حمله تند شورای ششم رشت به محیط زیست/ مسئله‌ای که سرطانی شده است

حمله تند شورای ششم رشت به محیط زیست/ مسئله‌ای که سرطانی شده است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: مسائل زیست محیطی استان گیلان بویژه شهر رشت همیشه در سر تیتر خبرهای بد و نامبارک قرار داشته و دارد و هر از گاهی برای پاک کردن صورت مسئله، جلسه و کارگروه‌هایی در مرکز استان تشکیل می‌شود، اما نتیجه آن را از خروجی فاضلاب‌ها، رودخانه‌های آلوده و زباله سراوان دشت می‌کنیم.
مسئله پسمانده سراوان و رهاسازی شیرابه‌های خطرناکش از یک سو و آلایندگی‌ها خانگی، صنعتی و بیمارستانی دو رودخانه زرجوب و گوهررود از سوی دیگر و همچنین بلاتکلیف بودن تالاب عینک رشت، مسائلی است که بارها در ادوار مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما نتیجه‌ای حاصل نشده و اگر هم نتایجی حاصل شده حداقل در روی کاغذ بوده است.

طبق گفته و نظر کارشناسان و صاحب نظران؛ آلایندگی‌های ناشی از شیرابه‌های پسماند و فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی در سفره‌های زیر زمینی و همچنین رودخانه زرجوب و گوهر رشت خطرات جبران ناپذیری به جامعه انسانی و شهروندان وارد می‌کند که بعضاً این آسیب‌ها و خطرات، اکنون به صورت سرطان‌های پوستی، ریوی و بیماری‌های خطرناک و لاعلاج نمایان شده است.

شورای ششم رشت در حالی چهل و یکمین جلسه علنی اش را تشکیل داده که همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست، مبحث و محور اصلی جلسه را به موضوع و مسائل زیست محیطی شهر رشت اختصاص داده است.

حمله تند شورای ششم رشت به محیط زیست/ مسئله‌ای که سرطانی شده است

چالش‌های زیست محیطی رشت یک شبه ایجاد نشده است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با گرامیداشت هفته محیط زیست، سهل انگاری‌ها در این حوزه را تأسف بار خواند و اظهار کرد: حال محیط رشت خوب نیست و پسماند سراوان و دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت در سایه سو مدیریت‌ها، سهل انگاری‌ها و نبود کار میدانی و کارشناس محور به معضلی برای این شهر تبدیل شده است.

محمد حسین واثق کارگرنیا، مسائل زیست محیطی را از دغدغه‌های مهم و اولویت دار شورای ششم دانست و بیان کرد: مردم و شهروندان رشت چوب وعده‌های تحقق نیافته در حوزه محیط زیست در ادوار گذشته را می‌خورند.

وی با بیان اینکه چالش‌های زیست محیطی رشت یک شبه ایجاد نشده است، افزود: مسائل زیست محیطی رشت حاصل کم کاری‌ها، سو مدیریت‌ها و سهل انگاری مدیران در ادوار گذشته بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از کم کاری‌ها در احداث زباله سوز سراوان، اضافه کرد: مدت هاست که در حوزه رفع مشکلات محیط زیست رشت، شاهد وعده‌های تحقق نیافته هستیم و چند سالی است که قرارداد احداث زباله سوز سراوان منعقد شده، اما هنوز این مهم محقق نشده است.

واثق کارگرنیا با بیان اینکه مسائل زیست محیطی سلامتی رشتوندان را به خطر انداخته است، نسبت به تسریع در حل این مسائل تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات محیط زیست رشت نیازمند تعامل و همراهی تمامی دستگاه‌ها و همچنین حمایت نمایندگان مجلس و اختصاص اعتبارات دولتی است.

