دنباله‌ها موجب رونق گیشه فرانسه در آغاز ۲۰۲۳ شدند

دنباله‌ها موجب رونق گیشه فرانسه در آغاز ۲۰۲۳ شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین، در حالی که سینماهای فرانسه در ماه فوریه ۲۰۲۳ جهشی ۴۰ درصدی را در مقایسه با همین ماه سال پیش تجربه کردند، اما هنوز به میانگین همین ماه در روزهای پیش از کرونا نرسیده‌اند.
با وجود این که «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون رکوردها را شکست و فیلم‌های داخلی هم تاثیرگذار ظاهر شدند، فروش بلیت در فوریه امسال ۱۸.۲ میلیون قطعه بود که به معنی عقب ماندن ۲۱.۳ درصدی در مقایسه با میانگین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ است.
در این میان «آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه» که دنباله‌ای بر این مجموعه فیلم‌ها ساخته گیوم کانه است توانست از زمان اکرانش در یکم فوریه تا پایان همین ماه ۴.۲ میلیون نفر را به سینماها بکشاند و پس از آن هم کمدی «آلیبی.کام» ساخته فیلیپ لاشو ۲.۸ میلیون بلیت فروخت. این دو فیلم دارند شانه به شانه هم در گیشه‌ها می فروشند و فیلم دوم در هفته اخیر حتی فروشش را از «اوبلیکس» بیشتر برده و با فروش ۷۹۸ هزار بلیت جلوتر از ۵۱۴ هزار بلیت «اوبلکیس» عمل کرده است.
در مجموع در ماه فوریه ۵۹ فیلم اکران شدند که کمی بیشتر از ۵۴ فیلم فوریه سال ۲۰۲۲ است و با اکران ۳۲ فیلم فرانسوی در برابر ۶ عنوان فیلم آمریکایی، نشان دهنده اقبال فیلم‌های داخلی است.
«مرد مورچه‌ای و زنبور: کوانتومانیا»‌ از دیزنی جایگاه سوم را از نظر فروش کسب کرده و ۱.۲ میلیون نفر را فقط در ۲ هفته به سینماها کشانده است و پس از آن «آواتار: راه آب» که هنوز دارد تماشاگر می‌پذیرد و ۱.۱ میلیون بلیت فروخته است. کل بلیتی که «آواتار» از اکرانش در دسامبر تاکنون فروخته ۱۳.۸ میلیون قطعه است.
این فیلم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در فرانسه است و پس از آن «دست نیافتنی‌ها» ساخته اولیویه ناکاش و اریک تولدانو محصول ۲۰۱۱ فرانسه و فیلم «آواتار» اصلی در سال ۲۰۰۹ جای دارند. فرانسه پرفروش‌ترین بازار «آواتار: راه آب» پس از آمریکا و چین بوده است.
انیمیشن انگلیسی زبان «مومیایی» هم با فروش ۵۸۹ هزار بلیت و«بابل» با فروش ۵۸۳ هزار بلیت دیگر فیلم‌های پرفروش این ماه بودند. «بابل» از نیمه ژانویه در فرانسه اکرانش را شروع کرده و تاکنون بیش از ۱.۴ میلیون قطعه بلیت فروخته است.
در مجموع از آغاز سال ۲۰۲۳ سینماهای فرانسه ۳۳.۳ میلیون تماشاگر داشته‌اند که ۴۰.۵ درصد بیشتر از همین مقطع در سال ۲۰۲۲ و ۱۸.۶ درصد کمتر از میانگین ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ است.
در فوریه ۲۰۱۹ شمار تماشاگران ۲۲ میلیون نفر و در فوریه ۲۰۱۷ بیش از ۲۴.۸ میلیون نفر بود.
با همه اینها سینماداران فرانسه دلگرم هستند و برای ماه مارس عناوین جدیدی را تدارک دیده‌اند که طیف متنوعی از «کرید ۳» تا فیلم‌های فرانسوی «چیزهای کوچک شیرین» و «جرم مال من است» فرانسوا اوزون و «جیغ۶»، «جان ویک ۴» و «شزم: خشم خدایان» را دربرمی‌گیرد.