دغدغه حضور در مدارس استان سمنان/ مردم نگرانند مسئولان مطمئن!

دغدغه حضور در مدارس استان سمنان/ مردم نگرانند مسئولان مطمئن!

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال تحصیلی جدید شروع شد از سوی دیگر مسئولان آموزش و پرورش استان سمنان می‌گویند ابتدا مدارسی که تعداد دانش آموزان کلاس آنها کمتر از ۱۵ نفر است برقرار می‌شوند و به مرور مدارس پر از دانش آموزان خواهند شد اما نیاز این امر اعتماد مردم به سیستم آموزشی و مدارس است روی دیگر سکه اما این است که آیا مسئولان استان، این اطمینان را به مردم می‌دهند تا برای دانش آموزان مشکلی پیش نیاید؟

روز گذشته برخی مدارس تا ده درصد جمعیت دانش آموزان خود را حاضر در کلاس‌های درس دیدند و این امر نشان داد که خانواده‌ها اعتماد خوبی به سیستم مدارس دارند هر چند برخی نیز می‌گویند که این اعتماد از سر ناچاری است چرا که معتقد هستند آموزش مجازی آنطور که باید و شاید نمی‌تواند دانش آموزان را مهیای تحصیل کند.

مردم نگران هستند

درست است که کارشناسان و مسئولان از دغدغه‌های آموزش مجازی صحبت می‌کنند و معتقد هستند که باید آموزش‌ها به سرعت حضوری شود اما تا زمانی که زیرساخت‌های این امر مهیا نشده نمی‌توان بی گدار نیز به آب زد. تحقیقات میدانی خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که مدارس همان شکل و شمایلی را دارند که دو سال قبل داشتند نه میله‌های جدا کننده قرار گرفته و نه در کلاس‌ها تمهیدات فیزیکی و مانع گذاری برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان تدارک دیده شده است حال آنکه یکسال و نیم آموزش و پرورش فرصت داشت تا این اقدامات را صورت دهند.

ناگفته نماند که تمام مدارس استان سمنان مجهز به دستگاه‌های ضدعفونی کننده دست هستند اما بسیاری شأن از دستگاه‌های پدالی استفاده می‌کنند که مخصوص قد بزرگسالان طراحی شده و تا سر دانش آموزان ابتدایی هستند. از سوی دیگر باید گفت مردم نگران واکسیناسیون نیز هستند چرا که هر روز صحبت از واردات واکسن، ثبت نام، واکسن جانسون‌اند جانسون و واکسن‌های تک دوزی و… می‌شود اما در واقع اتفاقی رخ نمی‌دهد.

هرچند مسئولان استان سمنان به صورت جدی تاکید دارند که همه شرایط مهیا و آماده است اما به واقع صحبتی از نحوه اجرای فاصله گذاری اجتماعی در سطح مدارس به میان نیاورده‌اند تا به صورت کامل و دقیق خانواده‌ها در جریان کم و کیف اجرای این طرح باشند مثلاً اعلام نشده که قرار است برای آبخوری که از سوی علوم پزشکی کاملاً ممنوع اعلام شده چه اقداماتی را خواهند کرد.

دغدغه حضور در مدارس استان سمنان/ مردم نگرانند مسئولان مطمئن!

خسران آموزشی در روزهای مجازی

نگرانی مردم از حضور فرزندان وجود دارد اما باید انصاف را هم در حق کیفیت آموزش حضوری به خرج داد موضوعی که هفته گذشته امام جمعه شاهرود هم به آن اشاره کرد در شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه مجازی شدن آموزش خسارت زیادی به تعلیم و تربیت زد، تاکید کرد: علی رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی معلمان باید گفت نبود ارتباط معلم با دانش آموزان یکی از مهمترین دلایل این افت و خسران محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس امینی با بیان اینکه تأثیر حضور در کلاس و نزدیکی به معلم در فضای مجازی وجود ندارد، ابراز کرد: یکی از نگرانی‌هایی که از ابتدای کرونا مطرح بود، مقوله مدارس و آموزش و پرورش بود طی ۱۹ ماه گذشته خسارات زیادی حوزه یادگیری دانش آموزان وارد شده که از طریقی جبران شود حضور معلم در کلاس‌ها برای تولید محتوای تعلیمی و هم تربیتی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه در صورت امکان حتی اگر بتوانیم سه دانش‌آموز را در حین تولید محتوا توسط معلم در کلاس داشته باشیم بازهم توانسته‌ایم گام خوبی برداریم، گفت: از همه دست‌اندرکارانی که تلاش دارند تا شرایط برای بازگشایی مدارس آماده شود تقدیر می‌کنیم چرا که این امر به کیفیت تعلیم و تربیت نیز می‌افزاید.

