خوب و بد انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی بسکتبال/ کار سختی دارد

خوب و بد انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی بسکتبال/ کار سختی دارد

عنایت الله آتشی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد انتخاب سعید ارمغانی به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: این انتخابی شایسته بود که رئیس فدراسیون می‌توانست داشته باشد به خصوص با توجه به پیشینه‌ای که سعید ارمغانی در بسکتبال داشته و مسیر رشد و موفقیت را به صورت پیوسته طی کرده است.

وی در ادامه اشاره‌ای به پیشینه سعید ارمغانی به عنوان بازیکن بسکتبال داشت و خاطرنشان کرد: ارمغانی از دوران کودکی در بسکتبال فعالیت داشت و در مدرسه ای در نازی آباد تمرین می‌کرد. او سال ۵۶ در مسابقات قهرمانی کشور خود را مطرح کرد و نشان داد که جوانی با استعداد اما کم تجربه است. البته آن سال ارمغانی برای تیم جوانان انتخاب نشد. هرچند به نظرم اگر انتخاب می‌شد شاید به پیشرفت امروز نمی‌رسید.

کارشناس بسکتبال تصریح کرد: سال ۶۰ سعید ارمغانی وارد ترکیب تیم ملی شد و با این تیم به کلکته اعزام شد. آن زمان من مربی تیم ملی بودم اما در این اعزام حضور نداشتم. سال ۶۲ که خودم سرمربی تیم ملی بودم دوباره وی در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و با این تیم به هنگ کنگ و چین اعزام شد. ارمغانی در هنگ کنگ شکوفا شد و در چین هم یکی از بهترین‌های تیم ملی ایران بود. در همان رقابت‌ها تیم ملی ایران برای اولین به عنوان پنجم جام ملت‌ها دست یافت.

آتشی با بیان اینکه حضور سعید ارمغانی در ترکیب تیم ملی تا سال ۷۴ ادامه داشت و همزمان او در عرصه باشگاهی هم از بازیکنان مطرح زمان خودش بود، یادآور شد: زمانیکه دکتر غضنفری ریاست فدراسیون بسکتبال را بر عهده داشت او مربی تیم ملی بسکتبال شد اما بعد از کنار رفتن او (غضنفری) ارمغانی هم از تیم ملی کنار رفت. همین موضوع همزمان شد با سفرش به مجارستان، ارمغانی در مجارستان فعالیت خود در عرصه مربیگری را ادامه داد و با تیم‌های مردان و بانوان افتخارات بزرگی به دست آورد و در کل در اروپا شخصیت بالای مربیگری داشت. از همه مهمتر اما همین مسئله است که سعید ارمغانی از نازی آباد به تیم ملی آمد.

خوب و بد انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی بسکتبال/ کار سختی دارد

سعید ارمغانی که به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شده است

«آیا تمام این ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که سعید ارمغانی داشته می‌تواند ضمانتی برای حضور موفق وی در راس تیم ملی بسکتبال باشد؟»آتشی در پاسخ به این پرسش گفت: این موضوع به توانایی درونی سعید ارمغانی و تجربه و بار فنی او بستگی دارد. در کل کار سختی پیش روی است به خصوص با توجه به پیشرفتی که بسکتبال کشورهایی مانند چین و استرالیا در حال طی کردن آن هستند. باید برنامه ریزی ها برای تیم ملی در حد رسیدن به این کشوها باشد تا در رقابت‌هایی که پیش رو داریم و در تقابل با آنها بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم.

وی ادامه داد: سعید جزو مربیان خاکی و خاص بسکتبال است اما پیش از این هم تیم ملی مربیان خوبی داشته است، این تیم را مهران حاتمی در کاپ آسیا دوم شد، با مهران شاهین طبع راهی المپیک شد در حالی که تا پیش از آن هیچ وقت تیم ملی با کادر کاملاً ایرانی سهمیه المپیک نگرفته بود. بعد از وی هم مصطفی هاشمی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. حالا سعید ارمغانی عهده دار این مسئولیت شده است و باید تیم ملی را به حدی از آمادگی برساند که در آینده سخت که با انتخابی جام جهانی، کاپ آسیا و جام ملت‌ها همزمان می‌شود، بتواند نتیجه بگیرد.

