عضویت در شانگهای رغبت آمریکابرای بازگشت به«برجام»را افزایش می‌دهد

عضویت در شانگهای رغبت آمریکابرای بازگشت به«برجام»را افزایش می‌دهد

عبدالله سهرابی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عضویت دائم کشورمان در سازمان شانگهای، به نگاه ویژه دولت رئیسی به همکاری‌های اقتصادی با همسایگان اشاره کرد و گفت: همانطور که مستحضر هستید سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شهر شانگهای تاسیس شد و کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور عضو اصلی این بودند. همچنین ایران، افغانستان مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این مجموعه بودند.

وی ادامه داد: لذا با توجه به تحولات امروز ما در صحنه‌های سیاسی و اقتصادی، به نظر من عضویت کشورمان یک موفقیت بین المللی بزرگ در راستای مقابله با سیاست‌های استکباری غرب است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در دهه آینده، قدرت اقتصادی جهان، آسیا خواهد بود و به همین دلیل در سیاست‌هایی که «بایدن» اتخاذ کرده است، موضوع مقابله با چینی‌ها در حوزه اقتصادی در دستور کار وی است.

سهرابی در ادامه به صحبت‌های روسای جمهور چین و روسیه در اجلاس سران سازمان شانگهای اشاره کرد و گفت: اگر به اظهارات روسای جمهور چین و روسیه در اجلاس شانگهای دقت کنیم، متوجه حساسیت پیوستن و عضویت رسمی ایران در این اجلاس که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خواهیم شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فرصت‌هایی که برای ما بسیار مهم تلقی می‌شود، این است که روسیه، چین و هند عضو سازمان شانگهای هستند.

سفیر سابق کشورمان در قطر تاکید کرد: طبیعی است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها هیچ علاقه‌ای به نزدیک شدن ایران به چین ندارند و هرگونه مانعی نیز که بتوانند ایجاد می‌کنند، اما همین مسئله منجر خواهد شد که روزها و ماه‌های آتی، آمریکایی‌ها رغبت بیشتری برای بازگشت به برجام نشان خواهند داد.

سهرابی تصریح کرد: به نظر من اوراسیا یک بازار بزرگ اقتصادی است که ایران می‌تواند با اصلاح زیرساخت‌های خودش در کریدورهای شرق به غرب و جنوب به شمال (از جمله راه‌آهن اینچه‌برون) و همچنین احیای راه ابریشم و فعال شدن منطقه ویژه چابهار سریع‌تر باید اقدام شود.

وی ادامه داد: پیوستن ایران به این سازمان، می‌تواند منجر به بهره‌مندی کشورمان از بازاری با جمعیت ۳ میلیارد نفری یاشد، همچنین وسعت بسیار بی بدیل این کشورها می‌تواند بر اهمیت این موضوع بیافزاید.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۴، حجم معاملات تجاری در حدود ۵۳۰ میلیون دلار بوده که امروز به ۳۴۰ میلیارد دلار رسیده است. معنای آن این است که می‌تواند، یک بازار بادوام برای ما در حوزه نفت و صادرات نفتی ایجاد کند.

سهرابی در خصوص عدم توجه دولت قبل در توسعه روابط با شرق، گفت: متاسفانه اشکالی که در دولت قبل داشتیم و حتی این مسئله به چینی‌ها نیز رسید. در سفری که رئیس جمهور چین به تهران آمد، محل گلایه شد که شما دوستان خوب خودتان در شرایط سخت را به اروپا ترجیح دادید.

وی تاکید کرد: این نوع نگاه به غرب باعث شد که نسبت به شرق بی توجه شویم و به همین دلیل من فکر می‌کنم که مقام معظم رهبری در یک اقدام بی نظیر تصمیم گرفتند که علی لاریجانی مسئول توسعه کمیسیون مشترک شود.

سفیر سابق کشورمان همچنین تصریح کرد: لذا موفقیت‌هایی که امروز می‌بینیم، حاصل بخشی از تلاش‌هایی است که از سوی مقام معظم رهبری و نگاه حاکمیتی ایشان بوده است.

سهرابی گفت: از آنجایی که منافع ملی برای ما بسیار مهم است و در ۱۰ سال آینده، آسیا قدرت برتر اقتصادی خواهد بود، اقتضای امروز این است که ما برای همبستگی در حوزه آسیا نقش کلیدی و اصلی خودمان را پیدا کنیم و برای دستیابی به آن نیز تلاش جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: آن چیزی که ما از رئیس جمهور شناخت داریم این است که، او اهمیت ویژه‌ای برای ارتباط با کشورها به ویژه کشورهای همسایه قائل هستند. این استراتژی می‌تواند کشور را در حفظ تامین منافع ملی قوی‌تر کند.

این کارشناس مسائل دیپلماسی در تشریح ظرفیت‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، افزود: به دلیل ناکارآمدی سیستم دولت گذشته، باید همه تلاش‌ها را برای حل آن‌ها به کار بگیریم.

سهرابی در پایان گفت: روش‌های متفاوتی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها از جمله استفاده از رمزارزها، ارزهای محلی برای معاملات و همچنین افزایش ظرفیت استفاده از حوضچه‌های مشترک انرژی وجود دارد که باید از آن‌ها به طور ویژه استفاده کنیم.

منبع : مهر