رسانه‌ها و مردم در برابر مدارس مقاومت نکنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان روز گذشته در نخستین روز سال تحصیلی جدید در مدرسه شاهد دخترانه سمنان حضور یافت و در حاشیه مراسم با خانواده‌ها و اصحاب رسانه نیز درباره بازگشایی حضوری مدارس سخن گفت. حبیب الله خجسته پور بیان کرد: انتظار می‌رود تا والدین، جراید و رسانه‌ها ضمن توجه به اطلاع‌رسانی‌های لازم، در برابر بازگشایی حضوری مدارس مقاومت نداشته باشند.

وی که گویا به ابراز نگرانی مردم و رسانه‌ها از بابت شیوع دوباره کرونا نیز اشاره می‌کرد، بیان داشت: تست بالینی از دانش آموزان بر اساس چک لیست در مدارس صورت گیرد تا از ورود افراد دارای علائم جلوگیری شده و با گذر از این پیک و عدم ورود به پیک جدید، شاهد سلامت در بین جامعه و دانش آموزان استان سمنان باشیم.

معاون استاندار سمنان بابیان اینکه پایه‌های اول و دوم دبستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و به صورت گروه‌بندی و نوبت‌بندی شده مدرسه می‌روند، ابراز داشت: این گروه یک یا دو روز در هفته به صورت حضوری در مدارس آموزش می‌بینند. مدارس بالاتر از ۱۵۰ نفر جمعیت دانش‌آموزی نیز به صورت مجازی و از بستر شبکه‌های اجتماعی، مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه شاد، به بحث آموزش می‌پردازند.

روند راه اندازی مدارس استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه راه اندازی مدارس حضور روندی را اجرا می‌کند که قاعده مند است، گفت: در ۳۵۰ مدرسه استان حضور دانش آموزان به صورت حضوری و فیزیکی است که برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز که عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری زندگی می‌کنند، در این مدارس حضور خواهند یافت.

محمد دستورانی با بیان اینکه از اوایل آبان ماه مدارس بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا به صورت تدریجی و گام به گام بازگشایی خواهند شد، تاکید کرد: همزمان با نیمه دوم مهرماه، مدارس با جمعیت ۱۵۰ نفر و به صورت گروه‌بندی و به مدار تعلیم حضوری اضافه می‌شوند اما شرط آن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا که ملاک اصلی نیز محسوب می‌شود، در پایان آبان‌ماه و با توجه به سرعت واکسیناسیون، در مدارس پرجمعیت به صورت حضوری و گروه بندی، فرایند آمورش و تعلیم انجام می‌شود، افزود: تمام مدارس و معلمان می‌بایست مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

دغدغه حضور در مدارس استان سمنان/ مردم نگرانند مسئولان مطمئن!

تلاش برای بازگشایی مدارس

معاون سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در گفتگو با مهر، درباره مسائل مرتبط با کرونا و مدارس حضوری، می‌گوید: دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای بازگشایی مدارس به صورت دقیق به تمام مدارس استان از بزرگترین شهرستان‌ها تا دورترین مدارس ابلاغ شده و مدیران مدارس آن‌را اجرا می‌کنند.

