شروط سناتور آمریکایی برای فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه

شروط سناتور آمریکایی برای فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «باب منندز» روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه یونانی کاتیمرینی، دستیابی ترکیه به جنگنده های آمریکایی را منوط به تغییر سیاست این کشور دانست و گفت که مادامی که آنکارا مسیر سیاسی خود را تغییر ندهد و با امتناع از خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه به تعهدات خود در قبال ناتو عمل نکند، با فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به این کشور مخالف است.

سناتور آمریکا همچنین تاکید کرد: در خصوص تداوم نقض حریم هوایی یونان و تاخیر در روند الحاق سوئد و عضویت فنلاند در ناتو، امیدواریم که ترکیه روند خود را تغییر داده و به مسئولیت‌های خود در قبال ائتلاف نظامی ناتو عمل کند و شریک سازنده ای (برای ناتو) در منطقه باشد.

منندز یادآور شد که تا آن زمان و تحقق این شروط وی نمی تواند از موضوع فروش یا انتقال جنگنده های اف -۱۶ آمریکا به ترکیه حمایت کند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا در رابطه با روابط پرتنش یونان و ترکیه تاکید کرد که آنکارا باید از اقدام تحریک آفرین در حریم هوایی و آبهای سرزمینی یونان خودداری کند.

عضو ارشد سنای آمریکا در واکنش گزارش‌هایی مبنی بر تلاش ترکیه برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس -۴۰۰ روسیه ابراز نگرانی کرد و آن را نقض تحریم‌های آمریکا دانست.

منندز همچنین از آنکارا خواست تا در روابط خود با مسکو تجدید نظر کند.

منندز به این روزنامه یونانی تاکید کرد که دولت ترکیه مسئولیت و فرصت دارد تا پایبندی خود به تعهداتش در قبال ناتو و اصول و ارزش‌های مشترکی که زیربنای این ائتلاف مهم است، را به شکلی واضح نشان دهد.

منبع : مهر