ظرفیت پرورش ۳۵۰ هزار تن میگو و ماهی در آب های ساحلی کشور

ظرفیت پرورش ۳۵۰ هزار تن میگو و ماهی در آب های ساحلی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون ترویج و انتقال یافته های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: تولید آبزی پروری در کشور بیش از ۵۲۰ هزار تن است که نزدیک به ۱۰ درصد آن به حوزه آب های ساحلی اختصاص دارد.

همایون حسین زاده صحافی افزود: در حال حاضر حدود ۴۷ هزار تن میگو در کرانه های ساحلی جنوب و شمال کشور پرورش داده می شود.

وی رویکرد وزیر جهاد کشاورزی در مورد استفاده بیشتر از ظرفیت آب های ساحلی کشور به منظور تقویت امنیت غذایی و تامین پروتیین مورد نیاز مصرف کنندگان و همچنین افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: به علت برخی محدودیت های تولید و کمبود آب در استان های غیر ساحلی، رویکرد استفاده از پیکره های آبی در شمال و جنوب کشور مانند دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان برای آبزی پروری شکل گرفته و رو به گسترش است.

حسین زاده صحافی ادامه داد: پرورش ماهی و استفاده از پروتئین آبزیان از رویکردهای جهانی برای تامین امنیت غذایی است و در این زمینه بخشی از آبزی پروری به کرانه های ساحلی بر می گردد.

وی با اشاره به آمار سازمان خواربار جهانی (فائو) گفت: این آمار نشان می دهد از مجموع ۱۱۴ میلیون تن آبزی پروری در جهان، بخش قابل توجهی از آن به میزان حدود ۳۱ میلیون تن به آبزی پروری در آب های ساحلی و آب های دریایی اختصاص دارد.

معاون موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: بر اساس گزارش سازمان فائو در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۸ میلیون تن نرم تنان شامل صدف های مرواریدساز و صدف های خوراکی، قریب به ۷ میلیون تن ماهی و حدود ۶ میلیون تن از سخت پوستان با محوریت پرورش میگو در آب های دریایی و کرانه های ساحلی تولید شده است.

وی با بیان این که ظرفیت های زیادی برای آبزی پروری در آب های دریایی و همچنین در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بخشی از پرورش ماهی در قفس در کشور با استفاده از منابع آب دریایی صورت می گیرد و زمینه توسعه دانش محور این فعالیت در بسیاری از مناطق ساحلی وجود دارد.

حسین زاده صحافی افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به طور عمده تحقیقات، آموزش و ترویج مرتبط با پرورش میگو در کرانه های ساحلی به ویژه در چهار استان جنوبی را در دستور کار خود دارد که از مصادیق اثربخشی دستاوردهای مربوطه، دستیابی به دانش فنی و تولید میگوی عاری از بیماری و تولید انواع پروبیوتیک ها برای بهبود رشد و عملکرد میگو با انتقال دانش فنی و مشارکت بخش خصوصی است.

وی در همین حال اظهار داشت: در استان گلستان نیز درحوزه آبزی پروری دریایی، تمرکز معطوف به پرورش میگو است.

حسین زاده صحافی به ظرفیت پرورش گونه های مختلف آبزیان در آب های ساحلی اشاره کرد و بیان داشت: این موسسه با استفاده از توان تخصصی محققان در راستای استفاده از ظرفیت های ساحلی و آب های دریایی کشور و ایجاد زیرساخت های توسعه آبزی پروری در این مناطق به ذی فن مولدسازی، تکثیر و پرورش گونه های مختلف بومی همچون ماهی صبیتی، شانک، هامور، باس دریایی، سوکلا و کفال در جنوب کشور و انواع ماهیان خاویاری، ماهی ازاد دریای خزر، ماهی سوف و بسیاری گونه های دیگر در شمال کشور و همچنین برخی بی مهرگان دریایی مانند صدف ها و سخت پوستان و انواع جلبک های دریایی ورود پیدا کرده است که می توانند زمینه اشتغالزایی و ارزآوری را در توسعه اینده ابزی پروری ساحلی فراهم کنند.

وی از دستیابی محققان پژوهشکده های جنوب کشور به دانش فنی و تکنولوژی تکثیر و پرورش صدف های مروارید ساز و صدف های خوراکی در آب دریا خبر داد و گفت: دستاوردهای خوبی در این زمینه به دست آمده که با تکمیل مطالعات می تواند در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه گذاران قرار گیرد.

معاون موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، میزان تولید سالانه مروارید پرورشی در دنیا را ۲۶ هزار تن عنوان و اضافه کرد: کشورهای چین، ژاپن و استرالیا از پیشگامان پرورش صدف مرواریدساز در آب های دریایی هستند و این در حالی است که در این حوزه نیز در سواحل جنوب کشور، جای فعالیت و توسعه وجود دارد.

وی اضافه کرد: برخی ظرفیت های آبی و خاکی و مکان یابی ها برای توسعه ابزی پروری ساحلی توسط شرکت های مشاور و برخی پژوهشکده های این موسسه صورت گرفته و در این زمینه ظرفیت های بالقوه برای آبزی پروری ساحلی در منطقه مکران قابل ملاحظه است.

معاون موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: به نظر می رسد تدوین نقشه راه توسعه آبزی پروری ساحلی با ملاحظات مولفه های توسعه پایدار و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با توجه به ظرفیت های منابع طبیعی و منابع انسانی یکی از اولویت ها باشد.

وی، توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش و ترویج و همچنین در نظر گرفتن مشارکت و ظرفیت جوامع محلی، تشکل های صنفی، اتحادیه ها و صنوف مرتبط، شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کنار توجه به ظرفیت های بازار (داخلی و بین المللی) و آینده پژوهشی در این زمینه را از ضروریات توسعه پایدار آبزی پروری ساحلی دانست.

وی گفت: برخی ملاحظات به عنوان پیشران در تحقق اهداف توسعه آبزی پروری دریایی با محوریت پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس های دریایی مطرح بوده که از آن جمله می توان به زنجیره تولید تا مصرف، حمایت، هدایت و تشویق سرمایه گذاران، تقویت فرهنگ مصرف و کشش بازار، حمایت از پژوهش های مرتبط با تنوع گونه ای آبزیان و پایش اکوسیستم ها، تقویت شتاب دهنده ها ، ایجاد و حمایت از اکوسیستم های کارآفرینی در حوزه آبزی پروری، ثبت و پردازش اطلاعات و آمار حوزه تولید، تخصیص اعتبارات، تسهیلات و همچنین تامین ارز مورد نیاز به ویژه در حوزه پرورش ماهی در قفس های دریایی، تقویت و اصلاح نظام حکمرانی در این زمینه و استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های نوین و هوشمندسازی سیستم ها و مزارع پرورشی آبزیان اشاره کرد.

حسین زاده صحافی افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ظرفیت های علمی خود در حوزه های پژوهشی، آموزشی و ترویجی در عرصه آبزی پروری ساحلی آمادگی ارایه دستاورد ها و فناوری های مرتبط را دارد.

منبع : مهر