طلاق همچنان در صدر پرونده‌های حقوقی تایباد است

طلاق همچنان در صدر پرونده‌های حقوقی تایباد است

جمال فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال قضائی ۱۴۰۰ که از یکم تیرماه ۱۴۰۰ تا یکم تیرماه امسال بود، اقدامات مؤثری در دادگستری تایباد انجام گرفته که از مهم‌ترین آنها به مناسب سازی و فراهم ساختن برگزاری دادگاه مجازی برای تمام شعب دادگاه اشاره کرد، با توجه به اینکه بسیاری از متهمان در زندان هستند و انتقال زندانی به دادگاه می‌تواند مشکل ساز باشد، زیرساخت دادرسی الکترونیک تأمین شد و الان تمامی شعب با این زیر ساخت و سیستم ارتباط تصویری مشغول فعالیت هستند.

رئیس دادگستری تایباد افزود: توسعه سامانه ثنا نسبت به ارباب رجوع دادگستری دیگر اقدام مهم ما بود، زیرا ابلاغات سنتی مشکلات بسیاری داشت، تدبیری که اندیشه شد، ترویج سامانه ثنا در بین ورودی‌های دادگاه بود، با این سیستم تجدید اوقات دادرسی به علت عدم دریافت ابلاغ به حداقل ممکن رسیده است.

رشد ۱۳ درصدی ورودی پرونده به محافل قضائی تایباد

وی با بیان اینکه ورودی پرونده‌ها به ۱۷ شعبه فعال دادسرا، دادگاه و حل اختلاف تایباد افزایش داشته است، افزود: در سال قضائی ۹۹، تعداد ورودی پرونده‌های شهرستان تایباد ۲۳ هزار و ۹۰۳ پرونده بوده است که این عدد در سال قضائی ۱۴۰۰ به عدد ۲۶ هزار و ۷۲۹ پرونده افزایش یافته است که رشد ۱۳ درصدی را شاهد هستیم.

فرزانه بیان کرد: در حوزه خروجی پرونده‌ها در دادگستری تایباد نیز در سال ۹۹، بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ پرونده بوده است که این رقم در سال قضائی ۱۴۰۰ به عدد ۱۳ هزار و ۳۴۹ پرونده افزایش یافته است، این در حالی است که ۴۰ درصد از پست‌های چارت دادگستری تایباد فعال بوده و همکاران ما بعضاً تا پاسی از شب مشغول فعالیت هستند که افزایش خروجی پرونده‌ها حاصل مجاهدت پرسنل دادگستری تایباد است.

رئیس دادگستری تایباد در خصوص وضعیت پرونده‌های حقوقی و کیفری شهرستان تایباد در سال قضائی ۱۴۰۰، گفت: در دادگاه‌های حقوقی پرونده‌های خانواده بیش از ۷۰ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود که طلاق با ۴۷۲ فقره در صدر آنها قرار دارد، با این حال آمار طلاق در تایباد نسبت به سال قضائی ۹۹ کاهشی بوده است.

وی در خصوص پرونده‌های دادگاه‌های کیفری شهرستان تایباد نیز گفت: مواد مخدر و سرقت‌های خرد دو عنوان اول پرونده‌های ورودی به این دادگاه‌ها هستند، با این حال شناسایی و کشف زودهنگام سرقت‌ها با عوامل انتظامی و ظابطین خاص و عام از مزیت‌های شهرستان تایباد است.

منبع : مهر