دلیل منع حضور تماشاگران مهمان در سالن‌های بسکتبال/ زورمان نمی‌رسد

دلیل منع حضور تماشاگران مهمان در سالن‌های بسکتبال/ زورمان نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان لیگ بسکتبال روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که از این پس حضور تماشاگران تیم مهمان در سالن تیم میزبان ممنوع است. این سازمان همچنین با تاکید بر اعمال جریمه و محرومیت در صورت استفاده از بوق و شیپور، در مورد بی احترامی یا فحاشی از سوی تماشاگران هم قوانینی را تصویب کرده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه تصمیمات اتخاذ شده در راستای برگزاری مطلوب تر دیدارهای بسکتبال (لیگ برتر و لیگ دسته اول) اتخاذ شده، تمام ارکان برگزاری مسابقات و تیم های شرکت کننده را از شروع مرحله پلی آف موظف به اجرا و تبعیت از کلیه مفاد آن کرده است.

نصرت الله جعفریان رئیس سازمان لیگ بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این اطلاعیه و دلیل وضع محدودیت و محرومیت ها در قالب آن توضیح داد.

وی با تأکید بر اینکه به خاطر عدم درگیری میان تماشاگران مجبور به اتخاذ چنین تصمیم و محدودیت‌هایی برای آنها شدیم، گفت: حضور تماشاگران تیم میهمان در ایجاد تنش در سالن‌های بسکتبال تأثیر مستقیم داشت. چرا که منجر به زد و خورد میان آنها (تماشاگران میزبان و میهمان) می‌شد و تأثیر خود را بر جریان بازی نیز می‌گذاشت. به همین دلیل ناچار به منع حضور تماشاگران میهمان شدیم.

«تماشاگر از ارکان اصلی در جریان هر دیداری می‌تواند باشد، به خصوص با ایجاد شور و هیجان در محل برگزاری رقابت، بهتر نبود راهکار دیگری اتخاذ می‌شد تا دیدارهای بسکتبال هم چون رشته‌های دیگر از جمله فوتبال با حضور کامل تماشاگران برگزار شود؟» وی در واکنش به این پرسش گفت: فوتبال را با بسکتبال مقایسه نکنید. فوتبال در یک محیط باز برگزار می‌شود و همین مسئله در کاهش تنش میان تماشاگران کمک حال است. اما بسکتبال در یک فضای بسته و محدود جریان دارد و کوچک‌ترین حرکت از سوی یک تماشاگر می‌تواند کل سالن را متأثر کند.

رئیس سازمان لیگ بسکتبال در این رابطه به برخی از مشکلات سخت افزاری و امکانات سالن‌ها هم اشاره و تصریح کرد: با امکانات کمی که در سالن‌های بسکتبال کشور وجود دارد، امکان ارائه هر راه حلی برای کنترل تماشاگران وجود ندارد. بهترین راه حل همین ممنوعیت حضور تماشاگران میهمان بود که اتخاذ کردیم.

وی در این رابطه بیان کرد: محل ورود و خروج تماشاگران، سکوهای تماشاگران و… و. در سالن‌های بسکتبال خیلی به روز و استاندارد نیست و در هر طوری که در هر شرایطی تماشاگران میهمان و میزبان با هم برخورد می‌کنند. در سالن‌های بسکتبال دیگر کشورها، امکانات به گونه‌ای است که تماشاگران دو تیم با یکدیگر ارتباطی ندارند. حتی موقع ورود و خروج. این مسئله در کاهش تنش بسیار تأثیرگذار است.

جعفریان با بیان اینکه بخشی از ناچاری ما برای اتخاذ چنین تصمیماتی مربوط به مسائل سخت افزاری می‌شود، تأکید کرد: ما در مشهد، آمل، اصفهان، آبادان و … سالن‌های به روزی برای برگزاری دیدارهای بسکتبال نداریم و غالباً شاهد تنش میان تماشاگران هستیم که جریان بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع را لمس کرده ایم و به این دلیل به سمت اعمال این محدودیت‌ها کشیده شدیم.

وی ادامه داد: پیش از این ازراهکار تعیین درصد برای تماشاگران استفاده کردیم و اینکه تماشاگران میهمان سهم کمتری در سالن داشته باشند. اما این مسئله هم در کاهش تنش‌ها تأثیرگذار نبود. کافی است یک بار یک تماشاگر ناباب باشد و اقدام به فحاشی و جنجال کند. همان یک فرد باعث می‌شود کل سکوهای تماشاگران به حاشیه کشیده شود.

رئیس سازمان لیگ با تأکید بر اینکه مشکلی با تشویق درست و حرفه‌ای تماشاگران نداریم، اظهار داشت: حتی اگر ظرفیت سالن به صورت کامل باشد اما همه فقط به تشویق تیم خود مشغول باشند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. زد و خورد و فحاشی اما مشکل ساز می‌شود.

وی در رابطه با ممنوعیت استفاده از شیپور گفت: جدیداً شیپورهای جیبی به بازار آمده به طوری که تماشاگر می‌تواند بدون اینکه مسئولان کنترل سالن متوجه باشند، آن را در جیب یا زیر لباس خود جاسازی کرده و به داخل سالن بیاورد ودر جریان بازی اقدام به استفاده از آن کند. بعضاً به خاطر صدای زیاد شیپور مجبور به متوقف کردن بازی شدیم. همین مسئله روند بازی را به ضرر یکی از تیم‌ها قطع می‌کند چون احتمال دارد تیمی در آن لحظه بازی را در اختیار داشته باشد اما وقتی ما به خاطر شیپور مجبور به قطع بازی می‌شویم، در واقع فرصت را از آن تیم گرفته ایم. دلیل تعیین جریمه و محرومیت برای استفاده از شیپور هم همین مسئله است.

جعفریان در مورد فحاشی تماشاگران نیز تاکید کرد: این مسئله هم در بسیاری موارد باعث تنش و درگیری در سالن ها شده است. به همین دلیل در صورت مشاهده آن، فقط یک بار به سرپرست تیم میزبان تذکر داده می شود چون مسئولیت تماشاگران با تیم میزبان است. در صورت تکرار اما مسابقه از سوی سرداور و با تصمیم ناظر مسابقه خاتمه می یابد.

رئیس سازمان لیگ در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع از هر حربه‌ای استفاده می‌کنیم برای اینکه محیطی آرام در سالن‌های بسکتبال ایجاد شود. در شرایط طبیعی زورمان نمی‌رسد. به همین دلیل چنین محدودیت‌هایی را اعمال کردیم.