دادگاه طلاق چند جلسه است؟

دادگاه طلاق چند جلسه است؟

در رسیدگی به دعوای طلاق مهم است که طلاق به چه شکل باشد. یعنی در طلاق توافقی یا درخواست طلاق از طرف مرد یا زن این مراحل کمی با هم متفاوت خواهد بود. بسیاری از این مراحل را می‌توان موانعی دانست که قانون بر سر راه زن و مردها قرار داده است. موانعی که زن و مرد را به تفکر وادارد و از طلاق منصرف کند. بسیاری از اختلافات سطحی در همین مراحل حل و فصل می‌شوند.  

چگونگی نحوه درخواست طلاق از طرف مرد یا زن می‌تواند تعیین کننده تعداد جلسات حضور در دادگاه باشد. برای آگاهی دقیق از تعداد جلسات حضور در دادگاه بهتر است از وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. وکیلی که با همه مراحل قانونی کار آشنایی کامل دارد.

مراحل کلی طلاق

اولین مرحله طلاق مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی برای ثبت درخواست طلاق است. باید متنی تنظیم شود که با آن بتوان در دادگاه دعوای طلاق را مطرح کرد. همه مسائل از طرف زن یا مرد درخواست کننده طلاق باید در این متن آورده شود. در طلاق توافقی نیز تنظیم این دادخواست الزامی است. بر طبق این دادخواست زن و مرد از دادگاه درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش می‌دهند. 

زن و مرد برای بررسی پرونده به دادگاه خوانده می‌شوند. خواهان و خوانده در زمان و مکان تعیین شده باید در دادگاه حضور یابند. البته وکیل می‌تواند به وکالت از آنها در این جلسه حاضر شود. تعداد جلسات مشاوره نیز با توجه به عمق مشکلات زن و مرد تعیین می‌شود. حضور در این جلسه‌ها برای زن و مرد لازم است. بدون مدرک رفتن به این جلسات، قاضی دادگاه رأیی صادر نمی‌کند. در هر نوع طلاقی شرکت در این جلسات الزامی است. 

بعد از بررسی پرونده، قاضی دادگاه از زن و مرد می‌خواهد که فردی را به عنوان داور معرفی کنند. این فرد حتماً باید از افراد فامیل و متأهل باشد. این جلسه نیز برای پشیمان کردن زن و مرد از طلاق برگزار می‌شود. در طلاق توافقی نیازی به برگزاری این جلسه نیست.

بعد از این جلسه است که دادگاه رأی نهایی مبنی بر طلاق را صادر می‌کند. آنها با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش می‌توانند برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. تعداد جلسات حضور در دادگاه به نحوه درخواست طلاق از طرف مرد یا زن یا طلاق توافقی بستگی دارد.

تفاوت نحوه درخواست طلاق از طرف مرد یا زن

نحوه درخواست طلاق از طرف مرد یا زن می‌تواند متفاوت باشد. قانون طلاق را یک عمل حقوقی یک جانبه می‌داند. یعنی مرد و زن (در صورت داشتن شرایط لازم) می‌توانند یک جانبه برای آن اقدام کنند. یعنی طلاق قائم به شخص نیست و هر کدام از زوجین می‌توانند برای درخواست طلاق پیش قدم شوند. طلاق برای عقد دائم انجام می‌شود و در عقد موقتی معنایی ندارد.

قانون حق طلاق را به مرد داده است. اگر زن هم توانسته باشد این حق و وکالت را از مرد بگیرد، شاید مراحل را آسان‌تر پشت سر بگذارد. طلاق توافقی نمونه ای از طلاق خلع یا مبارات است. در این نوع طلاق زن با بخشش مهریه و دیگر حقوق مالی خود درباره جدایی با مرد به توافق می‌رسد. در غیر ان صورت، زن باید بتواند با توجه به شرایط دوازده گانه دلایل محکمه پسند برای طلاق داشته باشد. تعداد جلسات حضور در دادگاه و مراحل طلاق در چنین وضعیتی بیشتر خواهد شد. مراحلی که در درخواست طلاق از طرف مرد یا طلاق توافقی نیازی به گذر از آنها نیست. وجود یک وکیل خبره و کارکشته در این مراحل می‌تواند مؤثر واقع شود.

در هر طلاقی، پیش از صدور گواهی عدم امکان سازش تکلیف حقوق مادی و معنوی زوجین باید مشخص شود. مهریه و اجرت المثل و نفقه و جهیزیه و حضانت فرزندان از مهم ترین این حقوق به شمار می‌روند. در طلاق توافقی زن و مرد می‌توانند خودشان درباره همه این موارد به نتیجه مشترک برسند. در غیر این صورت، این دادگاه است که بر طبق قانون تکلیف همه موارد را مشخص می‌کند.

زن و مرد باید برای درخواست طلاق در مرحله اول به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. بعد از تنظیم دادخواست طلاق باید در جلسه‌های مشاوره شرکت کنند. بعد از آن هم هر دو برای شرکت در جلسه دادگاه فراخوانده می‌شوند. مرد بدون هیچ دلیلی می‌تواند زن را طلاق بدهد. اما زن برای طلاق مرد باید دلایل محکمی داشته باشد.