شرایط بازگشت زمینی زائران/ برگزاری بزرگترین نماز جماعت در مشایه

شرایط بازگشت زمینی زائران/ برگزاری بزرگترین نماز جماعت در مشایه

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه، روز گذشته فیلم‌ها و اخباری از بازگشایی مرزهای زمینی ایران و عراق و اجازه ورود به زائران معطل‌مانده در پشت مرز شلمچه منتشر شد که سرلشکر عمر الوائلی رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق به رسانه‌های داخلی این کشور گفته است: با دستور نخست‌وزیر تنها به کسانی اجازه ورود داده شد که بین ایران و عراق بیش از ۱۰ روز معلق بودند و تعداد آن‌ها پنج‌هزار نفر بود.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در ایران هم تاکید کرده که مرزهای زمینی بسته است و علاقه‌مندان تحت هیچ شرایطی به سمت مرزهای زمینی حرکت نکنند.

او پس از آن‌که فیلم‌هایی از تجمع و پافشاری زائران در مرز شلمچه برای بازگشایی گیت‌ها منتشر شد، گفت: تجمع زائران در مرزها باعث ایجاد مشکل برای سلامت و رفت و آمد زائران شده است.

دبیر ستاد اربعین همچنین گفته که روند صدور ویزای اربعین در مراحل پایانی قرار دارد و ظرف امروز و فردا صدور ویزا به پایان می‌رسد.

در شهر مرزی مهران نیز به گفته فرماندار آن حدود هشت‌هزار نفر در انتظار باز شدن مرز زمینی هستند که مجید کاکی فرماندار این شهر گفته مرز بسته است و باز هم نمی‌شود.

مرز مهران برای برگشت زائران از مسیر زمینی درنظر گرفته شده است که قطعاً تجمع زائران در این مرز، روند بازگشت زائران از عراق به ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد و به مدیریت جدی‌تری نیازمند است. فرماندار شلمچه در روز گذشته که انتشار فیلم‌هایی از ایران شائبه بازگشایی این مرز را به وجود آورده بود، تصریح کرده که این مرز همچنان مسدود است و براساس یک توافق محلی، تنها کسانی که ویزای اضطراری دارند اجازه عبور از این مرز را دارند.

تب سنجی کرونا برای زائران بازگشته از عراق

وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص تست کرونای زائران هنگام بازگشت، مقرر شد برای تسریع در تخلیه و انتقال زائران، این تست بصورت تب سنجی و بدون انجام تست پی سی آر انجام شود.

رستم قاسمی در حاشیه دیدار از فرودگاه امام خمینی افزود: تاکنون ۲۵ هزار نفر از زائران اربعین حسینی، بلیت بازگشت خود را خریداری کرده‌اند و با وجود بازگشایی سه مرز زمینی برای بازگشت، همچنان ناوگان هواپیمایی ایران آماده فروش بلیت به زائران است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از زائران که بدلیل وجود مشکلات در فرودگاه‌ها معطل شدند گفت: از ابتدای سفرها تاکید کردیم که باید کرامت و احترام زائران حفظ شود، اما مردم بدلیل بروز مشکلات خسته شده و معترض بودند که البته حق دارند و ما شرمنده مردم شدیم.

قاسمی افزود: نرخ بلیت همه پروازهای شرکت‌های ایرانی به عراق ۵ میلیون تومان (رفت و برگشت) و از مشهد ۶ میلیون تومان است و اگر آژانسی حتی یک ریال بیشتر گرفته باشد حتماً تخلف کرده و پول زائران را پس خواهیم گرفت.

وی علت بروز مشکلات در انتقال زائران را علاوه بر مشکلات فنی ناوگان ایرانی، تخلفات شرکت هواپیمایی عراقی اعلام کرد و افزود: عده‌ای دلال از مردم پول گرفته بودند و بدون تحویل بلیت، مردم را به فرودگاه فرستاده‌اند که هم اکنون برخی از آن‌ها در زندان هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا ظهر دیروز ۷۲۰ نفر بدون روادید به فرودگاه مراجعه کرده بودند که تا صبح امروز با هماهنگی‌های انجام شده و اخذ روادید همه آن‌ها راهی شدند، اما همچنان عده‌ای به فرودگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما از شرکت عراقی بلیت خریده‌ایم و ما را به فرودگاه ارجاع داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی، بلیت و روادید معتبر، تزریق دو دز واکسن کرونا و ثبت نام در سامانه سماح را چهار نیاز سفر اربعین دانست و گفت: اگر مسافری شرایط دیگر را دارد و بلیت تهیه نکرده می‌تواند به فرودگاه مراجعه و بلیت خود را تهیه کند، چون تاکنون همه زائران منتقل شده‌اند.

