ضرورت معرفی ظرفیت‌های خوزستان به قطر / وزارت خارجه پیگیری کند

ضرورت معرفی ظرفیت‌های خوزستان به قطر / وزارت خارجه پیگیری کند

سیدمحمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۴ سند همکاری و تفاهم‌نامه با حضور رئیس جمهور کشور و امیر قطر در دوحه به امضا رسید.

وی افزود: اقتصاد و تجارت، گردشگری، ورزش و جوانان، آموزش، امور بنادر و دریانوردی، انرژی، همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک و رسانه فرهنگ از موارد تفاهم نامه ایران و قطر است ولی باید مشخص شود میزان بهره‌وری خوزستان از این تفاهم‌نامه چه مقدار بوده است؟

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر با اشاره به ظرفیت‌های ورزشی خوزستان، عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه، همکاری مشترک ایران و قطر در این زمینه ۲ ساله بوده ولی با گذشت بیش از یک سال از این تفاهم نامه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

مولوی بیان کرد: خوزستان مهد فوتبال ایران است و با توجه به عملکرد قابل قبول کشور قطر در برگزاری جام جهانی می‌توان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها همکاری خوبی را انجام داد.

وی ادامه داد: فعالیت برخی رشته‌های ورزشی در کشور قطر تاکنون به صورت حرفه‌ای آغاز نشده و این موضوع در حالی است که خوزستان در همان رشته صاحب جایگاه بوده و قهرمان دارد؛ همچنین از آنجا که قطر نشان داده برای توسعه ورزش هزینه‌های کلان تخصیص می‌دهد، ضرورت دارد قبل از حضور دیگر کشورها، جامعه ورزشی کشورمان از جمله خوزستان در این زمینه با آنها همکاری کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: از «محمد بن حمد الهاجری»، سفیر کشور قطر در ایران برای بررسی فرصت‌های اقتصادی آبادان دعوت کردم تا به این شهر سفر کند و انتظار می‌رود وزارت امور خارجه و استاندار خوزستان در این خصوص پیگیری کنند.

مولوی با بیان اینکه میزان صادرات خوزستان به قطر با وجود بنادر و ظرفیت‌های این استان باید افزایش یابد، توضیح داد: کشور قطر به مواد غذایی و مواد اولیه نیاز دارد و می‌توان در صادرات این ۲ بخش مهم به صورت ویژه برنامه‌ریزی کرد.

وی با تاکید بر اینکه حجم تبادلات تجاری و اقتصادی ایران – قطر باید سریع‌تر به یک میلیارد دلار برسد، گفت: صنایع خوزستان زمینه لازم را برای همکاری‌های ۲ جانبه دارند و باید از فرصت فعلی نهایت استفاده از صورت گیرد.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر تاکید کرد: یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در سفر سفیر قطر به شهر آبادان، پیشنهاد ایجاد مرکز مبادلات اقتصادی و فرهنگی خوزستان و قطر است تا از این طریق صادرات تسهیل شود و هم اینکه در حوزه فرهنگ و ورزش، با یک دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی مناسب بتوان ارزآوری کرد.