ظرفیت تجاری ما با روسیه قابل قبول نیست

ظرفیت تجاری ما با روسیه قابل قبول نیست

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در سخنانی، گفت: الحمدالله ما در سیاست بین‌المللی جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم؛ لیکن در همه حوزه‌ها این سیاست به صورت متوازن عمل نشده است؛ ضمناً در سیاست تجاری و اقتصادی نیز همین مسئله وجود دارد. 

وی ادامه داد: به آن میزانی که در حوزه سیاسی پیشرفت داشتیم، در مسائل تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب‌ماندگی داریم، می‌خواهم بگویم آنچه که تاکنون عملی شده است، متوازن عمل نشده است.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: چرا ما به ۱۵ همسایه که دارای ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی هستند، توجه نکردیم؟ از وقتی به تاجیکستان رفتم و برگشتم، روابط تجاری و اقتصادی با این کشور سه برابر شده است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سفر به ترکمنستان و آذربایجان قرارداد سوآپ گازی و ارتباط ترانزیتی برقرار شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه باید کمبودها و کاستی‌ها جبران شود، گفت: نسبت به روسیه نیز همین طور است. میزان ظرفیت تجاری ما نباید به این میزان فعلی باشد. الآن در حدود ۳ میلیارد دلار است که می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار تبدیل شود.

وی با اشاره به تولید برخی از کالاهای استراتژیک در روسیه نیز، گفت: امروز می‌توانیم این کالاها را از روسیه وارد کنیم و بازار روسیه می‌تواند مورد هدف محصولات کشاورزی که در ایران وجود دارد قرار گیرد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: با توجه به تکنولوژی که در روسیه وجود دارد، حوزه‌های نفتی و گازی ما می‌تواند میدان فعالیت ایران و روسیه باشد. این‌ها همان کارهایی است که رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ و نقل، ترانزیت، انرژی، هوافضا با روسیه همکاری کنیم. ظرفیت های بسیاری وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود، مزیت‌هایی در کشور داریم که مورد نیاز روسیه است و ظرفیت‌هایی در روسیه وجود دارد که مورد نیاز ما است.

وی گفت: بحث مذاکرات را نیز آغاز کردیم، اما همه چیز را به مذاکرات متصل نکردیم و مذاکرات از جمله کارهایی است که ما دنبال می‌کنیم. ما در دو حوزه رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها فعالیت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها، ارتباط با همسایگان است، روسیه نیز یکی از همسایگان بزرگ ما است و نمی‌توانیم به عنوان یک کشور مستقل مراودات و ارتباطات تجاری و اقتصادی را نداشته باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: بنای ما تعامل به تمام دنیا است و من این را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و الآن نیز دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به شعار تعامل با همه‌ دنیا نیز گفت: البته کشورهایی که بخواهند با ما تعامل داشته باشند، تعامل خواهیم کرد و در مقابل نادر کشورهایی که بخواهند تقابل کنند، در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور درباره حواشی ایجاد شده در جریان سفر به روسیه، گفت: اینکه محصول یک سفر بخواهد لبخند باشد، اتفاقی برای مردم نخواهد افتاد؛ البته این سفر پر از لبخند بود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: نتیجه لبخند باید توسعه در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد، یعنی آنچه که ما در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها، مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، مسائل بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود.

وی تصریح کرد: بعد از دیدار با آقای پوتین، جلسه‌ آقای لاوروف و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ما برگزار شد که آقای لاوروف گفته بود که بعد از جلسه‌ رؤسای جمهور، آقای پوتین به وزرا مأموریت دادند که سریع تصمیماتی را که ما و رئیس‌جمهور ایران گرفتیم، باید اجرایی شود. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته بنده نیز آنجا به دوستان مسئول از جمله وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزرای مربوطه مأموریت دادم که بحث‌هایی که ما  داشتیم را اجرایی کنند و آثارش در اقتصاد و در مسائل مختلف روشن شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: در مسائل پولی و مالی، اتفاق نظر داریم که سلطه‌ دلار باید شکسته شود و ما می‌توانیم با ارز ملی خودمان کار و مراودات تجاری را دنبال می‌کنیم. 

