طرح سناتور آمریکایی برای اقدام علیه صادرات تسلیحاتی ترکیه

طرح سناتور آمریکایی برای اقدام علیه صادرات تسلیحاتی ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، باب منندز رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا تدابیری را پیشنهاد داده که بخش صادرات نظامی ترکیه ازجمله به جمهوری آذربایجان را هدف قرار می دهد.

گفته می شود که او از روابط محکمی با لابی های یونان و ارامنه برخوردار و به دنبال موشکافی در برنامه پهپادی ترکیه و ممانعت از ارائه کمک های بیشتر به باکو است.

تغییرات پیشنهادی منندز در قانون مجوز دفاع ملی آمریکا (NDAA) به دنبال تشدید ردیابی و گزارش دولت واشنگتن در خصوص پیامدهای صادرات پهپاد ترکیه برای امنیت ملی آمریکا و جلوگیری از استثناهای بیشتر برای دور زدن قانون ۱۹۹۲ منع کمک نظامی ایالات متحده به جمهوری آذربایجان است.

به گفته منندز، صادرات پهپادی ترکیه خطرناک، ثبات زدا و تهدیدی علیه صلح و حقوق بشر تلقی می شود.

او با اشاره به استفاده از پهپادهای ترکیه در جنگ قره باغ، به خرید این فناوری از سوی لهستان، مراکش و اوکراین هم اشاره کرد حال آنکه آنگولا، نیجر، نیجریه و رواندا هم مایل به خرید این پهپادها هستند.

منندز خواستار آن شده که درباره استفاده از قطعات آمریکایی در این پهپادها تحقیق شود و اینکه آیا فروش این پهپادها ناقض قانون کنترل صادرات تسلیحاتی یا هر قانون آمریکایی دیگر هست؛ یا خیر.

قانون سال ۱۹۹۲ آمریکا، اکثر کمک‌ها به باکو را تا زمانی که گام‌های قابل‌توجهی برای توقف محاصره‌ و سایر استفاده‌های تهاجمی از زور علیه ارمنستان و منطقه قره‌باغ کوهستانی برداشته شود، ممنوع می‌کند.

منبع : مهر