شیوه نامه عرضه خودروهای اموال تملیکی در بورس کالا

شیوه نامه عرضه خودروهای اموال تملیکی در بورس کالا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بورس کالا، سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درخصوص آخرین اطلاعات از وضعیت عرضه خودروهای دپو شده سازمان اموال تملیکی در بورس کالا گفت: شیوه نامه مورد نیاز برای عرضه برخی کالاها در سازمان تنظیم شده، که پس از تائید نهایی، اقدامات مورد نیاز در خصوص آن انجام می‌شود.

وی افزود: از شروع به کار دولت سیزدهم با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری و قوه قضاییه اقدامات مطلوبی به ویژه در زمینه پرونده‌های سنواتی صورت گرفت و حجم وسیعی از کالاها طی فرایندهای مختلفی ازجمله فروش، استرداد، انهدام و اعاده تعیین تکلیف شده و از انبارهای سازمان خارج گردید.

اجتهادی اضافه کرد: میزان کالاهای منهدم شده طی ۵ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸۰ درصد افزایش داشته و طی این مدت کالاهایی که قابلیت مصرف انسانی نداشته و همچنین از طریق دستگاه‌های مربوطه ازجمله دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان استاندارد نیز قابل استفاده نبوده، با رعایت مسایل زیست‌محیطی از چرخه مصرف خارج شد.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به تسریع در تعیین تکلیف کالاهایی که از حساسیت خاصی برخوردارند تصریح کرد: سازمان اموال تملیکی در خصوص برخی پرونده‌ها مانند کالاهای اساسی و سریع‌الفساد با رعایت شرایط قانونی آن‌ها را در زنجیره مصرف قرار می‌دهد که در این رابطه می‌توان به موضوع ۵۳ هزار تن ذرت دامی احتکار شده در استان کرمانشاه اشاره کرد. علی‌رغم این‌که تاکنون رای قطعی این پرونده صادر نشده، اما به دلیل سریع‌الفساد بودن و همچنین نیاز بازار به آن، با هماهنگی‌های صورت‌گرفته این کالا در اختیار ستاد پشتیبانی امور دام جهت عرضه و فروش قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲هزار تن ذرت از سیلوهای نگهدارنده تخلیه و به کارخانجات تولید نهاده‌های دامی منتقل شد، در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تا تخلیه کامل ذرت‌ها، حدود ۲ الی ۳ ماه زمان نیاز است.

اجتهادی با اشاره به اینکه سازمان اموال تملیکی همه توان خود را در راستای تداوم و افزایش میزان برگزاری مزایده و حراج‌ها به کار گرفته است، اظهار داشت: فروش کالاها از طریق مزایده و حراج موجب ایجاد فضایی شفاف و رقابتی و همچنین کشف قیمت واقعی کالا می‌شود، از این جهت که هم دستگاه‌های نظارتی می‌توانند نظارت کاملی داشته باشند و همچنین افراد متعددی امکان مشارکت خواهند داشت.

وی ادامه داد: طی مزایده الکترونیکی اخیر حدود ۱۵۰۰ پارتی کالا عرضه شد که از این میزان، تعداد ۷۷۶ پارتی دارای پیشنهاد بود و با افزایش ۹۰ درصدی نسبت به قیمت پایه کارشناسی به فروش رسید. به همین منظور یکی از برنامه‌های اصلی سازمان، فراهم کردن بسترهای موردنیاز برای افزایش مزایده و حراج حضوری است تا با حذف دلالان و واسطه‌ها افراد بیشتری بتوانند در آن شرکت کنند و سود حاصل از این کار بین دولت و مصرف‌کننده تقسیم شود.

اجتهادی با اشاره به اینکه نخستین حراج الکترونیکی این سازمان طی هفته اخیر به صورت آزمایشی با ثبت نام بیش از ۴ هزار متقاضی برگزار شد، تاکید کرد: در این حراج ۱۰ پارت کالا عرضه شد که ۱۰۰ درصد آن دارای پیشنهاد بود و با افزایش ۸۷ درصدی نسبت به قیمت پایه کارشناسی به فروش رسید. سازمان اموال تملیکی باید از این ظرفیت در جهت ارایه و فروش کالاها به مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی استفاده کند و حراج‌های الکترونیکی را با دریافت مجوزهای لازم بسط دهد.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با اشاره به جزئیات تازه‌ترین حراج پیش‌روی این سازمان که به صورت حضوری برگزار می‌شود عنوان کرد: طبق آگهی‌های از قبل منتشر شده، سومین مرحله از حراج حضوری در سالجاری، شنبه هفته آینده مورخ ۲۵ دیماه در مرکز همایش‌های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، بالاتر از تقاطع جلال آل احمد، بین خیابان ۱۵ و ۱۶ برگزار خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا متقاضیان شرکت در این حراج می‌توانند از روز دوشنبه مورخ ۲۰ دیماه تا روز پنجشنبه مورخ ۲۳ دیماه، از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۴ جهت بازدید از کالاهای مطرح در حراج به انبارهای اموال تملیکی سراسر کشور مراجعه کنند.

منبع : مهر