شیوه‌نامه‌های محیط‌زیستی برای جلب مشارکت مردم به‌روزرسانی می‌شود

شیوه‌نامه‌های محیط‌زیستی برای جلب مشارکت مردم به‌روزرسانی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری اظهار داشت: رئیس جمهوری در همایش سراسری مدیران دولت مردمی که اوایل امسال برگزار شد، بر مردمی سازی امور تاکید داشت و در جلسات دولت همه دستگاه‌ها را موظف کرد در مدت ۲۵ روز برنامه‌های خود را در این زمینه شناسایی، اعلام و اجرا کنند.

وی با اشاره به رویکرد مردم محور سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: برای جذب مردم و پاسخگویی مناسب به درخواست‌های آنان، نیاز به تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های شفاف و وحدت رویه در سراسر کشور داریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها در این سازمان، گفت: شیوه‌نامه وحدت رویه در مورد نحوه پاسخگویی به درخواست‌های برداشت گیاهان دارویی به نحوی که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود، تهیه و هفته گذشته به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

اکبری افزود: همچنین شیوه‌نامه طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده برای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بازنگری و به‌روز شده و روند شکل‌گیری طبیعت گردی و ساماندهی تفرجگاه‌ها با رعایت مسائل محیط زیست، تسهیل و تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت گردی اهمیت بسزایی در رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوامع محلی دارد و ابزاری برای کمک به حفاظت محیط زیست است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام کار فشرده دو هفته‌ای برای تهیه این دستورالعمل، از ابلاغ آن به استان‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: ابلاغ این شیوه‌نامه منجر به وحدت رویه در رونق طبیعت گردی همزمان با اجرای برنامه جامع مدیریت مناطق و ایجاد واحدهای بوم‌گردی در زون‌های تفرج مناطق چهارگانه خواهد شد.

اکبری، مهمترین اقدام در زمینه جلب مشارکت مردمی و تحقق شعار سال را تهیه پیش‌نویس مصوبه‌ای با عنوان مشارکت در حفظ تنوع زیستی و رونق کسب و کارهای محیط زیستی دانست که تقدیم هیأت دولت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به شعار سال و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، زمینه استفاده از این ابزار قانونی هرچه سریع‌تر فراهم شود تا ظرفیت‌های جدید برای جلب مشارکت مردم در حفظ تنوع زیستی و ایجاد کسب و کارهای محیط زیستی میسر شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر این، دستورالعمل‌هایی که قبلاً وجود داشته و بعضاً مواردی در آنها بود که سرعت پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست به استعلام‌ها و نیز صدور مجوزها را کند می‌کرد، در دستور کار اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

اکبری تصریح کرد: تا پایان اردیبهشت حداقل دو شیوه‌نامه از جمله شیوه‌نامه تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت بازنگری و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان در زمینه اجرای طرح‌های حفاظتی و بهره برداری از تنوع زیستی، اجرای طرح‌های طبیعت گردی در عرصه‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، موضوعاتی مانند تاکسیدرمی حیات وحش، تکثیر گونه‌های در خطر انقراض و سایر ظرفیت‌های ممکن، پیشنهاد یا درخواست خود را به نزدیکترین واحد محیط زیست ارائه دهند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ادارات کل محیط زیست استان‌ها مکلف شدند که همه پیشنهادات مردم و بخش خصوصی در زمینه حفاظت مشارکتی را جدی بگیرند و در صورت امکان از ظرفیت‌های حقوقی موجود، راهکاری برای پاسخگویی مثبت به این درخواست‌ها ارائه دهند.