زلنسکی: بایدن به اوکراین سفر کند تا از نسل کشی در اینجا مطلع شود

زلنسکی: بایدن به اوکراین سفر کند تا از نسل کشی در اینجا مطلع شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین درباره تازه‌ترین تحولات جنگ در کشورش گفت: نبرد دونباس برای ما اهمیت ویژه ای دارد و می‌تواند روند جاری جنگ را تغییر دهد. نیروهای اوکراینی در دونباس قوی‌تر و آموزش دیده تر هستند.

وی در ادامه افزود: اوضاع ماریوپل بسیار دشوار است و این اوضاع به علت‌های متعدد بهبود نمی‌یابد. ما هنوز از شمار کسانی که هنوز در ماریوپل سکونت دارند و همچنین از شمار کشته‌ها در این شهر اطلاعی نداریم. ما نمی‌دانیم شمار دقیق کشته‌ها در مناطقی مثل خرسون و بردیانسک چه تعداد است.

زلنسکی تصریح کرد: ما اسناد صوتی و ویدئویی در اختیار داریم که ثابت می‌کند نیروهای روسیه در بوچا مرتکب نسل کشی و کشتار جمعی شده‌اند. باید تمام توان خود را به کار بگیریم این جنگ به جنگی بی پایان تبدیل نشود زیرا هر چه بیشتر ادامه پیدا کند خسارت‌های آن بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: از رئیس جمهور بایدن می‌خواهم هر زمان که فرصت شد به اوکراین سفر کند تا از سیر تحولات اینجا مطلع شود. من می‌خواهم بایدن متوجه شود که آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، جنگ نیست بلکه نسل کشی و کشتار جمعی است.

وی اظهار داشت: ما به کمک‌های بیشتری نیاز داریم و از کمک‌هایی که آمریکا در اختیارمان قرار داده است، خرسندیم اما همچنان به کمک‌های بیشتری نیاز داریم زیرا روسیه به لحاظ فنی و تکنیکی از ما برتر ولی ملت ما قوی‌تر است.

زلنسکی تأکید کرد: امکان ندارد از سرزمین خود دست بکشیم ولی باید با روسیه مذاکراه کنیم هر چند فرصت این مذاکره روز به روز کم رنگ تر می‌شود.

وی گفت: همه جهان باید درباره احتمال استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین نگران باشد. نیروهای روسیه ممکن است به استفاده از سلاح هسته‌ای یا شیمیایی در اوکراین متوسل شوند زیرا برای زندگی جان مردم احترام قائل نیستند.

رئیس جمهور اوکراین افزود: رزمناو روسی «مسکوا» دیگر وجود ندارد و غرق شدن آن برای ما خبر خوبی است زیرا سلاحی قدرتمند علیه کشورمان بود. تاریخ به ما خواهد گفت چه اتفاقی برای این رزمناو افتاده است.

نخست وزیر اوکراین هم با اشاره به این تحولات گفت: ماریوپل هنوز سقوط نکرده است و نیروهای اوکراین همچنان در این شهر هستند و تا پایان به جنگ ادامه می‌دهند. ما خواهان کمک‌های مالی، مهمات جنگی و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه هستیم. اگر روس‌ها تمایلی به اجرای مذاکرات نداشته باشند، ما تا پایان خواهیم جنگید و هرگز تسلیم نخواهیم شد.

وی اذعان کرد: از زمان آغاز جنگ تا کنون ماهیانه با کمبود بودجه ۵ میلیارد دلاری مواجه هستیم.

منبع : مهر