(فرهنگی) روایتی خبرساز از ارتباط شهید آوینی و غزاله علیزاده

(فرهنگی) روایتی خبرساز از ارتباط شهید آوینی و غزاله علیزاده

فرارو: پخش روایتی از رابطه شهید آوینی با غزاله علیزاده نویسنده مشهور در مستند “آقا مرتضی” خبرساز شده و انتقادات زیادی به همراه داشته است. 

مستند هفت قسمتی «آقا مرتضی» با موضوع زندگی شهید سیدکامران (مرتضی) آوینی به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی هر شب ساعت 20 از شبکه سه سیما پخش می شود و در بخشی از اولین قسمت این مستند به موضوع ارتباط میان سیدمرتضی آوینی و غزاله علیزاده (شاعر) اشاره شده است.

این مستند در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است. 

در بخشی از اولین قسمت این مستند به نقل از دوستان شهید آوینی بر این نکته تأکید شده است که در ماجرای ارتباط میان  آوینی و غزاله علیزاده، کشش از سوی غزاله علیزاده بوده و مرتضی بت خوبی برای الهام غزاله علیزاده بوده است.

این بخش بازتاب وسیعی یافته واکنش های انتقادی زیادی در شبکه های اجتماعی در پی داشته است. کاربران زیادی روایت ارائه شده از ماجرای ارتباط آوینی و علیزاده را زیر سوال برده اند و آن را نوعی توجیه دانسته اند. عده‌ای هم به تمسخر این روایت پرداخته‌اند.

فاطمه «غزاله» علیزاده متولد بهمن ۱۳۲۷ و درگذشته به تازیخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۵، نویسنده و شاعر ایرانی است که از آثار مشهور او رمان دوجلدی خانه ادریسی‌ها است.

او کار ادبی خود را از دهه چهل خورشیدی و با انتشار داستان‌های کوتاه در مشهد آغاز کرد. او دو بار ازدواج کرد. بار نخست با بیژن الهی و بار دیگر با محمدرضا نظام شهیدی.

علیزاده که از بیماری سرطان رنج می برد بعد از دو بار اقدام به خودکشی ناموفق، سرانجام در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۷۵، در روستای جواهرده رامسر، با حلق آویز کردن خود دست به خودکشی زد.

کتاب «خانه ادریسی‌ها»، سه سال پس از مرگ غزاله علیزاده، جایزه بیست سال داستان‌نویسی را به خود اختصاص داد.

مستند “آقا مرتضی” بازتاب هایی دیگری هم داشته است از جمله اینکه حسین معززی نیا از منتقدان سینمایی در یادداشت بسیار تند از این مستند انتقاد کرده است. معززی نیا معتقد است که کپی رایت در این اثر رعایت نشده است. او همچنین این مستند را “سر هم” شده خوانده است.