وی گفت: توافقاتی در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی و هوافضا داشتیم. مثلاً امروز در بوشهر به غیر از فاز اول، فاز دوم و سوم با روسیه پیگیری می‌شود. 

رئیس‌جمهور گفت: حذف این تعرفه‌ای که در صادرات، قیمت را متفاوت می‌کند، چیزی است که با نگاه مثبت، بتوانیم در حوزه کالاهای اساسی معاملات و تجارت داشته باشیم. حذف و تعرفه  که  مسئله مهم و قابل توجهی بود. 

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: مسیر شمال به جنوب ما که می‌تواند بسیاری از ارتباطات تجاری ما و تجارت کشورهای همسایه را تسهیل کند و این از جمله مسائلی است که ما صحبت کردیم و تصمیم گرفته شد.

وی گفت: همه تصمیماتی که ما در حوزه‌های مختلف گرفتیم در جهت منافع مردم و توسعه اقتصادی بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص روند مذاکرات وین و مسائل مطرح شده در خصوص درخواست آمریکا برای گفتگوی مستقیم با ایران، گفت: درخواست برای مذاکره مستقیم از سوی آمریکا با ایران برای امروز و دیروز نیست و در دولت‌های قبل هم وجود داشته و امروز نیز مطرح می‌شود، اما در خصوص مذاکرات باید گفت اگر آن‌ها حاضر باشند تحریم‌ها علیه ملت ایران را بردارند، دستیابی به هر توافقی امکان دارد. 

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین درباره اعطای وام بدون ضامن تا مبلغ یکصد میلیون تومان نیز، گفت: مسئله بانک‌ها مسئله بسیار مهم و در حوزه‌های مختلف قابل بررسی است که بحث در خصوص آن در این جلسه نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: بانک‌ها در رشد اقتصادی کشور سهم بالایی دارند و از سوی دیگر با اعطای وام می‌توانند خدمات زیادی را به جامعه و مردم داشته باشند و مسئله سوم که وجود دارد، سود خودِ این بانک‌هاست. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در سال‌های اخیر دو موضوع اول، یعنی رشد اقتصادی و اعطای وام به مردم در مسئله بانک‌ها مغفول مانده و بانک‌ها بیشتر به سود خودشان فکر کردند، به عنوان مثال با فریزکردن سرمایه‌ها و ساختمان‌ها آن را به عنوان سرمایه برای بانک نگه داشتند، اما ما در دولت معتقدیم نقدینگی باید به سمت تولید برود و با مدیریت نقدینگی بتوانیم اقتصاد را پویا و رشد دهیم. 

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید به سمت اعطای تسهیلات به مردم پیش روند و این تسهیلات با سهولت به مردم اعطا شود؛ در جلسه‌ای که چندی پیش با حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد، تصمیمات خوبی گرفتیم که باید انجام شود و آن‌هایی که از این تصمیمات سرپیچی کنند، باید مورد برخورد و بازخواست قرار گیرند. 

وی با تأکید بر اینکه همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها باید به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت پایبند باشند، اظهار کرد: نمی‌شود که تصمیمی در دولت و ستاد اقتصادی گرفته شود و شرکت‌ها و بانک‌ها بخواهند از آن سرپیچی کنند، از همان ابتدا گفتیم که با شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مقاومت می‌کنند، برخورد خواهد شد و اولین اقدامی که در قبال این گروه‌ها انجام می شود برکناری مدیرعامل این شرکت‌ها و بانک‌هاست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اعطای وام ازدواج به جوانان، گفت : قطعاً وام ازدواج با توجه به تورم ادامه خواهد داشت، یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد، همین آسان کردن شرایط ازدواج است و از سوی دیگر ساخت مسکن و فراهم آوردن شرایط برای اینکه جوانان بتوانند به سمت ازدواج بروند، البته فراهم آوردن شرایط ازدواج و ساخت مسکن قانون است و از سوی دیگر وعده دولت است و دولت نیز به آنچه وعده داده، عمل خواهد کرد. 

