رصد شبانه روزی جرایم علیه میراث‌فرهنگی در ایام نوروز

رصد شبانه روزی جرایم علیه میراث‌فرهنگی در ایام نوروز

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه هماهنگی با فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها ویژه ایام نوروز که امروز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ به شکل ویدئوکنفرانس در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: این جلسه امروز برای هماهنگی بیشتر میان فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها برای اجرای برنامه‌های نوروزی یگان حفاظت برگزار شده است.

او افزود: همان‌طور که در همایش به استقبال نوروز اعلام کردیم، شعار نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، مشارکت اجتماعی و حفاظت اطمینان‌بخش است. برنامه‌های ما برای نوروز با محور این شعار انجام می‌شود، همچنین برنامه‌ریزی‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز براساس این شعار خواهد بود و اهداف یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این شعار دیده شده است.

سردار مهری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از یک میلیون اثر تاریخی و بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده در سطح کشور داریم، به همین منظور باید از مشارکت اجتماعی بهره ببریم تا در انجام کارهایمان موفق باشیم. باید مردم، دهیاران، دوستداران میراث‌فرهنگی، اعضای شورای شهر و … پای کار بیایند و برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بسیج شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور ضمن تشکر از مهندس ضرغامی برای برنامه‌های خوبی که برای دوباره جان گرفتن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نظر گرفته است، گفت: در سال ۱۴۰۱ همایش سراسری فرماندهان و پایگاه‌های سراسر کشور با حضور ۱۵۰ نفر در تهران با حضور وزیر میراث‌فرهنگی برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: توجه ویژه‌ای در برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای توجه به یگان حفاظت در سال ۱۴۰۱ شده است. دستورات خوبی برای تأمین خودرو برای یگان حفاظت در سراسر کشور صادر شده و ضرغامی کارگروهی برای احصای مشکلات یگان تشکیل دادند تا در جهت رفع آن اقدام کنند.

سردار مهری تصریح کرد: تا الان چهار مورد تفویض اختیار شده که در اهداف یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اثر گذار خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت: ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ستاد تصویب شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است. برای اینکه همکاران ما با اطمینان و اقتدار بیشتر بتوانند اقدامات قانونی خود را انجام دهند، صدور کارت ضابطان مأمور میراث‌فرهنگی آغاز شده و برای برخی استان‌ها این کارت صادر شده و قرار است در همایش سراسری از کارت‌های ضابطان مأمور میراث‌فرهنگی رونمایی شود.

او ادامه داد: دستورالعمل نوروز ۱۴۰۱ با نگاه “نوروز متمایز” تدوین شده است. فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها اعلام آمار به قرارگاه نوروزی را مورد توجه قرار دهند.

سردار مهری تصریح کرد: با توجه به تجربیات سال‌های قبل باید طرح‌های نوروزی قبل از شروع سال جدید، به‌روزرسانی شود. همچنین از فرماندهان یگان حفاظت تقاضا می‌شود به موضوع آموزش نیز توجه کنند و جلسات توجیهی و چهره به چهره قبل از شروع نوروز برگزار شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت ویترین وزارتخانه هستند، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما به جز حفاظت بحث انتظام‌بخشی است زیرا بعد از دو سال تعطیلی در بخش گردشگری با خیل جمعیت و تجربه جدیدی در نوروز روبه‌رو خواهیم بود.

او ادامه داد: در ایام نوروز حفاظت اطمینان‌بخش را خواهیم داشت و شبانه‌روزی سرکشی می‌کنیم.

سردار مهری تعامل فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با ستاد سفر و ادارات‌کل و معاونان استان‌ها و حراست را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: برای حفاظت اطمینان‌ّبخش در سطح استان باید مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها تعامل مثبت داشته باشید. همچنین باید در برنامه‌های ۱۴۰۱ باید حداقل کاهش ۲۰ درصدی حفارهای غیرمجاز را شاهد باشیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت: مردم می‌توانند گزارشات خود را درباره حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه جرم علیه میراث‌فرهنگی از طریق شماره ۰۹۶۶۲ ارائه دهند.

در ادامه این جلسه فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس، آذربایجان غربی، خوزستان و کرمانشاه به نمایندگی از استان‌ها، گزارش عملکرد خود را در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ را ارائه کردند.

منبع : مهر