قدرت سیاسی با علم پیوند دارد

قدرت سیاسی با علم پیوند دارد

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم متقی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بدون شک جای کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» سردار صفوی، در فضای دانشگاهی و حوزه مطالعات راهبردی و امنیتی، خالی است.

وی طی سخنانی در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی افزود: هرگاه بخواهیم در حوزه‌های سیاسی و امنیتی موضوعات را بررسی کنیم، باید نگاهی ژئوپلتیک مبتنی بر جغرافیا و امنیت را داشته باشیم. خوشبختانه در فضای بین‌المللی مسائل راهبردی هر لحظه توضیح و تدوین می‌شود و به این دلیل قدرت سیاسی با علم، پیوند داده شده است.

متقی در مراسم رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام»، خاطر نشان ساخت: در کتاب سردار صفوی یک تحلیل بنیادین درباره نظریات ژئوپلیتیک وجود دارد. وقتی که نگاه ما در سیاست خارجی مربوط به مقاومت جهان اسلام است، پس باید یک درک بنیادین درباره فرهنگ، منطقه و سیاست داشته باشیم؛ اگر این کتاب مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری راهبردی ما شود می‌توانیم در آرایش قدرت، بهتر تصمیم‌گیری کنیم و با بازیگران این حوزه، تعامل مناسب‌تری داشته باشیم.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص نکته‌ای که از این کتاب آموخته است، تشریح کرد: اگر حوزه علم و اندیشه و تفکر کلان از حوزه تصمیم‌گیری دور باشد، نمی‌تواند امنیت بین‌المللی کشور را تأمین کند؛ پس نگاه ژئواستراتژیک در درونش مبتنی بر آن چیزی است که ما از آن به عنوان عقلانیت راهبردی و بصیرت یاد می‌کنیم.