حساسیت مسئولان تکواندو به کلمه «انتخاب»/تخلف یا عبور از قانون؟

حساسیت مسئولان تکواندو به کلمه «انتخاب»/تخلف یا عبور از قانون؟

به گزارش خبرنگار مهر، مطابق با خبری که از سوی روابط عمومی فدراسیون تکواندو منتشر شد، مجمع فوق روز هشتم آبان‌ماه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت آنلاین و وبینار با هدف بررسی و تصویب دستورالعمل‌های مرتبط با اجرای اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی برگزار خواهد شد. مجمعی که به نظر می‌رسد باید ماه‌ها قبل برگزار، دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های مربوطه بعد از تصویب در اختیار جامعه تکواندو قرار می‌گرفت تا بر همان اساس نیز نامزدهایی که قصد حضور در انتخابات را دارند، ثبت نام کنند.

بر اساس نامه دعوت به مجمع که از سوی فدراسیون برای هیأت‌های استانی و اعضای مجمع صادر شده، در این مجمع قرار است دستور العمل شرایط اختصاصی نامزدها و همچنین آئین نامه کمیسیون‌های ورزشکاران، داوران و مربیان تصویب شود. آئین نامه‌هایی که سراسر ابهام است و در صورت تصویب یک تخلف آشکار و نیازمند ورود مراجع ذیصلاح است.

از سوی دیگر با کدام دلیل قانونی ثبت نام از نامزدهای حضور در انتخابات برگزار شد در حالی که دستورالعمل مربوطه قرار است در مجمع فردا بررسی و به تصویب اعضا برسد؟ آیا اجرای دستور العمل قبل از تصویب خود تخلف نیست؟

آئین نامه‌های تخصصی نیز یک ایراد بزرگ و اساسی دارد و آن برگزار نشدن انتخابات برای تعیین اعضا می‌باشد. در همه جای دنیا و حتی همین کشور خودمان، برای انتخاب اعضا یک کمیسیون بعد از اعلام شرایط، نسبت به ثبت نام از نامزدها اقدام کرده و پس از آن با برگزاری انتخابات، منتخبین با اکثریت آرا وارد کمیسیون مربوطه خواهند شد. ولی در فدراسیون تکواندو رویه جدید در پیش گرفته شده و قرار است طبق شرایطی که در این آئین نامه پر ایراد ذکر شده، سازمان تیم‌های ملی نفرات اصلی کمیسیون ورزشکاران را معرفی می‌کند! متولیان تکواندو چگونه به خود اجازه داده اند فراتر از قانون گام بردارند؟ نکته مهم دیگر اینکه چرا باید برای حضور در کمیسیون‌ها محدودیت قائل شوند؟

بر اساس آئین نامه انتخاب اعضای کمیسیون ورزشکاران، این کمیسیون ۲۱ عضو دارد که ۱۳ نفر از بخش مبارزه، ۵ نفر از بخش پومسه، ۲ نفر از پارالمپیک و یک نفر از هان مادانگ ترکیب آن را تشکیل خواهند داد. ضمن اینکه ۱۳ نفر از بین ورزشکاران مرد و ۸ نفر از بین ورزشکاران بانوان انتخاب خواهند شد. مدال آوران ۵ دوره اخیر المپیک یا پارالمپیک، مدال آوران چهار دوره اخیر قهرمانی جهان، مدال آوران دو دوره اخیر بازی‌های آسیایی، آخرین دوره قهرمانی آسیا، دو دوره اخیر المپیک نوجوانان، دارندگان طلا و نقره قهرمانی آسیا، طلا و نقره دو دوره اخیر قهرمانی جهان پارالمپیک و… اجازه عضویت در این کمیسیون را خواهند داشت؟

طبق این آئین نامه قهرمانانی چون مجید افلاکی، بهزاد خداداد، هادی افشار، فرزاد عبداللهی، مرتضی رستمی و….. که مدال‌های متعدد جهانی و آسیایی در کارنامه دارند و به نوعی بخشی از تاریخ پرافتخار تکواندو ایران را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند در کمیسیون فوق عضو شوند. نکته دیگر اینکه با کدام منطق اعضا را محدود به مبارزه، پومسه یا هان مادانگ کرده اید؟ شاید از پومسه یا پاراتکواندو نفرات بیشتری البته در صورت برگزاری انتخابات، در کمیسیون جای می‌گرفتند.

در آئین نامه کمیسیون داوران نیز که ۴۱ عضو خواهد داشت، فقط داوران قضاوت کننده در دو دوره اخیر پارالمپیک، المپیک، المپیک نوجوانان، قهرمانی آسیا، سه دوره اخیر قهرمانی جهان و… می‌توانند عضو آن باشند. در این کمیسیون هم انتخاباتی برگزار نخواهد شد! این بدان معناست که داوران با سابقه‌ای چون مجتبی نظم ده، جمشید سهرابی، شهرام اربابی و… فرصت حضور را نخواهند داشت.

در بخش مربیان نیز همین شرایط حاکم است. کمیسیونی که از ۴۵ عضو تشکیل می‌شود و سرمربیان تیم‌های ملی مبارزه، پومسه پاراتکواندو، نوجوانان و مربیان برتر لیگ اجازه حضور خواهند داشت. وقتی زمان انتخاب مربیان تیم ملی فرا می‌رسد که نور چشمی‌ها اولویت دارند، آیا مربیان سازنده‌ای در این بخش هم باید نادیده گرفته شوند؟ چگونه است که مربیان پرافتخاری چون مقانلو، ذوالقدر، کریمی و….. نمی‌توانند در کمیسیون مربی انتخاب شوند.

در واقع آئین نامه‌ها به نوعی تدوین شده که تنها افراد خاص و مورد وثوق آقایان در آن قرار بگیرند. آیا این مسیر به مهندسی انتخابات منتج نخواهد شد؟ به نظر می‌رسد متولیان تکواندو به کلمه انتخاب حساسیت داشته و نماینده کمیسیون‌ها را نیز خود منصوب خواهند کرد!

وزارت ورزش، بخصوص معاونت ورزش قهرمانی و فدراسیون تکواندو باید پاسخگو باشند که اگر این تخلف نیست، نامش را چه می‌گذارند؟ آیا می‌توان یک دستور العمل را قبل از تصویب اجرایی کنند؟ آیا این روند در صورت شکایت یکی از همین نامزدهایی که مدارکشان تائید نشده، به دیوان عدالت اداری، باید بازهم شاهد ابطال انتخابات باشیم و این به وجه وزارت ورزش لطمه وارد نخواهد کرد؟

به نظر می‌رسد تجربه فدراسیون دومیدانی و فدراسیون‌های مشابه برای متولیان ورزش کشور درس عبرت نشده و با این دست برنامه‌ها و ایجاد شائبه مهندسی انتخابات، مشکلاتی را برای این رشته المپیکی ایجاد خواهند کرد.

منبع : مهر