شورای ششم در اتاق شیشه‌ای قرار دارد

رئیس شورای شهر رشت در صحبت‌های ابتدای این جلسه، بابت عدم پخش اخبار صحن شورای رشت در جلسه پیشین عذرخواهی کرد و با بیان اینکه شورای ششم در اتاق شیشه‌ای قرار دارد، اضافه کرد: به واسطه مشکلات فنی که رقم خورده بود، امکان پخش مستقیم جلسه پیشین شورا وجود نداشت و با توجه به اینکه شورای رشت همواره به شفاف سازی تاکید دارد در تلاشیم تا همواره جلسات علنی شورا به صورت مستقیم از طریق فضای مجازی پخش شود تا شهروندان و تمامی علاقمندان از نطق‌های اعضای شورا و تصمیمات گرفته شده توسط شورا پیرامون مباحث مختلف مطلع باشند و این شفافیت را حق مردم می‌دانیم.

واثق کارگرنیا در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ارسال لایحه‌ای مبنی بر حمایت از تیم فوتبال داماش به صحن شورای رشت، حمایت از تیم‌های ورزشی و سرمایه گذاری در امر ورزش را بسیار با اهمیت خواند و بیان کرد: لایحه کمک مالی به تیم فوتبال داماش به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به صحن شورای رشت ارسال شده است و برای تصمیم گیری نهایی در این باره، لایحه مذکور را به رأی می‌گذارم.

گفته می‌شود؛ پس از رأی گیری و با موافقت اعضای شورای رشت، لایحه کمک به تیم فوتبال داماش به صورت یک فوریتی و به منظور بررسی به کمیسیون‌های تخصصی شورای رشت ارسال شد

حمله تند شورای ششم رشت به محیط زیست/ مسئله‌ای که سرطانی شده است

هفته محیط زیست در رشت تبریک ندارد

سید حسین رضویان، عضو شورای شهر رشت که ریاست کمیسیون بهداشت و محیط زیست این شورا را برعهده دارد، با توپ پر به این جلسه آمده بود و نسبت به وضعیت نا به سامان و اسفبار محیط زیست رشت انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه هفته محیط زیست در رشت تبریک ندارد، افزود: به هزاران دلیل این را می‌گویم که یکی از آن‌ها وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهررود است که از میان شهر رشت عبور می‌کنند در حالی که بیش از صد مدخل آلاینده دارد که جان مردم رشت را به خطر انداخته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت با بیان اینکه بسیاری از اقدامات زیست محیطی وابسته به داشتن اعتبارات نیست، گفت: برای اجرای برخی از اقدامات زیست محیطی رشت نیازمند هنر مدیریت هستیم که متأسفانه در سال‌های اخیر به آن غفلت شده است.

رضویان، وجود صد مدخل آلاینده به رودخانه‌های رشت را تأسف بار و فاجعه آمیز خواند و اضافه کرد: پساب‌های صنعتی، بیمارستانی و خانگی خیلی راحت وارد دو رودخانه زرجوب و گوهر رود می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

وی، ورود پساب‌های خطرناک به رودخانه‌های رشت را موجب پدید آمدن بیماری‌های صعب العلاج دانست و افزود: وجود صدها مدخل آلاینده به رودخانه‌ها، مسئله بسیار جدی و بحران زا است که مردم رشت را سال‌ها تهدید می‌کند.

مسئله ورود پساب‌های آلاینده به رودخانه‌ها شوخی بردار نیست

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه مسئله ورود پساب‌های آلاینده به رودخانه‌ها شوخی بردار نیست، تصریح کرد: در جمع آوری این آلاینده‌ها باید جدی، قاطعانه و قانونی برخورد کرد و این موضوع یک مطالبه مردمی است.

رضویان با تاکید بر لزوم تجهیز بیمارستان‌ها به تصفیه خانه، بیان کرد: بسیاری از بیمارستان‌ها ادعا دارند که دارای تصفیه‌خانه هستند ولی هنوز خروجی فاضلاب‌هایشان را به رودخانه می‌ریزد.

