دولت سیزدهم توانست پیامدهای اصلی کرونا را مدیریت و کنترل کند

دولت سیزدهم توانست پیامدهای اصلی کرونا را مدیریت و کنترل کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی فخرا بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین جزئیات روند کارآزمایی این واکسن قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید، با بیان اینکه مجموعه واکسن فخرا، حاصل زحمات و تلاش‌های همکاران و هم رزمان شهید فخری زاده در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که از روزهای ابتدایی شروع اپیدمی کرونا تلاش‌های خود را آغاز کردند، اظهار داشت: به عنوان کسی که از ابتدا در جریان تلاش‌های این مجموعه بوده‌ام، این پروژه را ارزشمند و قهرمانانه می‌دانم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: به نظر من برای کشور بسیار مهم و ارزشمند است که یک پروژه صد در صد بومی و داخلی، به وسیله کارکنان بخش دفاعی عملیاتی و به تولید یک محصول قابل قبول و دارای استانداردهای روز منجر شد که گامی بسیار ارزشمند و مبارک است.

دستیابی بخش دفاعی کشور به زیرساخت‌های طراحی و تولید واکسن

سردار جلالی با بیان اینکه این اقدام از دو جهت شایسته تقدیر است، توضیح داد: نخست از نظر دستیابی بخش دفاعی کشور به زیرساخت‌ها و قابلیت طراحی و ساخت واکسن حائز اهمیت است. به تعبیری این کار، تحقق همان کلام معروف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و «خلق فرصت از دل تهدیدات» است چرا که بخش دفاعی ما نیازمند چنین زیرساخت‌های دقیق و جامعی است تا چنانچه در آینده نیز درگیر تهدیدات زیستی شدیم، این ظرفیت به کمک نظام پدافند زیستی کشور بیاید.

وی با تاکید بر لزوم تقویت ساختارهای ایجاد شده تولید واکسن فخرا در بخش دفاعی کشور، تصریح کرد: قبل از پیدایش ویروس کرونا، سازمان پدافند غیرعامل کشور بیش از ۱۰ سال بر موضوع پدافند زیستی متمرکز شده و بررسی سناریوهای مربوط به تهدیدات زیستی را در دستور کار خود قرار داده بود، این در حالی است که هشدارها و توصیه‌های ما در دولت قبل متاسفانه مورد غفلت برخی مسئولان واقع شد.

تولید کنندگان داخلی واکسن، قهرمان ملی پدافند زیستی کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ولی خوشبختانه دولت سیزدهم توانست پیامدهای اصلی کرونا را مدیریت و کنترل کند که گام ارزشمندی بود. نکته دیگر اینکه در ماجرای واکسیناسیون ما نباید به واکسن‌های خارجی اکتفا کنیم. بلکه باید برخی کاستی‌ها در فرآیند واکسن سازی به ویژه صنعتی سازی آن را با تامین زیرساخت‌های لازم جبران کنیم تا نواقص و ضعف‌های موجود برای مواجهه با موارد مشابه در آینده برطرف شود.

سردار جلالی با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی واکسن، قهرمان ملی پدافند زیستی کشور هستند که باید مورد تقدیر ملی قرار گیرند، تصریح کرد: ما برای تداوم مبارزه با کرونا و تهدیداتی شبیه به آن نیازمند بازسازی چرخه و زیرساخت‌های پدافند زیستی کشور هستیم.

کرونا فرصتی برای تقویت دانش بومی تولید واکسن

وی اهمیت وجود زیرساخت ساخت واکسن در کشور را به مانند اهمیت زیرساخت تسلیحات برای بخش دفاعی کشور توصیف و تصریح کرد: امیدوارم مجموعه واکسن فخرا به پایه و اساس صنعت واکسن سازی در بخش دفاعی کشور تبدیل شود تا با رفع کاستی و نواقص، بتوانیم از دل تهدیدی به نام کرونا، فرصتی برای تقویت دانش تولید واکسن در کشور خلق کنیم.

منبع : مهر