حمید سجادی: فوتبال ایران باید متحول و استانداردسازی شود

حمید سجادی: فوتبال ایران باید متحول و استانداردسازی شود

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص سوال نمایندگان درخصوص عملکرد وزارت ورزش گفت: سوال و نظارت حق مجلس است و نمایندگان ابزارهای نظارتی دارند که یکی از آنها سوال و تذکر است. سوال درباره ورزش حرفه‌ای و پرسپولیس و استقلال بود و پاسخ سوال‌ها را کامل و کارشناسی و جامع با هماهنگی معاونت‌های مربوطه قبلاً هم ارسال کرده بودیم و دیروز هم در مجلس توسط من توضیح داده شد و رأیی که دادند این بود که از پاسخ‌ها قانع نشدند.

وی افزود: نوع سوال طوری بود که ۹۰ درصد متوجه عملکرد فدراسیون‌ها بویژه فوتبال بود. قطعاً فوتبال روز دنیا نیازمند یکسری استانداردسازی است و فوتبال حال حاضر کشورمان باید متحول شود که نیازمند سازو کارها و تغییرات و رویکردهای مدیریتی است و نگاهمان به فوتبال باید عوض شود و انتظار خانواده ورزش و فوتبال این است که فوتبال در کشور طبق استانداردهای روز پیش برود ولی بخشی از سوال نماینده محترم این بود که چرا جریمه شدیم و در پرونده مربیان خارجی بازنده می‌شویم و مجبور می‌شویم مبالغ سنگینی پرداخت کنیم.

سجادی ادامه داد: اهالی ورزش پاسخ این سوالات را می‌دانند؛ ما یکسری تحریم‌های ظالمانه داریم که بخشی مراودات بانکی هست و طبق قوانین فیفا اگر تأخیری در پرداخت بازیکن یا مربی خارجی داشته باشیم، می‌تواند شکایت کند و با جریمه حقش را بگیرد. بحث دیگر این است که مربیان خارجی دوست دارند که پولشان در حساب بانکی شأن بنشیند چون یک قانون در دنیا به اسم پولشویی هست و اگر پول نقد بدهید یا از مبادی مختلف خرد خرد به حسابش پول ریخته شود تداعی پولشویی را دارد.

وی افزود: یکی از نمایندگان مجلس سوال کرد که چرا باید در پرونده‌های بین المللی ببازیم؟ یکی از دلایل، پرداختهای مالی هست که این پرداختها دو پاشنه آشیل دارد که یکی مشکل مراودات بانکی در تحریم‌ها هست؛ کمااینکه یکی از دلایل رفتن استراماچونی از ایران این بود که از صرافی‌های مختلف به حسابش پول ریختند و استراماچونی گفت که من به پولشویی متهم می‌شوم و نمی‌توانم باشما کار کنم و از ایران رفت.

وزیر ورزش تصریح کرد: در زمان من یک مربی خارجی نبوده که چنینی اتفاقی برایش بیفتد ولی نمایندگانی هستند که اتفاقاً دوستمان هم هستند و سوال کردند و من که ۱۶ ماه است وزیرم باید جواب دهم؛ هرچند در آن تقصیری ندارم. اگر کسی به پاسخم گوش دهد و احترام بگذارد بحث دیگری است و وظیفه من پاسخگویی است.

سجادی درباره پرونده سرخابی‌ها نیز گفت: پرونده پرسپولیس و استقلال در سال ۲۰۱۶ شروع شده بود و پرونده اش را تکمیل کردیم ولی ۴ دلیل از استانداردهای فیفا که یکی بدهی‌ها، یکی بدهی مالیاتی، یکی حق پخش و دیگری مالکیت مشترک عمده دلایل محرومیت این دو تیم از استاندارها بودند که یک به یک رفع کردیم و رفع تعلیق شدند و کارهایی انجام می‌دهیم که در ممیزی دوباره برای بازی‌های آسیایی نیافتند.