قهرمانان فلسطین؛ پروش یافتگان اردوگاه جنین

قهرمانان فلسطین؛ پروش یافتگان اردوگاه جنین

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: اردوگاه جنین را قلب مقاومت می نامند، قلبی که هویتش را از قهرمانانی گرفته است که هر کدام کابوس اشغالگران و صهیونیست ها شده اند. قهرمانان مبارز اردوگاه هویت بخش خاطرات اهالی اردوگاه پرآوازه جنین اند. در این مطلب به برخی از قهرمانان این اردوگاه که صهیونیست ها آن را لانه زنبورها می نامند می پردازیم:

محمود طوالبه از قهرمانان خوشنام اردوگاه جنین است. او متولد ۱۹۷۹ در اردوگاه جنین است که تحصیل خود را هم در مدارس آنروا( سازمان حمایت از آوراگان فلسطینی سازمان ملل) گذراند و در حالی که به دوران نوجوان رسیده بود به رهبری سرایاالقدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در اردوگاه جنین رسید. بعد از آغاز انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ اقدامات او صهیونیست ها را کلافه کرد. گفته می شود او حداقل ۱۲ عملیات چریکی علیه صهیونیست ها برنامه ریزی و اجرا کرده که منجر به کشته شدن ۵۸ سرباز شده است.

در سال ۲۰۰۲ واحدهایی از ارتش صهیونیستی، به اردوگاه حمله برد. هدف از این عملیات نظامی، بازداشت یا قتل چریک‌های فلسطینی بود که در این اردوگاه زندگی می‌کردند. دستگاه‌های امنیتی طی ماه‌های گذشته که تعداد عملیات شهادت طلبانه در سرزمین‌های اشغالی بالا رفته بود، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که طراحی، هدایت و اجرای اکثر آنها در این اردوگاه انجام شده است.

همه جستجوها به یک نام ختم می‌شد: «محمود طوالبه» که او فرمانده شاخه نظامی سازمان جهادی اسلامی فلسطین در اردوگاه جنین است. هدف اصلی حمله به اردوگاه، در حقیقت دستگیری یا کشتن این فرمانده بود و پس از تلاش ناکام پس از چند روز، ارتش اشغالگر تصمیم گرفت بخشی از اردوگاه را که طوالبه و تیمش مستقر بودند با خاک یکسان کنند تا از شهادت او مطمئن شوند. حجم بمباران به گونه ای بود که پیکر او هیچ گاه شناسایی نشد. اکنون یک مسجد و خیریه در اردوگاه به نام محمود طوالبه وجود دارد.

محمود طوالبه در زمان شهادت ۲۲ ساله بود، یعنی هنگام تاسیس سازمان جهاد اسلامی توسط دکتر فتحی شقاقی، یکی دو سال بیشتر نداشت و تنها یک نفر از نسلی بود که هنگام رهبری دکتر رمضان عبدالله بر سازمان جهاد اسلامی، به آن پبوسته و تربیت شدند.

  • محمود العارضه

یکی دیگر از قهرمانان اردوگاه جنین، محمود العارضه است. جوانی اهل اردوگاه جنین در کرانه باختری که یکی از شش عضو داستان تونل آزادی بود. او به همراه ۵ نفر از اسرای فلسطینی سال گذشته با حفر تونل توسط قاشق از یکی از امنیتی ترین زندان های رژیم به نام جلبوع فرار کردند و این اتفاق هیمنه امنیتی رژیم را متزلزل کرد. البته محمود العارضه و ۵ اسیر دیگر در فاصله ۱۰ روز دوباره به اسارت درآمدند. اما این فرار بزرگ محمود را بیش از پیش محبوب و قهرمان جنین کرد.

او در سال ۱۹۹۲ در حالی که اول دبیرستان بود به دلیل فعالیت هایش علیه اشغالگری به ۴ سال حبس محکوم شد؛ البته به واسطه توافق اسلو بعد از ۳ سال از زندان آزاد شد. اما سال ۱۹۹۶ دوباره بدلیل عضویت در جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حضور در یک عملیات که به قتل چند سرباز صهیونیستی منجر شد؛ بازداشت شد و به حبس ابد و ۱۵ سال محکوم شد.

او در زندان کتاب هایی مانند فقه جهاد و تاثیر امام غزالی بر جنبش جهاد اسلامی نگاشته و اکنون عضو کمیته رهبری اسرای جهاد اسلامی در زندان هم هست. محمود العارضه اکنون ۲۶ امین سال اسارت را در حال سپری کردن است در حالی که تنها ۴۶ ساله است.

