فدراسیون گلخانه‌ای عمل می‌کند/ داورزنی مربی بله قربان‌گو می‌خواهد

فدراسیون گلخانه‌ای عمل می‌کند/ داورزنی مربی بله قربان‌گو می‌خواهد

به گزارش خبرنگار مهر، بازیهای آسیایی سال آینده از ۱۹ شهریور تا ۳ مهرماه در حالی برگزار خواهد شد که رقابت های والیبال قهرمانی جهان نیز در تاریخ ۴ تا ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۱ انجام می شود. تداخل دو رویداد مهم چالش جدید برای فدراسیون والیبال خواهد بود که لزوم برپایی دو تیم ملی را می طلبد.

اکبر نائینی کارشناس والیبال در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تداخل مسابقات بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان گفت: تیم‌های قدرتمند آسیایی برنامه ریزی‌های اصلی خود را برای حضور در رقابت‌های جهانی انجام می دهند. تیمی مانند ژاپن تمایل دارد در مسابقات جهانی، قدرتمند شرکت کند و احتمالا برای آنها تداخل بازیهای آسیایی و جهانی مهم نیست چرا که تیم اصلی خود را به مسابقات قهرمانی جهان اعزام خواهند کرد. والیبال ایران نیز باید چنین نگاهی داشته باشد. زمانی که می‌خواهیم جزو ۴ تیم برتر دنیا باشیم نباید بازی‌های آسیایی برایمان مهمتر از رقابت‌های قهرمانی جهان باشد مگر اینکه فدراسیون همانند گذشته به دنبال توجیه شکست‌های احتمالی در مسابقات قهرمانی جهان باشد و این گونه بخواهد با قهرمانی در بازی‌های آسیایی، آن را نادیده بگیرد.

پیشکسوت والیبال ایران ادامه داد: مسابقات آسیایی در دنیا سطح پایینی دارد و قهرمانی در این رقابت‌ها ارزشی ندارد. منطقی است که باید دو تیم ملی با دو سرمربی مجزا تشکیل دهیم. این گونه بازیکنان انگیزه بیشتری خواهند داشت تا برای حضور در تیم اصلی تلاش کنند.

وی افزود: بازیکنان زمانی که برای حضور در ترکیب تیم اصلی احساس خطر داشته باشند کم کاری نخواهند کرد چرا که می دانند بازیکن جایگزین در تیم دوم حضور دارد. تا جایی که اطلاع دارم کشورهای پیشرفته در والیبال مانند روسیه و ایتالیا چند تیم ملی دارند. همانطور که ایتالیا برای حضور با ترکیب اصلی در المپیک توکیو، بازیکنان اصلی‌اش را در لیگ ملت ها بازی نداد. ما نیز باید راه و روش کشورهای پیشرفته را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

نائینی در ادامه با اشاره به مصدومان تیم ملی گفت: مصدومیت ممکن است برای هر ورزشکار و تیمی رخ دهد اما در والیبال ایران، تیم ملی خلاصه در ۵-۶ بازیکن شده است که این شیوه اشتباه است و همیشه این تعداد بازیکنان در تمام مسابقات شرکت کرده اند و در صورت مصدومیت و یا خستگی یکی از آنها جایگزینی نداشته‌ایم.

پیشکسوت والیبال ایران ادامه داد: فدراسیون به جای اینکه در رده نوجوانان و جوانان به دنبال بازیکن سازی باشد به روش گلخانه ای روی آورده و تعدادی بازیکن انتخاب می‌کند که بتواند به عنوان قهرمانی در جهان برسد. این شیوه به والیبال آسیب می‌زند. تیم‌های بزرگ مانند روسیه، فرانسه و برزیل در رده بزرگسالان، بازیکنان زیادی دارند اما تیم ایران با تعدادی بازیکن محدود در تمام رویدادها شرکت می‌کند و ایران تنها کشوری است که بازیکنان را به صورت گلخانه‌ای به تیم ملی می رساند در حالی که باید در باشگاه ها و رده جوانان و نوجوانان، بازیکنان پرورش پیدا کنند. به همین دلیل است که پشتوانه مناسبی در تیم بزرگسال نداریم.

وی تاکید کرد: فدراسیون قطعا حضور در بازیهای آسیایی را انتخاب می کند چرا که می داند در مسابقات قهرمانی جهان توانایی فنی لازم را برای کسب نتیجه مناسب ندارد.

نائینی درباره انتخاب سرمربی در دو تیم ملی و جلوگیری از اختلافات پیش آمده نیز گفت: تمام این موضوعات به مدیریت فدراسیون بر می گردد. فدراسیون نباید فقط به فکر پرورش بازیکنان باشد. مهمتر از پرورش بازیکن، پرورش مربیان است. وقتی تعداد مربیان خوب به اندازه کافی نداشته باشیم قطعا نمی توانیم بازیکنان خوبی پرورش دهیم. نتیجه همین می‌شود که هیچ یک از مربیان ایرانی همدیگر را قبول ندارند. در حال حاضر چند مربی واجد شرایط در ایران حضور دارند که می توانند به تیم ملی کمک کنند اما کنار گذاشته شدند چرا که آنها اختیار تام می خواهند و برعکس داورزنی مربیان بله قربان گو می خواهد و چون مربیان بزرگ این کار را انجام نمی دهد آنها کنار رفته اند.

منبع : مهر