درمان «ارس» پلنگ باغ وحش مشهد ادامه دارد

درمان «ارس» پلنگ باغ وحش مشهد ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، ایمان محمدی آبیز اظهار کرد: نمونه خون از ارس گرفته شده و روند درمانی این پلنگ ۱۰ ساله از امروز شروع شده است همچنین کمیسیون تخصصی برای رسیدگی به وضعیت ارس تشکیل شد.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: ارس بیهوش و از او نمونه برداری شد و بعد از آماده شدن نتیجه آزمایش شرایط جسمی ارس را ارزیابی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در کمیسیون پزشکی که برای ارس تشکیل شده، اعضای آن در کشور بهترین هستند و علاوه بر دامپزشکان سازمان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، شبکه دامپزشکی مشهد، و دامپزشکان و متخصصین بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و دامپزشکان مستقل دیگری هم حضور دارند وهمگی برای بهبود وضعیت ارس در تلاش هستیم.

محمدی آبیز ادامه داد: در سال ۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت، که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: مشکلی که برای این گونه ارزشمند اتفاق افتاد، از عواقب شوم قاچاق حیوانات حیات وحش است، که منجر به بروز چنین اتفاقات ناخوشایندی می‌شود.

وی اظهار کرد: این گونه چندین سال است، که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص ودانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

محمدی آبیز افزود: در کنار انجام درمان مستمر، مباحث رفاهی و آسایش این گونه نیز مد نظر گرفته شد و اقدامات مناسبی اعم از گسترش و بازسازی محل نگهداری ارس در باغ وحش مشهد از ۷۰ متربه ۳۵۰ متر، با همکاری باغ وحش مشهد صورت پذیرفت، که خود در سیر مراحل درمان کمک بسزایی جهت بهبود این گونه نموده است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: نگهداری از ارس با توجه به وضعیت نامناسبی که از قاچاقچیان حیات وحش کشف شد، وضعیت خوبی نبود و نگهداری و رساندن این حیوان تا به این مرحله کار بسیار دشوار و پیچیده ای بود، که باتلاش های فراوانی که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و تیم تخصصی دامپزشکی صورت پذیرفت، این حیوان تا به امروز به زندگی خود، زیر نظر دامپزشکان معتمد ادامه داده است.