قاسمی از اعزام ۶۴ هزار زائر از طریق مرز هوایی تا شب گذشته خبر داد و افزود: هم اکنون همه تمهیدات برای بازگشت زائران اندیشیده شده است و تصور می‌کنیم حدود ۳۵ هزار زائر از طریق هوایی به کشور بازگردند.

تست چشمی زائران!

رستم قاسمی، وزیر راه در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره تست کووید زائران ایرانی که از عراق باز خواهند گشت گفت که برای سرعت در انتقال زائران قرار شده این تست به صورت چشمی و بدون نیاز به انجام تست پی‌سی‌آر انجام شود.

آقای قاسمی گفت که تا دیشب ۶۴ هزار نفر از طریق مرز هوایی به عراق سفر کردند و افزود: “تصور می‌کنیم حدود ۳۵ هزار زائر از طریق هوایی به کشور بازگردند.

او همچنین از باز بودن مرزهای ورودی ایران خبر داد و گفت که زائران می‌توانند از مرز زمینی مهران به ایران بازگردند.

محمد نوذری، استاندار ایلام هم تاکید کرد که همه زائرانی که در شهر مهران و مرز هستند، به شهرهایشان عودت داده می‌شوند.

او اربعین را آبروی نظام و استان ایلام خواند و گفت که مدیران استان “تا پایان روز جمعه مورخ نهم مهرماه موظف به استقرار در مهران و مکلف به انجام خدمات پیش بینی شده برای تسهیل در تردد زائران هستند. “

واکسیناسیون ۷۵ درصد جامعه تا اواسط آذر

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس روند کنونی واکسیناسیون؛ تا اواسط آذر ۷۵ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

حمیدرضا جماعتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تا اواسط آذر تقریباً جامعه ایمن می‌شود افزود: البته این موضوع به جهش‌های دیگر کرونا بستگی دارد، اما به دلیل واکسیناسیون جهانی؛ تا کنون جهش‌ها نتوانسته‌اند به صورت گسترده خود را نشان دهند.

وی گفت: تنها درمان کرونا و راه کنترل پاندمی این بیماری؛ رعایت اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون است.

جماعتی افزود: هر فرد مبتلا به کرونای عادی دو و نیم تا سه نفر را مبتلا می‌کرد که در ۱۰ چرخه ۹۵۰۰ نفر آلوده می‌شدند، اما جهش دلتای کرونا؛ دو برابر بیشتر مبتلا می‌کند و در ۱۰ چرخه می‌تواند ۶۰ میلیون نفر را آلوده کند.

وی گفت: اگر کل جامعه ما به ویروس دلتا آلوده بود باید ۸۳ درصد جامعه را برای ایمنی واکسیناسیون می‌کردیم، اما همه ویروس‌های کرونا در کشور؛ دلتا نیست.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اکنون ۴۱ درصد جامعه یک دز و ۱۸ درصد دو دز واکسن زده‌اند.

جماعتی گفت: از ۴۱ درصد افرادی که یک دز واکسن زده ۳۵ درصد آن‌ها شهریور واکسیناسیون شده‌اند.

وی با بیان اینکه دو هفته پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن ایمنی ایجاد می‌شود، افزود:، چون در پیک کرونا هستیم باید دو دز تزریق شود.

وی با بیان اینکه در آمریکا ۷۰ درصد جامعه دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند افزود: اگر کسی به کرونا مبتلا شده باشد؛ در آمریکا سه ماه پس از ابتلاء باید دو دز واکسن را بزند، اما در اروپا برای این افراد تزریق یک دز واکسن کافی اعلام شده است.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر کسی پس از تزریق دز نخست واکسن به کرونا مبتلا شود می‌تواند دز دوم را تزریق کند، البته اگر کرونای او بدون علائم باشد چهار هفته پس از مثبت شدن تست پی سی آر باید واکسن بزند و اگر در بیمارستان و آی سی یو بستری شود؛ سه ماه پس از مثبت شدن آزمایش کرونا باید واکسن تزریق کند.

