زنجیر بر دست و پای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

زنجیر بر دست و پای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ لرستان شاهد سفر رئیس قوه قضائیه بود، سفری که در آن مسائل حوزه‌های مختلف این استان مطرح و حجت‌الاسلام رئیسی تأکیداتی برای پیگیری و رفع چالش‌ها داشتند.

برخی از مطالبات مطرح‌شده در حوزه کار دستگاه قضائی بود و بخشی دیگر مربوط به حوزه‌های اجرایی که متأسفانه با توجه به تلاقی با روزهای پایانی دولت و برخی ترک فعل‌ها به سرانجام نرسید.

زنجیر بر دست وپای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

ترک فعل و رکود فعالیت‌های اجرایی در پایان دولت به‌گونه‌ای بود که در جریان سفر رئیس دستگاه قضائی وقت، حجت‌الاسلام رئیسی هم نسبت به این امر واکنش نشان داد و گفت: ۶ ماه زمان کمی نیست، اینکه بگذاریم زمان بگذرد و کاری انجام نشود یا کاری که انجام‌شده در میانه رها شود درست نیست، کما اینکه مواردی داریم در اینجا کار انجام‌شده و در نیمه‌راه رهاشده است، باید امور با جدیت دنبال شود و تا ساعتی که هرکسی مسئولیت دارد با جدیت وظیفه خود را انجام دهد.

زنجیر بر دست وپای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

حالا در آستانه دومین سفر حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به لرستان در سال جاری ضمن بازخوانی مصوبات سفر قبلی، نگاهی به برخی مطالبات بر زمین‌مانده خواهیم داشت تا شاید در جریان یازدهمین سفر استانی دولت بستر رفع این مسائل فراهم شود.

به نظر می‌رسد دولت تازه نفس سیزدهم می‌تواند بسترهای لازم برای پیگیری این مطالبات و رفع برخی از این مشکلات را فراهم کند.

نگاهی به محورهای نشست خبری پایانی سفر رئیسی به‌عنوان رئیس دستگاه قضائی

متأسفانه با تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی از کارخانه‌های این استان مواجه شدیم. این به‌عنوان یک مسئله مورد تأکید ما بود که حتماً باید کارگروه‌هایی زیر نظر استاندار لرستان ایجاد و مسائل مربوط به این کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی را پیگیری کنند تا به مدار تولید برگردند.

کارخانه ماشین‌سازی لرستان نقش مهمی در زمان جنگ، تجهیز جهاد سازندگی و نیروهای سپاه داشته و پل‌های شناور را این کارخانه ساخته است. من قول همکاری را برای احیای این کارخانه داده‌ام، به استاندار لرستان هم اعلام کردیم که به سرمایه‌گذار این کارخانه کمک کند.

بخشی از صنایع استان در مالکیت بانک‌ها است، بانک‌ها در آن‌ها سهام جدی دارند که از بانک‌ها خواسته‌ایم به‌صورت جدی دنبال کنند که کارخانه‌های زیر نظر خود را فعال کنند.

از شورای عالی آب می‌خواهم که به‌صورت جدی موضوع تقسیم عادلانه آب را دنبال کند. مسئله ما، موضوع کمبود آب نیست، بلکه مسئله مدیریت آب است.

یک کمیته باید تداخلات اراضی بین مردم و دولت را حل کند، این کمیته زیر نظر وزارت کشاورزی، مدیران جهاد کشاورزی و… تشکیل می‌شود، امروز به من گزارش دادند که برخی از پرونده‌ها در این کمیته‌ها بیش از پنج تا شش سال است که معطل باقی‌مانده‌اند، اصلاً این امر درست نیست، در جلسه با استاندار و مدیر جهاد کشاورزی خواستیم که جلسات به‌صورت مستمر و هفته‌ای دومرتبه برگزار شود و مسئله را حل کنند.

از احیای ماشین سازی تا معطلی سیمان!

و اما از محورهای درج‌شده در جدول بالا بخشی که مربوط به حوزه قضائی بوده تاکنون رفع شده است، «کارخانه ماشین‌سازی لرستان» به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را از سر گرفته و کمیته تداخلات اراضی کشاورزی نیز روند کار خود را تسریع کرده است.

زنجیر بر دست وپای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

حجت‌الاسلام رئیسی در سفر قبلی خود به لرستان در بدو ورود به استان از کارخانه ماشین‌سازی این استان بازدید کرد و به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور دستور داد ضمن نظارت و پیگیری جهت تسریع در روند واگذاری کارخانه ماشین‌سازی لرستان به مالک جدید و رفع مانع از تصرف وی بر کارخانه، مالک جدید حداکثر ظرف ۹ ماه آینده کارخانه را به خط تولید برگرداند.

با ضرب‌الاجل حجت‌الاسلام رئیسی بخشی از موانع پیش روی فعالیت کارخانه ماشین‌سازی لرستان برداشته شد کارخانه ماشین‌سازی لرستان ازجمله شرکت‌هایی است که در جریان خصوصی‌سازی به گروه امیر منصور آریا واگذارشده بود و با ضرب‌الاجل حجت‌الاسلام رئیسی بخشی از موانع پیش روی فعالیت این واحد صنعتی برداشته شد.