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنانش درباره افزایش اجاره‌بها در ماه‌های گذشته و برنامه‌های دولت برای مهار این رشد، گفت: ما در جلسه ستاد اقتصادی، کارگروهی را تعیین کردیم که بتواند حتماً در این خصوص برنامه‌ای داشته باشد، از سوی دیگر دولت به دنبال انجام کارهایی است که مقداری مشکلات مردم در حوزه اجاره‌بها و مسکن حل شود، البته اصل قضیه، راه‌اندازی صنعت مسکن‌سازی است، زیرا صنعت مسکن‌سازی می‌تواند بیشتر صنایع را به دنبال خود بکشد. 

وی ادامه داد: بحث تولید مسکن که وعده دولت است، ما وعده دادیم، ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بسازیم و این موضوع با جدیت دنبال می شود، خوشبختانه زمین در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد و دولت به دنبال ساخت مسکن است تا اجاره‌بها و قیمت مسکن از این طریق کنترل شود.

رئیس‌جمهور درباره شرایط بورس و معضلات آن، گفت: یکی از بخش‌هایی که در آن میراث‌دار دولت قبل ،شدیم موضوع بورس است؛ از همان ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع یکی از نگرانی‌های مردم بود، لذا به آن ورود کردیم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: با تبلیغاتی که صورت گرفت، عده بسیاری وارد بورس شدند که سهام آن‌ها در مقایسه با افراد حقیقی و حقوقی سهام زیادی هم نیست، این‌ها سهامداران خردی هستند که اکثر سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و این نوسانات نگرانی آن‌ها را باعث می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه به مردم اعلام کردیم این بود که در هفته اول رسیدگی به بورس را انجام خواهیم داد؛ اولین نکته که مورد توجه قرار گرفت این بود که به دولت اعلام کردم که نباید بورس قلکی برای تأمین مالی دولت باشد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: دومین نکته این بود که صندوق‌های تثبیت و توسعه را در بورس باید پشتیبانان سهامداران بورس باشند؛ تأمین مبلغ این صندوق‌ها را دنبال کرده‌ایم که این مورد نیز انجام شد. البته زمان اندکی طولانی‌تر شد چراکه مبلغی از آن باید از صندوق توسعه ملی این مبلغ منتقل می‌شد، اما نهایتاً محقق شد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: نکته سومی که نگران آن بودم و تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مأمور کردم تا راهکارهای برون‌رفت بورس از معضلات و مشکلات را پیگیری کنند، نشست امروز غروب نیز در تیم اقتصادی در رابطه با بورس بود.

وی با تأکید بر اینکه مردم بدانند دغدغه آن‌ها دغدغه ماست، گفت: ما تا زمانی که بدانیم این موضوع برای مردم کماکان دغدغه است، از آن عبور نخواهیم کرد. باید از آرامش مردم مطمئن شویم و آرامش مردم نه بخش‌نامه و دستور، بلکه با کار اجرایی و میدانی محقق می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه که می‌خواهم بگویم این است که تیم اقتصادی به نتایجی در زمینه بورس رسیده است، فردا صبح وزیر اقتصاد، تصمیمات و مصوباتی که در جلسات بررسی راهکارهای برون‌رفت از معضل بورس توسط تیم اقتصادی دولت به دست آمده را به مردم اعلام خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با تبعیض‌های پرداختی ادارات و برقراری عدالت در زمینه درآمدها تضیح داد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت و شرایط تورم شدید، حقوق، مزایا و مستمری‌ها کفاف زندگی‌ها را نمی‌دهد؛ لذا کارگران، کارمندان و اقشار زیادی با مشکل جدی مواجه شده‌اند. سال‌ها این شرایط وجود داشته تا زمانی که دولت به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر دولت دوازدهم اقداماتی انجام داد و برای متناسب‌سازی حقوق و درآمد مردم با شرایط تورم، لایحه‌ای به مجلس ارائه داد تا به رفع مشکلات آن‌ها کمک کرده باشد، اما برای این لایحه منابع مالی پیش‌بینی نشده بود و معلوم نبود این پول از کدام منبع قرار است تأمین شود؛ چراکه منابع دولت میزان مشخصی است که مردم و اقتصاددانان از آن خبر دارند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: نکته دیگر این بود که این اقدام چرا در ماه‌های پایانی انجام شد؟ اگر معلمان، بازنشستگان، کارمندان و کارگران مشکل داشتند، مشکل آن‌ها جدید نبوده و موضوعی چند ساله بوده است.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: البته این اقشار اگر می‌گویند حقوق آن‌ها کفایت نمی‌کند حق می‌گویند؛ چرا که میزان درآمدشان مشخص است و از طرف دیگر خرج زندگی هم معلوم است.

