طرح مدیریت یکپارچه شهری یک مطالبه قانونی است

طرح مدیریت یکپارچه شهری یک مطالبه قانونی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، پرویز سروری، در نطق پیش از دستور خود در سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی استان‌ها، افزود: ما به دنبال این هستیم که با کمک تمام نمایندگان جایگاه شورای عالی استان‌ها را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه در نشست‌های مشترکی که ما با وزارت کشور خواهیم داشت شورای قدرتمند را شکل می‌گیرد، گفت: هویت بخشی به شوراها همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی شورای عالی استان‌ها و شوراهای سراسر کشور بوده است. متأسفانه نبود برنامه یا داشتن برنامه‌های ضعیف سبب شده است تاکنون به این مهم نرسیم و امیدواریم با عقد یک تفاهم‌نامه خوب با وزارت کشور به این مسئله جامه عمل بپوشانیم.

سروری ادامه داد: همچنین ما باید بتوانیم شناسنامه‌ای برای شهرها و روستاها تهیه کنیم و بانک اطلاعاتی دقیقی از ظرفیت‌ها، معضلات و مشکلات این سکونتگاه‌ها جمع‌آوری کنیم تا راهکارهای مناسب برون رفت از مشکلات را تدوین کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: قطعاً تنها شبکه بزرگ شوراهای سراسر کشور می‌تواند چنین کار بزرگی انجام دهد و ما باید بتوانیم یک عملکرد و مدیریت منسجم را برای رسیدن به این هدف خلق کنیم.

وی اضافه کرد: قرار بر این شد یک کارگروه مشترکی بین شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور ایجاد شود تا شاخص‌های مهم و قابل احصائی را تدوین کند تا بتوانیم شهرها و روستاهای موفقی را شناسایی کنیم و برای این موفقیت الگوسازی کنیم و از این رهگذر زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مهاجرت از شهر به روستا وارونه شود.

سروری اظهار کرد: ما باید روستاهای موفق در جذب جمعیت را شناسایی کرده و دلایل موفقیت آنها را بررسی کنیم و از آن الگوهای قابل تعمیم استخراج کنیم. وزارت کشور هم اکنون در حال اجرای طرح توسعه روستایی است که می‌توانیم از ظرفیت شوراها برای کمک به این طرح استفاده کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ظرفیت شوراها و در رأس آن شورای عالی استان‌ها بسیار بیش از آن‌چیزی است که اکنون شاهد هستیم توضیح داد: اصل یک صدم قانون اساسی که عنوان می‌کند «برای‏ پیشبرد سریع برنامه‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‌گیرد که‏ اعضاءی‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‌کنند.» اصل مهمی است که اگر تنها ما با این اصل توجه کنیم و بتوانیم آن را اجرایی کنیم شورای برتر که مد نظر همه ماست شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین ماده ۷۸ مکرر قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب مجلس هم در بند دهم تاکید می‌کند که شورای عالی استان‌ها موظف است ضمن مشخص نمودن آن دسته از امور شهری که توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود و انجام آن در حد توانایی شهرداری‌ها می‌باشد طرح لازم جهت واگذاری آن امور به شهرداری‌ها را تهیه و به دولت یا مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

سروری تاکید کرد: ما باید این مواد قانونی را از دولت و مجلس مطالبه کنیم و به عنوان یک حق قانونی به آنها نگاه کنیم.

وی با پرسش این سوال که چرا امروز با طرح مدیریت یکپارچه شهری که به عنوان یک مطالبه قانونی است اینگونه برخورد می‌شود؟ تصریح کرد: چرا برخی از سازمان‌ها در خصوص تصویب و اجرای این طرح مقاومت می‌کنند؟ بنابراین ما باید به جد دنبال این مسئله باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: ما به مرکز مطالعات شورای عالی استان‌ها هم گفتیم تا این مسئله را به دقت مطالعه کند تا نتایج آن را در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهیم و در نهایت به دولت منتقل شود.

سروری با اشاره به جلسه این شورا با وزارت کشور گفت: من فکر می‌کنم وزارت کشور مهمترین وزارتخانه‌ای است که می‌تواند با همکاری و هم افزایی شورای عالی استان‌ها زمینه ارتقا شوراها را فراهم کند و این نقطه آغازین کار است.

وی بیان داشت: در اجلاس‌های آتی از وزارت راه و شهرسازی دعوت می‌کنیم. چراکه دغدغه‌های زیادی هم داریم تا با این وزارتخانه مطرح کنیم. یکی از معاونت‌های این وزارتخانه هم پیشنهاد داده است تا تفاهمنامه‌ای برای همکاری امضا کنیم. همینطور با کمیته امداد امام خمینی (ره) هم داشتیم تا تفاهمنامه‌ای در خصوص همکاری انعقاد کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان داشت: با وزارت جهاد کشاورزی هم جلسه‌ای خواهیم داشت و می‌توانیم مسائل و مشکلات کشاورزی را مطرح کنیم و خرید و فروش محصولات کشاورزان را بر اساس یک فرایند منطقی انجام دهیم. برای با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی تهران، شهرداری این شهر قسمت بیشتر محصولات کشاورزی مورد نیاز شهروندان را تأمین می‌کند. بنابراین ما اگر یک تفاهم‌نامه دقیق با شهرداری تهران امضا کنیم می‌توانیم به آرزوی دیرینه نظام در خصوص عرضه درست و مستقیم محصولات کشاورزی برسیم تا هم تولید کننده به سود مناسبی دست پیدا کند و هم مصرف کننده راضی باشد. بعدها می‌شود این شیوه را به شهرداری کلان شهرهای سراسر کشور تعمیم داد.

وی تصریح کرد: همچنین ما برای توانمندی شوراها می‌توانیم با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه‌ای امضا کنیم تا یک کار عملی جدی انجام دهیم.

سروری در فراز دیگری از سخنان خود به فرونشست زمین در کشور اشاره کرد و توضیح داد: این یک مسئله مهمی است و ما نباید اجازه دهیم فرونشست زمین تبدیل به یک مسئله لاینحل شود و از این رو شورای عالی استان‌ها در این زمینه هم وارد شده و اقداماتی در دست اجرا دارد.

منبع : مهر