این کارشناس بسکتبال در مورد اینکه «مهمترین یا به نوعی اولویت سرمربی جدید تیم ملی چه مسئله‌ای باید باشد؟»، گفت: او باید از تمام نفراتی که در لیگ موثر نشان داده‌اند، چه جوان و چه قدیمی و با تجربه تر دعوت کند. بسکتبال ایران تورنمنت‌های مهمی در پیش دارد و نباید فرصت را برای در اختیار داشتن همزمان همه بازیکنان از دست بدهیم. حتی خوب است که تیم دوم تشکیل شود تا در مواقع ضرورت امکان جابه‌جایی بازیکنان وجود داشته باشد. توجه به این مسئله با توجه به سختی دیدارهایی که در پیش داریم، ضرورت است.

آتشی بر مهیا شدن دیدار با تیم‌های خارجی و طراز اول هم تاکید کرد و یادآور شد: در این صورت است که می‌توان مانع از غافلگیری دوباره در برابر تیمی مانند قزاقستان شد. باید با تیم‌های بزرگ بازی کرد و کسب تجربه کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «شما به استفاده همزمان از همه بازیکنان موثر لیگ – چه جوان و چه قدیمی- تاکید کردید. یعنی ضرورتی بر جوانگرایی در این مقطع زمانی نیست؟» گفت: پوست اندازی یک روند طبیعی است که هر سال بنا به دلایلی انجام می‌شود.همین امروز در برخی از پست‌های تیم ملی ضعف داریم. سرمربی جدید تیم ملی باید به فکر این پست‌ها باشد و فکر اساسی برای آن داشته باشد. باید در هر پست دو سه بازیکن هم طراز داشته باشیم. لازمه داشتن تیم ملی همیشه آماده همین مسئله است.

خوب و بد انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی بسکتبال/ کار سختی دارد

کارشناس بسکتبال در بخشی از این گفتگو مسائل روحی و روانی، فنی و فیزیکی را به عنوان سه اصل مهم و اساسی در موفقیت مستمر هر تیمی و به خصوص تیم ملی عنوان کرد و به این پرسش که «جذب مربی خارجی یکی از گزینه‌های فدراسیون بسکتبال بود. فکر می‌کنید تیم ملی با مربی ایرانی مانند سعید ارمغانی هم به نتایج و اهداف موردنظر می‌رسد یا بهتر بود مربی خارجی جذب می‌شد؟»، پاسخ داد.

وی گفت: ما همیشه به دنبال مقایسه هستیم در حالی که باید توجه داشته باشیم مربی خارجی زمانی می‌تواند در بسکتبال کشورمان مثمرثمر باشد که جزو طراز اول‌های جهان باشد و کارنامه موفقی در اروپا و جهان داشته باشد. چنین مربی هم قاعدتاً به دنبال ارتقای بیشتر خود است و کم پیش میاید راضی به همکاری با کشوری مانند ما شود. در واقع برای داشتن مربی خارجی درجه یک باید هزینه‌های سنگینی پرداخت شود، مربی خارجی درجه دو و سه هم به درد بسکتبال ما نمی‌خورد آن‌هم وقتی که ما خودمان مربیانی با توانایی‌های بالا داریم.

آتشی تصریح کرد: شاید با توجه به وضعیت اقتصادی موجود انتخاب گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی مناسب بود اما برنامه‌ها و تصمیماتی که از این پس اجرا و اتخاذ می‌شود خیلی مهم است. همه مربیان ما توانایی دارید و می‌توانند موفق باشد اما باید موقعیت ایجاد کرد و هزینه و سرمایه گذاری لازم را هم داشت. برای اینکه بسکتبال کشورمان قد علم کند نباید از این دو اصل غافل شد.

منبع : مهر