وی با طرح این پرسش که راه‌حل برطرف شدن این مشکل چیست؟ اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌ها این است که هر قشر، اداره یا سازمانی برطرف شدن مجموعه خود را دنبال کند. این شرایط نظام چانه‌زنی را به‌ راه می‌اندازد. هر بخشی به فکر خودش باشد، نهایتا مشکل همان مجموعه حل خواهد شد اما تکلیف هشتاد میلیون نفر چه خواهد شد؟ ما باید به هشتاد میلیون فکر کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: لوایحی که به مجلس ارائه شده، مربوط به یک قشر خاص بوده است؛ اما آن قشر همه کشور نیست. اگرچه هر قشر قطعا خواسته‌های برحقی دارند که باید برآورد شود اما ما در دولت باید به جمهور و همه مردم فکر کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: راه‌حل این موضوع عدالت در پرداخت است؛ از زمان آغاز به کار، بخشی را در دولت به عنوان سازمان اداری و استخدامی و بخش‌های مربوط به آن به کمک بخش‌های دانشگاهی مأمور کردیم که با سرعت، همزمان با اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه می‌شود، لایحه‌ای در این رابطه تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: به دنبال ایجاد نظامی هماهنگ هستیم؛ نه نظام هماهنگی که ناهماهنگی آن بیشتر بود یا اینکه هر دستگاهی خود را از آن مستثنی می‌کرد، اینطور نه! به دنبال ایجاد نظام هماهنگ و عادلانه پرداختی به کارکنان دولت هستیم، نظامی که ضمن شفافیت، بتواند به همه کارکنان پاسخگو باشد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: اگر این نظام هماهنگ پرداختی را ایجاد نکنیم به نظام چانه‌زنی مبتلا خواهیم شد. حرف این نیست که اقشار مختلف خواسته‌های درستی ندارند؛ اما ما به عنوان دولت با این شرایط مواجه شده‌ایم که اقشار مختلف اعتراض دارند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: اگر به هر قشر بگوییم شما درست می‌گویید، با سایر اقشار چه باید کرد؟ این در شرایطی است که اصناف و ادارات مختلف مشکلاتی دارند که هیچ‌کدام از آن‌ها نادرست نمی‌گویند.

وی تصریح کرد: خواهش من از همه اقشار و کارکنان دولت که معیشت آن‌ها با درآمدهای موجود در هر شرایطی که هستند با مشکل مواجه است، بدانند که ما به مشکل نظام ناهماهنگ و ناعادلانه در پرداخت واقف هستیم. 

رئیس‌جمهور بیان کرد: برقراری عدالت در پرداخت حقوق و ایجاد نظامی هماهنگ برای آن از اولویت‌های دولت است که آن را دنبال می‌کنیم، بنده جمعی را برای پیگیری این موضوع دنبال کرده‌ام که کار آن‌ها در میانه راه است. کار این گروه پس از تکمیل به مجلس ارائه خواهد شد و همچنین در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بدانند ما به دنبال عدالت در پرداخت حقوق به همگان هستیم.

تکمیل می‌شود…

منبع : مهر