شروع هفته گردشگری/ارزیابان یونسکو در ماسوله

شروع هفته گردشگری/ارزیابان یونسکو در ماسوله

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته که از روز پنجم مهر ماه آن هفته گردشگری آغاز شده است برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده تا بتواند یادآور این نکته باشد که صنعت گردشگری قرار بود زمانی جای صنعت نفت را در ایران بگیرد و به عنوان یکی از صنایعی که می‌تواند نشاط را در جامعه تزریق کند، اشتغالزایی کرده و سودآور باشد، معرفی شود.

اعلام برنامه‌های هفته گردشگری

معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشستی برنامه‌ها، نشست و جشنواره‌های هفته گردشگری را اعلام کرد. نواختن زنگ گردشگری، جشنواره جغوربغور، آئین غبارروبی گلزار شهدا، جشنواره برداشت انار و سوگواری ائمه از جمله این برنامه هاست.

برنامه‌های هفته گردشگری اعلام شد

با این وجود برنامه‌های مختلفی با نگاه به آئین‌های سوگواری این روزها برگزارشد که از آن جمله سوگواری برای ائمه اطهار است. توجه به جشنواره‌های موضوعی میزهای تخصصی از دیگر برنامه هاست. همچنین تعدادی از برنامه‌های گردشگری نیز به خصوص آن‌ها که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شد، در این هفته به دلیل اتفاقات و حواشی پیش آمده پیرامون اعتراضات خیابانی لغو شد.

برنامه‌های هفته گردشگری اعلام شد

با این وجود برنامه‌هایی از جمله افتتاح پروژه‌های گردشگری در این هفته با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد.

افتتاح ۱۸۳ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی

افتتاح ۱۸۳ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌های گردشگری که با حضور ضرغامی، معاونان و مدیران ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شکل حضوری و مدیران‌کل استانی به شکل ویدئو کنفرانس در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: گرامیداشت روز و هفته گردشگری را با شعار باز اندیشی در حوزه گردشگری آغاز می‌کنیم، به بهانه شروع مجدد سفرهای داخلی و خارجی با فروکش کردن کرونا امید احیای این صنعت دوباره جان گرفته است، امروز فرصتی برای ذی‌نفعان و فعالان گردشگری است تا بیش از گذشته مورد حمایت قرار بگیرند و باید این بخش را تقویت کرد تا در کشورهایی مانند ایران که گردشگری یک مزیت نسبی است بتوانیم آن را به پیشران اقتصادی تبدیل کنیم.

 گره‌های حوزه گردشگری را رفع می‌کنیم

گره‌های حوزه گردشگری را رفع می‌کنیم

مراسم افتتاح ۱۸۳ پروژه گردشگری و عقد تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی امروز با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با دستگاه‌های فرابخشی برای انجام مأموریت‌های وزارتخانه افزود: به‌منظور فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای توسعه گردشگری کشور تاکنون ۷ تفاهم‌نامه منعقد شده است که منجر به باز شدن بسیاری از گره‌های این حوزه می‌شود.

او با اشاره به اهمیت همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بیشترین تقاطع کاری ما با این وزارتخانه است و با ۶ معاونت این وزارتخانه امور مشترک داریم. امروز با ۳ حوزه تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم و بقیه تفاهم‌نامه‌ها نیز در آینده منعقد می‌شود که امیدواریم بسیاری از گره‌های حوزه گردشگری را باز کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوع یکی از این تفاهم‌نامه‌ها را در حوزه ساحلی عنوان کرد و گفت: پیش از این حوزه گردشگری دریایی تقریباً در کشور صفر بوده و فعالیتی در این حوزه نداشتیم. خوشبختانه با تصویب آئین‌نامه مربوط به ماده ۱۰۰ برنامه ششم و اختصاص سوخت یارانه‌ای به شناورهای تفریحی، سرمایه‌گذاران زیادی به این حوزه ورود کردند.

امضای چند تفاهمنامه و توافقنامه

تفاهم‌نامه‌ای میان معاون گردشگری و معاون وزیر راه در راستای تقویت هماهنگی در نحوه صدور مجوز و واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط و توافقنامه دیگری با وزارت راه امضا شد.

