رویکرد اقتصادی به رویکرد غالب وزارت خارجه تبدیل شده است

رویکرد اقتصادی به رویکرد غالب وزارت خارجه تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، امروز وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

‌در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، امروز وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

در این نشست، دکتر وحیدی، وزیر کشور، با اشاره به اهمیت توجه به کشورهای همسایه، فرصت‌های فراوان موجود در منطقه را مورد اشاره قرار داد و با بیان چشم انداز ۱۴۰۴ نگاه به منطقه را ضرورتی مهم دانست.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد رؤسای نمایندگی‌های کشورمان و استانداران مرزی از تمامی ظرفیت‌های موجود در منطقه بهره بگیرند و با طراحی مشترک برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه تحرک را افزایش دهند.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی نیز در این نشست ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و مزایای مغفول مانده در این بستر را برشمرد.

جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز آمادگی مجلس شورای اسلامی‌برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت کشور جهت ایجاد بسترهای ارتقای همکاری‌ها در حوزه مناسبات با کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد.

همچنینصالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز به همراه معاون ارزی این بانک با حضور در این گردهمایی در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری بانک مرکزی و زمینه‌های ارتقا همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه با رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان به تبادل نظر و رایزنی پرداخت.

در ادامه برنامه‌های دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، دکتر صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، به همراه معاون ارزی این بانک با حضور در این نشست در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری بانک مرکزی و زمینه‌های ارتقا همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه با رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان به تبادل نظر و رایزنی پرداخت.

مسائل مرتبط با ارز نیمایی، راهکارهای تسهیل صادرات و تبادلات مالی و راه‌های بهره گیری از ظرفیت تعاملات با کشورهای همسایه، از جمله مهمترین موضوعات مورد گفتگو در این نشست بود.

سفرا و سرکنسول‌های کشورمان در حوزه همسایگان نیز در این نشست دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص ارتقای مناسبات با همسایگان با محوریت همکاریهای اقتصادی را مطرح کردند.

در این نشست امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم برای فعال سازی رابطه با همسایگان و توسعه تجارت و گردشگری را مورد اشاره قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت که وزارت امور خارجه در ۲۹ استان از ۳۱ استان کشور، دفتر دارد که در گذشته شرح وظایف آن‌ها بیشتر به امور کنسولی اختصاص داشت اما اکنون رویکرد غالب وزارت امور خارجه و دفاتر آن در استان‌ها اقتصادی است؛ همانطور که بیش از ۴۰ درصد موضوعات سمینار سفرا کشورهای همسایه به مسائل اقتصادی مربوط شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز تجارت خارجی به ویژه در نقاط مرزی، در طراز جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب اسلامی نیست، اعلام کرد وزارت امور خارجه در رویکرد دیپلماسی اقتصادی، با تمام ظرفیت آمادگی دارد که به وزارت کشور و استانداران یاری دهد تا موانع را از سر راه بردارند.

در این نشست، رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران مرزی، پیشنهادات و نکات مد نظر خود را به تفصیل بیان کردند و در پایان رؤسای نمایندگی‌ها در قالب گروه‌های کاری، به صورت جزئی و مصداقی، مسائل خود را با استان‌های هم جوار کشور محل مأموریت مطرح نمودند.

منبع : مهر