دانش در آیینه تصویر شعار جشنواره فیلم رشد/حضور آثار ۱۰۵ کشور

دانش در آیینه تصویر شعار جشنواره فیلم رشد/حضور آثار ۱۰۵ کشور

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ملکی پیش از ظهر امروز در نشست خبری پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد گفت: جشنواره فیلم رشد ۵۱ امین دوره خود را پشت سر می گذارد و «دانش در آیینه تصویر» شعار این دوره از جشنواره است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه از اهداف این جشنواره ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌های فیلمسازان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، شناسایی فیلم های آموزشی، علمی و تربیتی از ایران و جهان، تبادل فرهنگی با جوامع دیگر، ارتقاء جایگاه فیلم‌های آموزشی و تربیتی به لحاظ کمی و کیفی و تشویق هنرمندان به تهیه فیلم‌های آموزشی و تربیتی است، گفت: قالب آثار رسیده به جشنواره را آثار داستانی کوتاه، داستانی بلند، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی تشکیل می دهند.

به گفته ملکی تعداد فیلم‌های خارجی دریافت شده ۱۹۸۰ اثر و تعداد فیلم‌های ایرانی دریافت شده ۱۱۷۵ اثر بوده که در مجموع ۳۱۵۵ اثر به دبیرخانه رسیده است. همچنین ۱۰۵ کشور در جشنواره شرکت دارند که بیشترین آثار از کشورهای اسلامی از ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، قزاقستان، مراکش، مالزی، لبنان و افغانستان است. همچنین ۱۴ کشور عربی ۱۱۸ فیلم برای شرکت در جشنواره ارسال کردند که بیشترین آثار از مصر و کمترین از عربستان، یمن، بحرین و فلسطین بوده است.

ملکی اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره غنی سازی محتوای آموزشی و تربیتی به مدارس سراسر کشور است. به ویژه امسال که یک حرکت فناورانه جدید در کتب درسی ایجاد کردیم و رمزینه‌های سریع پاسخ نصب شدند. کاربردی کردن محتوای آموزشی، تقویت بعد هنری و زیباشناختی کتب درسی نیز در این زمینه مدنظر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: امسال فیلم‌های برگزیده نسبت به سال‌های گذشته، غنی تر و آموزشی‌تر هستند.

همچنین در این مراسم محمد ابراهیم محمدی دبیر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد گفت: امسال در فراخوان، موضوعات کتاب های درسی را به عنوان محور اعلام کردیم. حضور ۱۰۵ کشور خارجی در جشنواره نشان دهنده دیپلماسی فرهنگی به طور ویژه است. به عنوان مثال تاکید داشتیم کشورهای اسلامی خوب بدرخشند. این جشنواره می‌تواند به گفتمان فرامنطقه ای در زمینه تعلیم و تربیت دست یابد.

وی تاکید کرد: اگر فرصت بیشتری داشتیم و کرونا نبود حتماً کشورهای بیشتری شرکت می‌کردند. بخش «معلمان هنرمند» را در جشنواره کلید زدیم. آموزش های خوبی در این زمینه انجام و کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شد. سینما فلسطین فیلم های جشنواره را اکران خواهد کرد و فکر می‌کنم با توجه به وضعیت کرونا، زمینه برای ارائه این ظرفیت ها به تدریج فراهم شود.

این دوره از جشنواره فیلم رشد از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه برگزار می شود.

منبع : مهر