این تفاهم‌نامه بین علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری به نمایندگی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و علیرضا فخاری معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۲۲ قانون الحاق موادی منعقد شد.

در یکی از بندهای این توافق‌نامه آمده است: به منظور پیگیری و نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و تهیه و ابلاغ ضوابط و شیوه‌نامه اجرایی آن و رفع هرگونه اختلافات احتمالی در تفسیر و فرایند اجرای آن مدیر کل سرمایه‌گذاری و گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان نمایندگان دو دستگاه انتخاب و نظریه مشترک آنها برای ادارات کل استانی (راه و شهرسازی – میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) لازم‌الاجرا و قطعی خواهد بود.

همچنین توافقنامه دیگری نیز در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ مسافری و گردشگری دریایی و نیز ارتقا ایمنی ترددهای دریایی به منظور بهره‌برداری همه جانبه از دریا بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه همکاری شامل ایجاد زیرساخت‌های بندری و دریایی و تسهیل‌گری در فرایند صدور مجوزات تأسیسات و سازه‌های آبی با محوریت و اولویت توسعه دریایی محدوده بخش غربی بندر شهید حقانی (حدفاصل این بندر تا بندر شیلاتی پشت شهر که به شرح نقشه پیوست شماره یک است) و بنادر هرمز و نخل ناخدا به منظور توسعه محوطه بندر و ارتقای کیفیت ارائه خدمات مسافرت‌های دریایی در ابعاد داخلی و بین‌المللی و نیز فعالیت‌های گردشگری دریایی با شرایط ایمن مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط است.

اجرای طرح ملی زیارت خورشید هشتم/ استفاده از ظرفیت اقامتی دستگاهها

اجرای طرح ملی زیارت خورشید هشتم

در این هفته همچنین از سوی روح‌الله محمد حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی خبر رسید که در کنار هماهنگی با استانداری کمیته ملی زیارت خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌ها و نهادهای مستقر در مشهد مقدس منعقد شده است که از ظرفیت‌های اقامتی آنها نظیر اردوگاه‌ها، زائرسراها، هتل آپارتمان‌ها و سایر مراکز اقامتی برای ارائه خدمات به زائران پیاده حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) استفاده شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی در مورد تسهیلاتی که برای زائران توسط این شرکت تدارک دیده شده است، گفت: برنامه‌ریزی برای ایجاد کمپ‌های موقت اسکان در محورهای پیاده‌راه با مشارکت جمعیت هلال احمر و با ظرفیت ۱۵ هزار نفر، تسهیل در حمل و نقل زائران از طریق گارانتی خطوط ریلی، هوایی و ساماندهی خودروهای شخصی صورت گرفته است. همچنین مشارکت نهادهای مردمی از جمله، هیئت‌های مذهبی، جمعیت‌ها و سمن‌ها جلب شده است.

موزه‌ها آخر هفته رایگان شدند

موزه‌ها آخر هفته رایگان شدند

این هفته خبرر رسید با دستور معاون میراث‌فرهنگی، به منظور گرامیداشت هفته گردشگری، اداره‌کل امور موزه‌های این وزارتخانه، دو روز متوالی پایان این هفته، پنجشنبه هفتم و جمعه هشتم مهرماه را برای بازدید از موزه‌های فعال تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی در سراسر کشور رایگان کرد. موزه‌ها در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر باز خواهند بود.

ارزیابان یونسکو در شهر تاریخی ماسوله حضور یافتند

ارزیابان یونسکو در شهر تاریخی ماسوله

این هفته اگرچه با هفته گردشگری همزمان شده اما ارزیابان یونسکو به منظور بررسی روند و وضعیت ثبت جهانی ماسوله در این شهر تاریخی حضور یافتند تا پس از گزارش آنها، این شهر به عنوان شهر تاریخی در فهرست جهانی قرار گیرد.

«نعیمه احمد بن قاری» نماینده یونسکو و هیئت همراه او از امروز ششم تا یازدهم مهرماه از منظر فرهنگی تاریخی ماسوله را بازرسی می‌کنند.

منبع : مهر