درباره زرادخانه هسته ای روسیه چه می دانید؟+فیلم

درباره زرادخانه هسته ای روسیه چه می دانید؟+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شوخی نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، جو بایدن در اشاره به تهدیدات هسته‌ای گفت: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود برای نخستین بار از زمان بحران موشک‌های کوبا، ما با تهدید سلاح هسته‌ای مواجه هستیم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که «تا حدودی پوتین را به خوبی می‌شناسد و او هنگامی که از بکارگیری احتمالی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی صحبت می‌کند، شوخی نمی کند».

بر اساس اطلاعات و برآوردهای موجود، زرادخانه هسته‌ای روسیه در حال حاضر شامل ۵ نوع موشک قاره پیما (با برد بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر) است که در اختیار نیروهای استراتژیک روسیه قرار دارند و ۱ هزار و ۱۸۵ کلاهک هسته‌ای به آنها اختصاص داده شده است. مهم‌ترین انواع این موشک‌ها که در سه ارتش اصلی موشکی زمینی، هوایی و دریایی روسیه خدمت می‌کنند، عبارتند از:

موشک آر. اس- ۲۸ سرمت

این موشک که در سال ۲۰۲۱ وارد خدمت شد، دارای سرعت ۱۵ هزار کیلومتر در ساعت با برد بین ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار کیلومتر در ساعت است.

سرمت از سکوهای زیرزمینی پرتاب می‌شود و می‌تواند کلاهک موشکی هدف‌گیری پرشمار مستقل «MIRV» تا وزن ۱۰ تن را از مسیر قطب‌های شمال و جنوب به هر کجای زمین برساند. مهمات را تا وزن کشی در ساعت حمل کند.

طبق برآوردهای روسیه، سرمت قادر است تمام سیستم‌های دفاع هوایی در جهان را زیر پا بگذارد و منطقه‌ای به وسعت تگزاس، دومین ایالت بزرگ ایالات متحده را نابود کند.

موشک ابر صوت آوانگارد

این یک سلاح مافوق صوت به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند با سرعت ۲۷ ماخ (۳۳ هزار کیلومتر در ساعت)، با برد ۶ هزار کیلومتر، با توانایی فوق العاده در مانور و تغییر مسیر پرواز کند. این موشک با حمل یک محموله هسته‌ای ۲ مگاتن (دو هزار کیلوتن و هر یک کیلوتن برابر است با هزار تن TNT).

به گفته رسانه‌های محلی روسی، مسکو اخیراً دو محموله از این موشک‌ها مستقر کرده است.

موشک یارس

موشک «Yars» در سال ۲۰۱۰ وارد خدمت شد، بردی در حدود ۱۲ هزار کیلومتر دارد.این موشک بالستیک سه مرحله‌ای به چهار کلاهک قابل تفکیک هدایت پذیر مجهز است که ظرفیت هر کدام تا ۵۰۰ تن می‌رسد. موشک یارس دارای سیستم محاسبه مجدد مأموریت پرواز است که اجازه می‌دهد از هر نقطه در مسیر گشت رزمی پرتاب شود.

نیروهای موشکی استراتژیک روسیه به بیش از ۱۵۰ پرتابگر سامانه قابل حرکت و ثابت زیرزمینی یارس مجهز هستند. کالیبر این موشک ۱.۸۶ متر، طول آن ۱۷.۸ متر و وزن آن ۴۶ تن کیلوگرم است. موتورهای یارس با سوخت جامد کار می‌کنند.

موشک شیطان

موشک «Satan» که با نام «R۳۶-M» یا شیطان نیز شناخته می‌شود، نسل ششم این موشک‌ها در سال ۱۹۸۸ وارد خدمت شد و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می‌شود. این موشک در دو مرحله با سوخت مایع و با سرعت ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت، می‌تواند ۱۰ کلاهک مجزا و مجهز به فناوری ورود مجدد را حمل کند، به این معنی که هر یک از آنها می‌تواند به طور جداگانه به سمت اهداف مختلف، با قدرت تخریب ۷۵۰ کیلوتن و برد ۱۶ هزار کیلومتر هدایت شود.

موشک قاره پیمای توپل

این موشک که در سال ۱۹۹۷ میلادی وارد خدمت شد، از سیلوهای زیر زمینی یا سکوهای خودکششی پرتاب می‌شود و برد آن به ۱۱ هزار کیلومتر می‌رسد.

موشک مذکور دارای کلاهکی سنگین بوده و همچنین تعدادی دستگاه ضد رادار برای جلوگیری از ردیابی در آن تعبیه شده است. وزن موشک توپول-ام حدود ۴۷ تن است و از بهترین موشک‌های جهان به شمار می‌آید.

منبع : مهر