وی همچنین کنایه‌ای به صنایع و کارخانجات آلاینده زد و گفت: کارخانه‌ها برای انجام کار تولیدی خود نباید به گونه‌ای عمل کنند که به قیمت جان مردم تمام شود.
عضو شورای اسلامی رشت، توجه به محلات پایین شهر را مورد تاکید قرار دادو اضافه کرد: شورای ششم با این شعار که آمده‌ایم زبان مردم محلات پایین شهر باشیم، شروع به کار کرد، این شعار باید به عمل تبدیل شود.

رضویان گریزی هم به چالش‌ها، محرومیت‌ها و مشکلات محلات کم برخوردار رشت زد و تصریح کرد: در نقاطی مثل فخب، سیاه اسطلخ و صف‌سر مردم چه گناهی کردند!؟ خیلی از کارها که باید در این مناطق انجام شود در زمان اجرا، متولی اصلی را گم می‌کند.

وی، شورا را زبان و نماینده مردم معرفی کرد و گفت: پیگیری مطالبات شهروندان و رسیدگی به امورات شهری بویژه حل مسائل زیست محیطی باید در اولویت قرار گیرد.

حمله تند شورای ششم رشت به محیط زیست/ مسئله‌ای که سرطانی شده است

محیط زیست رشت بحرانی است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت، مسئله محیط زیست را در رشت بحرانی و اسف بار خواند و خواستار پاسخگویی متولیان امر در صحن علنی شورا شد و از رئیس شورای شهر رشت خواست تا با دعوت از ادارات مرتبط یعنی محیط زیست و منابع طبیعی رشت به صحن شورا، نسبت به مسائل زیست محیطی و عملکردشان در این حوزه پاسخگو باشند.

وی با ابراز تأسف از افزایش مرگ و میرهای سرطانی ناشی از آلایندگی‌های زیست محیطی در رشت، افزود: متروپل در آبادان فروریخت همه عزادار شدیم یک کشور متأثر شدند، اما در رشت به سبب مشکلات زیست محیطی روزانه چند نفر به سرطان مبتلا می‌شود و از بین می‌روند و ما انگار نه انگار چنین اتفاق ناخوشایندی در رشت می‌افتد و خیلی شیک و تمیز از کنارش می‌گذریم.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه مسئله زیست محیطی در این شهر بسیار فاجعه آمیز است، گفت: نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی صدای مردم رشت را به پایتخت برسانند؛ رشت در مرحله بحران و انفجار زیست محیطی بوده و زندگی مردم در خطر است.

جلسات بدون پشتوانه علمی به کار محیط زیست نمی‌آید

از این دست جلسات چه در صحن علنی شورا باشد، چه در سالن‌های شیک و مجلسی استانداری و یا چه در محل دفن زباله و در هر مکان دیگری، توفیقی به حال محیط زیست گیلان و رشت نخواهد کرد مگر آنکه عزم، پشتوانه فکری و نظر کارشناسانه و علمی پشت این جلسات نهان شده باشد، اینکه تریبون به دست بگیریم و بدون پشتوانه فکری و راه حل علمی، لباس انتقاد بر تن کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند.

مسئله پسماند سراوان و یا آلاینده‌های سرطان زای رودخانه زرجوب و گوهر رود، خلق الساعه نبوده بلکه تاوان بی مدیریتی، سو تدبیرها، کم کاری‌ها و شاید مافیای پشت پرده که ما از آن بی خبریم، است که شهروندان گیلانی و بویژه مردم رشت آن را پس می‌دهند.

اما گذشته از گله گذاری ها، مچ گیری ها و پاچه گیری های پشت تریبونی، بیاییم یک بار هم شده، دست مهربانی، همدلی و تعامل به یکدیگر دهیم و راهکار اساسی و توأم با پشتوانه علمی و کارشناس محور برای حل موضوعات زیست محیطی گیلان پیدا کنیم و در غیر این صورت همان آش و همان کاسه.

منبع : مهر