همچنین در این سفر رئیس دستگاه قضائی مقرر شد که چهار کارخانه مهم فولاد ازنا، سامان کاشی، عظیم خودرو بروجرد و کارخانه سیمان خرم‌آباد که مشکل قضائی داشتند و پرونده آن‌ها در دادگستری تهران مطرح بود طی سه ماه آینده تعیین تکلیف شوند که از این چهار واحد فعلاً خبرهایی از واگذاری فولاد ازنا به سرمایه‌گذار جدید به گوش می‌رسد.

این در حالی است که بخشی دیگر از مسائل و تأکیدات رئیس وقت دستگاه قضا که در حوزه اجرایی بوده همچنان به‌عنوان مطالبه باقی‌مانده است، موضوع ایجاد کارگروه‌هایی برای پیگیری ویژه مسائل واحدهای بزرگ صنعتی راکد استان و همچنین چالش تخصیص آب لرستان روی زمان باقی‌مانده است که این امر نشان می‌دهد در ماه‌های پایانی دولت شاهد اتفاق خاصی برای رفع مشکلات این حوزه‌ها نبوده‌ایم.

نگاهی به دیگر محورهای اظهارات رئیسی به‌عنوان رئیس دستگاه قضائی در لرستان

گفتند تا حالا خسارت‌های سیل پرداخت‌نشده است، اگر پرداخت‌نشده پیگیری شود، اگر لازم است سازمان بازرسی دنبال کند، اگرنه خود شما هم واقفید به اینکه پرداخت‌نشده پیگیری کنید. این‌طور نباشد که خسارت‌های سیل باگذشت این‌همه زمان پرداخت‌نشده باشد. رئیس سازمان بازرسی این مسئله را در دستور بگذارند و بررسی شود، اگر خسارت مردم پرداخت‌نشده حتماً دنبال شود و از طریق شما هم اعلام شود.

اعطای تسهیلات به همه بخش‌های کشاورزی باید به نحوی باشد که درنهایت محصول کشاورزی به‌صورت ارزان و باکیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت توسعه سدسازی و آبخیزداری در استان لرستان تأکید کرد و گفت: درصورتی‌که اعتبارات کافی برای سدسازی وجود نداشته باشد، باید مقوله آبخیزداری بیش‌ازپیش جدی گرفته شود.

بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان معتقدند که درآمد توسعه گیاهان دارویی می‌تواند از درآمد نفت برای کشور بیشتر باشد، استان لرستان منطقه‌ای مستعد برای توسعه کاشت گیاهان دارویی است و درنتیجه توسعه کاشت گیاهان دارویی در این منطقه می‌تواند برای ۴۰ هزار نفر اشتغال‌زایی انجام شود.

محافظت از جنگل‌ها و درخت‌های بلوط در مناطق حاشیه‌ای زاگرس، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از سیلاب‌ها و بسیاری از مخاطرات مربوط به امور کشاورزی جلوگیری کند.

برخورد بازدارنده با پدیده «قاچاق چوب»، ضروری است و باید احکام صادره از سوی دادگستری‌ها و تعزیرات درزمینهٔ مقابله با قاچاق چوب و سرعت رسیدگی آن‌ها در این زمینه بازدارنده باشد تا شاهد افزایش قاچاق چوب در کشور نباشیم

معطلی پرداخت خسارات سیلاب

اما حجت‌الاسلام رئیسی در این سفر محورهای دیگری را نیز مطرح کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخت خسارات ناشی از سیلاب در لرستان بود.

زنجیر بر دست وپای تولید/ مردم منتظر تحقق مطالبات هستند

عدم پرداخت بخشی از خسارات ناشی از سیل در لرستان و عدم تکمیل برخی پروژه‌های این حوزه از جمله مسائلی است که هنوز روی زمین‌مانده و انتظار می‌رود در سفر پیش روی دولت به استان برای این موضوع برنامه‌ریزی صورت گیرد.

از سوی دیگر توجه به کشاورزی نوین، بازاریابی و همچنین توسعه فعالیت‌های حوزه سدسازی و شبکه‌های پایاب آن از دیگر نکات مورد تأکید در سفر حجت‌الاسلام رئیسی بود که حالا باید به‌عنوان رئیس قوه مجریه اجرایی شدن آن‌ها را در استان دنبال کند.

رئیس دولت سیزدهم به‌زودی دوباره مهمان لرستانی‌ها خواهد شد و مردم این استان منتظرند تا تصمیمات دولت برای رفع مشکلات و مسائل استان و همچنین مطالبات قبلی بر زمین‌مانده را بشنوند؛ باید دید این بار حجت‌الاسلام رئیسی بازهم به سراغ واحدهایی که در سفر قبل برایشان ضرب‌الاجل صادر کرده بود می‌رود یا خیر!

منبع : مهر