سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اصفهان به دلیل جاذبه‌های کم‌نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود در عید نوروز میزبان قدوم میلیون‌ها مسافر نوروزی است. مسافرانی که برای سیر در آفاق پر رمز و راز اصفهان به خصوص بناهای صفوی آن به این استان وارد می‌شوند تا در نصف‌جهان سیر و سیاحتی داشته باشند.

از طرف دیگر مسافران بسیاری در این ایام وارد استان اصفهان می‌شوند که علاوه بر نصف‌جهان قصد سفر به مقاصد بیشتری نیز دارند. مسیر جنوب استان اصفهان، در ایام نوروز و بیشتر ایام سال یکی از پرترددترین مسیرهای کشور است، مسیری که شمال کشور را به فارس و شیراز و جنوب متصل می‌کند و جنوب کشور را به پایتخت و استان‌های شمالی پیوند می‌دهد.

از این روی این مسیر شاید برای بسیاری از مسافران شلوغ و پرتلاطم باشد، اما همین مسیر و شهرهای نزدیک آن جاذبه‌های بسیاری دارد که بازدید از آن‌ها یک تجربه سفر بهتر در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین این جاذبه‌ها خواهیم داشت.

سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

رامشه، آرامش‌گاهی از تاریخ و فرهنگ

رامشه، یکی از روستاهای تاریخی جنوب استان اصفهان است، روستایی در شرق شهرضا که مورخان شکل‌گیری آن را به عهد بهرام گور ساسانی نسب داده‌اند. مهم‌ترین و ملموس‌ترین ویژگی در این روستا نوع گویش منحصربه‌فرد مردمانش است. در صحبت مردم رامشه لهجه‌ای از مردم جنوب کشور و واژه‌ای از پارسی پهلوی شنیده می‌شود که گواه قدمت دیرینه این روستاست.

از طرفی رامشه بناهای جذاب متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها آتشکده‌ای در محله گبرهای این روستاست که نوع معماری آن یادآور عهد ساسانی است. از طرفی امامزاده جعفر با معماری شبیه به عهد تیموریان با خط نوشته‌ها، طاق‌ها و ستون‌هایی باشکوه از دیگر آثار مهم تاریخی بوده که در رامشه قرار دارد.

این روستا بافت تاریخی جذاب و کم‌نظیری دارد که حس و حال ایران باستان را به خوبی به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند، بافتی که در صورت رسیدگی به آن می‌تواند به یک جاذبه جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

کویر خارا و دریاچه نمک

اگر به شن‌های روان و آرامش بخش کویر علاقه‌دارید، می‌تواند راه رامشه به سمت شمال و به سوی حسن‌آباد ادامه دهید تا به کویر خارا برسید. خارا یکی از بهترین و خلوت‌ترین کویرهای مرکزی ایران است که کمتر به آن پرداخته شده. این کویر علاوه بر رمل‌های بلند، دریاچه نمکی نیز دارد که راه دسترسی آن از راه خاکی فراهم است، بازدید و قدم زدن در نمک‌های طبیعی یکی از بهترین تجربه‌های کویرنوری است.

از طرفی خارا نسبت به ورزنه خلوت‌تر بوده و جنس شن نسبتاً سفت‌تری دارد که این امر این کویر را برای آفرود کم‌نظیر کرده است. البته نباید فراموش کرد که این منطقه بادهای بسیار شدیدی دارد و پیش از سفر به آن باید هواشناسی را به خوبی رصد کرد.

سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

شهرضا، شهر سفال

شهرضا یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب استان اصفهان بوده که تاریخ و فرهنگی غنی نیز دارد. لهجه شهرضایی، لهجه‌ای بسیار محبوب و پیچیده در زبان فارسی است که این‌روزها خود تبدیل به یکی از جاذبه‌های مهم شهرضا شده. لهجه که آن را به نام قدیمی شهرضا، «قمشه‌ای» می‌نامند.

تاریخ شکل‌گیری شهرضا به قرن‌ها پیش باز می‌گردد، این شهر همواره آبستن حوادث بسیاری در تاریخ بوده است. تیمور پس از این نبرد با آل‌مظفر، شاهزادگان این ایل را در قمشه گردآورد و فرمان کشتن آن‌ها را صادر کرد. از طرفی قلعه قمشه آخرین سنگر نبرد ایرانیان با لشگر محمود افغان بود و قمشه‌ای‌ها در آن زمان بیشتر از سلطان حسین برای حفظ پایتخت صفویان دغدغه داشتند.

سیری در جنوب اصفهان/آرامشگاه تاریخ و فرهنگ را تجربه کنید

با این وجود شهرضا نیز از اصفهان جدا نبوده و بیشتر شکوه خود را مرهون عصر صفویه است، بازار تاریخی این شهر در آن زمان شکل گرفت و کسب‌وکارهای مختلف از جمله کارگاه‌های سفال از آن زمان در اینجا گردهم آمدند. شهرضا این‌روزها شهر ملی سفال شناخته می‌شود، اما علاوه بر سفال صنایع دستی دیگر نظیر گیوه و گلیم نیز در این شهر یافت می‌شود.

مهم‌ترین جاذبه این شهر نیز امام‌زاده جعفر بن موسی کاظم (شاه‌رضا) است که به اعتقاد مردم محلی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) و از برادران امام رضا (ع) است. در برخی اسناد نیز شاه‌رضا (ع) به عنوان فرزند امام موسی کاظم (ع) معرفی شده و بر همین اساس ایشان در دامنه کوهی که امروز در جوار حرم مطهر است شهید شد.

منبع : مهر