علیرضا حاج قاسمی با بیان اینکه تمام دستورالعمل‌ها به صورت جدی اجرا می‌شود در نتیجه خانواده‌ها با اطمینان خاطر فرزندانشان را برای تحصیل به مدارس بفرستند، ابراز کرد: حضور در مدرسه تعامل با همشاگردی‌ها و همچنین مسائل مرتبط با حضور معلم و تقویت درس پذیری دانش آموزان بسیاری مدارس در تمام دنیا و نه فقط ایران و استان سمنان، به این نتیجه رسانده که باید مدرسه‌ها حضور دایر شوند.

وی با اشاره به آسیب‌های جدی مقوله تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور، تاکید کرد: دانش آموزان برای رشد اجتماعی، عاطفی، تعامل با همسالان و پرهیز از استرس و اضطراب نیاز به برقراری کلاس‌های حضور دارند از سوی دیگر نظام تعلیم و تربیت ایران هم امسال مبنا را بر بازگشایی حضوری گذاشته است که استمرار این وضعیت نیازمند رعایت سخت‌گیرانه شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی معلمان و کادر مدارس است.

نکات کرونایی دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه

به هرحال علی رغم تمام دغدغه‌های مردم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همزمان با آغاز سال تحصیلی به بیان نکاتی درباره بایدها و نبایدهای بهداشتی پرداخته است رضا چمن درباره شستشوی دست‌ها خطاب به دانش آموزان و در گفتگو با مهر، می‌گوید: دستان خود را قبل از ورود به مدرسه و همچنین قبل و بعد از پایان هر کلاس به مدت یک دقیقه با آب و صابون بشویید قبل از شستن دست‌ها، از دست زدن به چشم، دهان و بینی پرهیز کنید.

چمن با بیان اینکه استفاده از ماسک از دیگر الزامات است، بیان کرد: توصیه می‌شود برای قطع زنجیره انتقال ویروس تمام کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش‌آموز، دفترداران، سرایدار و … حتماً از ماسک استفاده کنند تا شانس ابتلاء به ویروس کرونا به حداقل برسد

وی درباره به همراه داشتن بطری آب نیز می‌گوید: دانش آموزان در صورت احساس تشنگی به هیچ روی نباید از آبخوری مدارس استفاده کنند و لازم است هر دانش‌آموز بطری آب شخصی به همراه داشته باشد از سوی دیگر رعایت فاصله اجتماعی ایمن نیز لازم است دانش آموزان باید قانون فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و حداقل یک و نیم تا دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

دانش آموزان رعایت کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره استفاده از لوازم‌التحریر شخصی، می‌گوید: به دانش آموزان توصیه می‌شود از لوازم التحریر شخصی خود استفاده کنند و از دیگران ابزاری قرض نگیرند همچنین باید مسائل بهداشتی را رعایت و به ویژه در صورت بروز علائم بیماری به مدرسه نیایند تا سال تحصیلی ایمنی را داشته باشیم.

در هر صورت سال تحصیلی جدید آغاز شد بسیاری از خانواده‌ها هنوز هم نمی‌دانند که باید فرزند خود را به مدرسه بفرستند یا خیر در حالی که موضوع حضوری دایر شدن مدارس امسال رویه آموزش و پرورش محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد خانواده‌ها نیز چاره‌ای جز این ندارند. برخی نیز معتقد هستند که مدارس هنوز آماده پذیرایی از دانش آموزان نیست چرا که ذات دوران نوجوانی گردهمایی و بازی‌های کودکانه است که با پروتکل‌ها فاصله دارد.

این روزها فضای استان سمنان مملو از مباحث دو طرف است از یک سو آموزش و پرورش به خانواده‌ها اطمینان می‌دهد که همه چیز رو به راه است و بازدیدهای خبرنگار مهر از مدارس نیز نشان گر همین موضوع است اما از سوی دیگر به واقع خانواده‌ها نگران هستند چرا که هنوز مقوله واکسیناسیون دانش آموزان نیز به سرانجام نرسیده است در نتیجه باید دغدغه خانواده‌ها را نیز که سلامت جگرگوشه‌هایشان است، ارج نهاد.

منبع : مهر