شرایط پینگ‌پنگ‌بازان در آستانه مسابقات جهانی/سقوط وغیبت در رنکینگ

شرایط پینگ‌پنگ‌بازان در آستانه مسابقات جهانی/سقوط وغیبت در رنکینگ

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی تنیس روی میز مردان و بانوان ایران برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان آماده می‌شوند. این رقابت‌ها پس از چند مرحله لغو و تاخیر – به دلیل کرونا – قرار است مهرماه به میزبانی چین برگزار شود.

برخلاف ادوار گذشته رقابت‌های تیمی تنیس روی میز قهرمانی جهان که به صورت دسته‌ای برگزار می‌شد، این دوره مسابقات برای نخستین بار با شیوه‌ای جدید و به صورت گروه بندی برگزار خواهد شد و همین مسئله می‌تواند معضلی برای تیم‌های مردان و بانوان ایران باشد که در دوره پیشین این رقابت‌ها به ترتیب با صعود به دسته اول و بقا در دسته دوم نتیجه عملکرد خوب شان را گرفتند اما در این دوره باید شرایط جدیدی را برای رقابت تجربه کنند و با حریفانی روبرو شوند که سیدبندی و قرعه کشی تعیین کننده آنها هستند.

این در حالی است که ملی پوشان ایران شرایط خیلی خوبی ندارند، این را رنکینگ جدید فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ITTF) می‌گوید که برای ماه جاری میلادی به روز رسانی شده است و حکایت از وضعیت متزلزل بازیکنانی دارد که برای مسابقات قهرمانی جهان انتخاب شده‌اند.

هر یک از تیم‌های ملی تنیس روی میز مردان و بانوان ایران با ترکیب کامل و ۵ نفره در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کنند. بر اساس رقابت‌های انتخابی که سال گذشته برگزار شد، نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی، افشین نوروزی و سروش امیری نیا ترکیب تیم ملی مردان را تشکیل می‌دهند. ترکیب تیم بانوان هم با حضور ندا شهسواری، مهشید اشتری، پریناز حاجیلو، شیما صفایی و الناز رحیمی بسته شده است.

از میان این ۱۰ بازیکن تنها نوشاد عالمیان در رنکینگ جدید جهانی صعود کرده و جایگاه خود را بهبود بخشیده است اما ۸ بازیکن دچار سقوط شده‌اند. افشین نوروزی هم اصلاً در میان ۸۸۳ بازیکنی که در رنکینگ جهانی معرفی شده‌اند جایگاهی ندارد.

نوروزی قدیمی ترین و به نوعی با تجربه ترین بازیکن در ترکیب تیم‌های ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان است که حتی در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم حضور داشت. بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۸ سوئد، افشین نوروزی در هیچ رویدادی شرکت نکرد تا بازی‌های کشورهای اسلامی که یک ماه پیش به میزبانی قونیه برگزار شد. این رویداد و نتایج آن اما امتیازی برای رنکینگ جهانی نداشت. نتیجه اینکه افشین نوروزی به خاطر چهار سال غیبت متوالی در مسابقات بین المللی از رنکینگ جهانی خارج شده و بدون جایگاه جهانی باید در مسابقات پیش رو شرکت کند.

جایگاه ملی پوشان اعزامی تنیس روی میز ایران به مسابقات قهرمانی جهان در رنکینگ جدید فدراسیون جهانی به این شرح است:

بخش مردان

* نوشاد عالمیان: این بازیکن با ۷ پله صعود در رده ۷۹ ایستاده است
* امیرحسین هدایی: این بازیکن با ۸ پله سقوط در رده ۱۲۶ ایستاده است
* نیما عالمیان: این بازیکن با ۳ پله سقوط در رده ۱۵۱ ایستاده است
* امین احمدیان: با ۱۲ پله سقوط در رده ۱۸۲ ایستاده است
* سروش امیری نیا: این بازیکن با ۳۰ پله سقوط در جایگاه ۶۹۱ ایستاده است

بخش بانوان

* ندا شهسواری: با ۱۵ پله سقوط در رده ۲۴۲ است
* شیما صفایی: با ۲۰ پله سقوط در رده ۳۰۳ ایستاده است
* الینا رحیمی: با ۲۲ پله سقوط در رده ۳۶۶ ایستاده است
* مهشید اشتری: این بازیکن با ۱۸ پله سقوط در رده ۴۸۴ ایستاده است
* پریناز حاجیلو: این بازیکن با ۲۵ پله سقوط در رده ۷۱۳ ایستاده است

رنکینگ سه نفر نخست اعضای تیم‌های ملی تنیس روی میز مردان و بانوان در سیدبندی این دو تیم برای مسابقات قهرمانی جهان تاثیرگذار خواهد بود. حال آنکه در بخش بانوان هر ۵ عضو تیم ملی با سقوط جایگاه قبلی خود را از دست داده‌اند. در تیم مردان هم فقط می‌توان به صعود نوشاد و جایگاه ۷۹ او تکیه کرد و این مسئله قطعاً در سیدبندی و قرعه کشی مسابقات به ضرر ایران خواهد شد.

مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان از ۸ مهرماه در چین آغاز می‌شود. ۱۴ کشور در بخش بانوان و ۸ کشور در بخش مردان از حضور در این دوره رقابت‌ها انصراف داده‌اند. بدین ترتیب این مسابقات با حضور ۳۱ تیم در بخش بانوان و ۳۵ تیم در بخش مردان برگزار می‌شود.

طبق برنامه اعلام شده قرار است مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در ۸ گروه برگزار شود و دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله نهایی شوند. در پایان این مسابقات ۸ تیم برتر در هر بخش مردان و بانوان برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس کسب سهمیه خواهند کرد.

منبع : مهر