جماعتی افزود: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس قدرتمند کرونا؛ گزارش جدی از ابتلاء به آنفلوانزا نداشتیم، زیرا کرونا اجازه خودنمایی به ویروس‌های دیگر را نداد.

وی گفت: البته توصیه می‌کنیم افراد پرخطر مانند کادر درمان واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. بهتر است تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا با فاصله انجام شود.

او افزود: توصیه می‌کنیم افراد واکسن‌های دیگر را بر اساس برنامه تزریق کنند و واکسیناسیون کرونا را نیز انجام دهند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه چین، امارات و کوبا افراد بالای سه سال را واکسن زده‌اند، افزود: مطالعات در این زمینه پایان نیافته است و در آمریکا و اروپا واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود.

جماعتی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ایران سخت گیرانه‌تر از کشورهای دیگر در زمینه بررسی‌های علمی عمل می‌کنند گفت: به دلیل امکان جهش‌های جدید ویروس کرونا و درگیر شدن سنین زیر ۱۲ سال؛ بهتر است این سنین نیز واکسینه شوند.

وی افزود: در آمریکا حدود ۱۲ میلیون کودک و نوجوان یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند و عوارض جدی برای اطفال، دانش آموزان و نوجوانانی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند در دنیا نداشته‌ایم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زنان باردار توصیه می‌کنیم واکسن کرونا را استفاده کنند، زیرا سطح آنتی بادی ضد کرونا در آن‌ها و در نوزادشان افزایش می‌یابد و تا چندین ماه ایمن هستند.

بازگشت زمینی زائران اربعین فقط از مرز مهران

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری گفت: بر اساس تصمیمات دولت عراق ورود زائران ایرانی برای اربعین ۱۴۰۰ فقط از طریق هوایی ممکن شد و برای بازگشت زمینی هم اجازه خروج تنها از مرز مهران داده شده است.

داریوش باقر جوان افزود: بنابر این زائران ایرانی که از طریق هوایی به عراق سفر کرده‌اند و علاقمند به بازگشت از مرز زمینی هستند یا نتوانسته‌اند بلیت هواپیما خریداری کنند تنها می‌توانند از طریق مرز مهران وارد کشور شوند.

وی گفت: از این روز تمهیدات لازم برای تأمین ناوگان مسافری و ایمنی سفر زائران ایران از مرز مهران تا مقصد اندیشیده شده است و آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری همچنین گفت: برای این منظور نزدیک به ۲۵۰۰ سرویس حمل و نقل عمومی برای بازگشت زائران در مرز مهران در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز این تعداد افزایش خواهد یافت و جای نگرانی نیست.

باقر جوان افزود: برآورد ما این است که از امشب ورود زائران به کشور آغاز شود و روزهای دوشنبه و سه شنبه ادامه یابد و در نهایت روز چهارشنبه آخرین گروه‌ها به کشور بازخواهند گشت. وی همچنین گفت: بر اساس پیش بینی ما اوج بازگشت زائران به کشور فردا شب و صبح سه شنبه خواهد بود و تمامی تمهیدات لازم هم برای این منظور اندیشیده شده است.

طولانی‌ترین نماز جماعت در مسیر پیاده‌روی اربعین

زائران پیاده‌روی اربعین حسینی در مسیر کربلا نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه کرده و طولانی‌ترین نماز جماعت در مسیر زیارت اربعین را رقم زدند.

در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی طولانی‌ترین نماز جماعت برگزار شد.

در این مسیر زائران پیاده‌روی اربعین حسینی هنگام نماز ظهر صف بستند و طولانی‌ترین نماز جماعت در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی را رقم زدند و بار دیگر اتحاد شیعیان را به نمایش گذاشتند. یکی از نکات قابل توجه در این نماز جماعت، داشتن ماسک نمازگزارن در صف‌های منظم بود.

منبع : مهر