلم شیء خبر داد.

سرهنگ مجتبی نوری با اعلام این خبر افزود: در پی رصد فضای مجازی مبنی بر گزارش خرید و فروش اشیا و اموال تاریخی، تیمی از کارکنان یگان حفاظت استان با انجام قرار صوری و شناسایی متهم پس از اخذ دستور مقام قضائی با انجام یک عملیات مشترک با کلانتری ۱۰۶ نامجو اقدام به دستگیری شخص فروشنده کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران عنوان کرد: متهم برای سیر مراحل قضائی تحویل کلانتری شد که با تکمیل پرونده عوامل احتمالی همکار با متهم نیز شناسایی و دستگیر می‌شوند.

فعالیت شبانه روزی حمام‌ها در برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر

فعالیت شبانه روزی حمام‌ها در برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر

این هفته علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها و دبیران ستادهای اجرایی خدمات سفر فهرست برنامه‌ها و فعالیت‌های اصلی ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها را برای نوروز ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

در این ابلاغ آمده که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای جلوگیری از نادیده گرفتن احتمالی برخی برنامه‌ها در استان‌ها اقدام به چک لیست برنامه‌ها و اقدامات ضروری ستاد سفر کرد که متشکل از ۵۰ آیتم برنامه‌ای از فعالیت‌های اصلی ستادهای استانی است.

در بخش مربوط به موضوع برنامه‌ها که مهلت اجرای آن از پانزدهم دی ماه آغاز شده است؛ مواردی از جمله پیگیری مصوبات جلسات ستاد اجرایی سفر استان‌ها برگزاری جلسه با موضوع اسکان به خصوص جلسه با آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر ذکر شده است.

نوروز ۱۴۰۱ متمایز خواهد بود

نوروز ۱۴۰۱ متمایز خواهد بود

در راستای برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی پنجاهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد. در ابتدای این نشست علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور گفت: تقریباً دو ماه پیش کمیته‌ها فعال شدند و امروز اولین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۱ است.

وی افزود: مصوبه هیأت وزیران در خصوص تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چند نکته دارد؛ نگاه این مصوبه عمدتاً توسعه گردشگری داخلی در تمام سال است و باید از ظرفیت‌های ستاد در طول سال برای رونق گردشگری داخلی استفاده شود.

شالبافیان تصریح کرد: مصوبه وزیران یک ابزار بسیار مناسبی است تا دستگاه‌های عضو ملزومات خود را تمهید کنند. یکی از برنامه‌های ما که در برنامه هفتم توسعه دنبال خواهیم کرد، توجهی است که دولت باید به حمل و نقل ریلی داشته باشد و توسعه آن حتماً باید در سطح وسیع‌تری مورد توجه قرار گیرد.

جامعه هتلداران ستون خیمه‌های گردشگری در کشور هستند

این هفته وزیر میراث فرهنگی در نشست با هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه این جامعه ستون خیمه‌های گردشگری در کشور هستند، گفت: مواضع ما برای تأسیسات گردشگری عملیاتی، صریح و همگراست.

در این نشست سید عزت‌الله ضرغامی با اشاره به پیشرفت‌های جامعه هتلداری در ایران در سال‌های اخیر یادآور شد: پیشرفت جامعه هتلداری و رضایت‌مندی مردم از خدمات هتلداران هدف جدی ما است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: برای مبارزه با بروکراسی منفی و رویه‌های غلط و نادرست هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهم.

ضرغامی افزود: در تصمیم‌گیری‌های من مطالعه و بررسی کارشناسی درباره هر موضوعی برای به صفر رسیدن خطاها و پیشرفت حداکثری حوزه‌های مأموریتی وزارتخانه، جدی است. چنانچه به نظر قطعی کارشناسی برسم اقدام می‌کنم.

وی اضافه کرد: در بررسی کارشناسی موضوعات حوزه هتلداری نظرات تک تک اعضای تشکل را بررسی خواهم کرد و نسبت به رفع موانع و مشکلات و احیای صنعت گردشگری تصمیم می‌گیرم.

موزه‌ها "سیزده بدر" هم می‌توانند باز باشند

موزه‌ها سیزده به در باز هستند

به تازگی بخشنامه اداره کل موزه‌های تهران به اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌ها ارسال شده و در آن اعلام کرده اند که بر اساس بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. همچنین تمامی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش، روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ باز است.

تعطیل بودن موزه‌ها در روز طبیعت هر سال انجام می‌شد چون طبق رسم هر سال مردم در این روز به مناطق خوش آب و هوا و سرسبز می‌روند حتی پارک‌ها به همین دلیل هر سال موزه‌ها به خصوص موزه‌هایی که دارای فضای سبز هستند، تعطیل می‌شدند مانند کاخ‌های تهران. در این میان روز طبیعت جزو روزهای تعطیل رسمی موزه‌ها نیست. اما به دلیل جلوگیری از تخریب فضای سبز این مجموعه‌ها، موزه‌ها تعطیل می‌شدند. علت دیگر این بود که در ایام نوروز میزان بازدید از آنها نسبت به هر روز دیگری زیاد است و موزه‌ها و اشیای آنها نیاز به استراحت دارند. حتی کارکنان موزه‌ها که لازم است پس از دو هفته بازدید، فراغتی داشته باشند.

تاکید بر استفاده از توان نیروهای جوان باستان شناسی

تاکید بر استفاده از توان نیروهای جوان باستان شناسی

در این هفته هشتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان امروز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد در مراسم افتتاحیه این همایش، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی گفت: علم باستان شناسی، حیات فرهنگی انسان و دریافت خط سیر فرهنگی بشر از طریق دستیابی و مشاهده تجربی و علمی شواهد مادی باقی مانده انجام می‌گیرد که از گذشتگان وجود دارد. ما دو نشست با حضور پیشکسوتان میراث فرهنگی و باستان شناسی برگزار کردیم و درباره نظام مسائل حوزه میراث فرهنگی با موضوع تمرکز بر باستان شناسی صحبت شد. یکی از مطالبات آنها این بود که فضای کشور و کار را در وزارت میراث فرهنگی به گونه‌ای پیش ببریم که بتوان از این خدمات علمی و فنی و مهندسی در حوزه باستان شناسی و فعالیت‌های علمی کشورهای دیگر نیز استفاده کرد.

وی گفت: من از رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌خواهم که برای این موضوع برنامه ریزی کند همچنین نسل جوان ما در این باره می‌تواند کمک خوبی باشد ما باید بتوانیم از نیروهای جوان باستان شناس بیشتر بهره ببریم.

منبع : مهر