محمود العارضه پس از فرار بزرگ و دستگیری دوباره اش نامه ای از طریق وکیلش برای مادرش نوشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. او در نامه اش نوشته بود: «بعد از تحیت و سلام، من تلاش کردم بیایم پیشت و پیش از آنکه تو از دنیا بروی در آغوشت بگیرم؛ اما خدا چیز دیگری میان ما تقدیر کرد. تو در قلب منی؛ من به تو بشارت می دهم که از انجیرهای سرزمینمان خوردم؛ انار، صبر ، سماق و آویشن خوردم، بعد از ۲۵ سال… یک جعبه عسل هم در جیبم داشتم تا برایت بیاورم‌…سلام مرا به خواهران عزیزم و تمام برادرانم برسان که بسیار مشتاق دیدارشانم. من ساعت ها از کوه های فلسطین بالا رفتم و از دشت ها عبور کردم. »

  • زکریا و داوود زبیدی

زبیدی ها از خانواده های مشهور اردوگاه جنین اند. زکریا زبیدی از مشهور ترین آنهاست. زکریا متولد ۱۹۷۶ در جنین است. او در ۱۳ سالگی به واسطه پرتاب سنگ از سوی یک سرباز مورد شلیک گلوله به پایش قرار گرفت از آن زمان یک پایش کوتاه تر شد. او هنگامی که دبیرستانی بود به زندان افتاد و در ۴ سال حضور در زندانش عبری آموخت و با اعضای جنبش فتح ارتباط برقرار کرد.

زکریا زبیدی بواسطه مسولیتش بر گردان های الاقصی هنگام انتفاضه دوم مشهور شد. گردان های الاقصی، گروهی مقاومتی که در انتفاضه دوم به دستور عرفات شکل گرفت. عرفات در آن سال ها از سازش خود پشیمان شده بود و با تشکیل گروه جدید بر شعله انتفاضه مسجدالاقصی در سال ۲۰۰۰ افزود. بالاخره صهیونیست ها توانستند زکریا زبیدی را در سال ۲۰۱۹ در رام الله اسیر کنند. زکریا هم جزو آن شش نفر فرار از زندان جلبوع بود که بالاتر گفتیم. تقریبا یک سال پس از داستان فرار اسرا از زندان جلبوع، داوود زبیدی یکی از برادان زکریا در جنین به شهادت رسید.

داوود الزبیدی از فرماندهان کتائب شهداء الاقصی بود. بر اساس گزارشات، او پس از درگیری با صهیونیست ها در اردوگاه جنین به شدت مجروح شد و صهیونیست ها او را به اسارت گرفتند و به بیمارستان «رمبام» در شهر اشغالی حیفا منتقل کردند و آنجا به شهادت رسید. از حاشیه های شهادت او یورش شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست به همراه «ایتمار بن غفیر» نماینده افراطی کنست، در بیمارستان رمبام با هدف توقف درمان داوود الزبیدی بود. داوود هنگام شهادت ۴۳ ساله بود و بیش از ۱۲ سال از عمرش را هم در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده بود. ضمنا یکی از برادران زکریا و داوود به نام طاها و مادرشان به نام سمیره الزبیدی در یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در آوریل ۲۰۰۲ به شهادت رسیده‌ بودند.

  • یوسف احمد ریحان

یوسف ریحان یکی از قهرمانان ماندگار حافظه اهالی اردوگاه جنین است. او در سال ۱۹۶۵ در جنوب جنین به دنیا آمد و مدارس تحصیلی اش را در همان جنین گذراند. پس از آن برای پیوستن به جریان های نظامی مقاومت فلسطین به اردن و سپس از آنجا به لبنان رفت. او در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه رشیدیه در جنوب لبنان مسئول تیپ آرپی جی بود و در این حمله مجروح شد.

پس از مجروحیتش برای فرار از دست صهیونیست ها و درمانش گروه های مسیحی نزدیک مقاومت او را به سوریه منتقل کردند. پس از چند ماه از سوریه به عراق رفت و آنجا آموزش های نظامی مختلفی دید. پس از آن دوباره در ابتدای دهه ۹۰ میلادی به اردن برگشت که البته با دستگیری اش توسط نیروهای امنیتی اردن همراه شد و چند ماهی را هم در زندان گذراند. پس از پایان زندان و فراهم شدن شرایط بواسطه توافق اسلو، در سال ۱۹۹۴ به فلسطین برگشت.

پس از برگشت به فلسطین به آموزش های نظامی پرداخت و مسئولیت امنیتی برخی شهرها را برعهده گرفت. رژیم صهیونیستی او را به عملیاتی در کشتن یک سرباز رژیم متهم کرد و از تشکیلات خودگردان خواست او را تحویل دهد. یوسف برای رهایی از این شرایط به اردوگاه جنین رفت تا از بازداشت در امان باشد. او در مقاومت سال ۲۰۰۲ جنین فرماندهی برخی گروه ها را بر عهده داشت و در همین مقاومت ها از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

پایان سخن

اردوگاه جنین، اردوگاه سازنده شهدا و قهرمانانی است که آنها با رشادت هایشان، شرایط را اکنون برای رژیم صهیونیستی به بن بستی کشانده اند که راهی برای آن نمی یابند. اردوگاه جنین اکنون قلب کرانه باختری است که روز به روز این منطقه را به سوی مبارزه متوازن و مسلحانه با اشغالگران نزدیک تر می کند.

منبع : مهر