قوانین زنان باید مانع ایراد ظلم به آن‌ها از جانب مردان باشد

قوانین زنان باید مانع ایراد ظلم به آن‌ها از جانب مردان باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، جشنواره ملی آرا قضائی با محوریت زن و خانواده به همت پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین هادی در این همایش گفت: اهمیت موضوع روشن هست اما اینکه چرا با همکاری معاونت زنان و امور خانواده باید بگوییم که این جشنواره صرفاً مربوط به آرا قضائی در این حوزه نیست بلکه در مورد آسیب‌شناسی آرا قضائی است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: یکی از ایرادهای اساسی در حکمرانی فعلی این است که توجه به بحث همکاری و تعاون نداریم هم افزایی و همکاری را خداوند توصیه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی با بیان اینکه همکاری قوا امر مبارکی است و دو مجموعه قوه قضائیه و قوه مجریه می‌توانند در امور مختلف به آن بپردازند، گفت: در این جشنواره در موضوع زن و خانواده و آسیب‌هایی که وجود دارد مطالب مفیدی ارائه شد که انشالله مقدمه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه باشد.

وی افزود: با توجه به دسترسی به اسناد و پرونده‌ها در امور زنان و خانواده از این به بعد می‌توانیم برنامه‌های مفصلی را با معاونت امور زنان و خانواده داشته و بتوانیم قدمی در این راستا برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین هادی با اشاره به سخنان رهبری که فرمودند “در جامعه ما در درون برخی از خانواده‌ها نسبت به زنان ظلم می‌شود “گفت: این جمله یعنی وضعیت خانواده در جامعه وضعیت مطلوبی نیست و راه حلش را ایشان می‌فرمایند که وضع قوانین مربوط به زنان در خانواده باید آن چنان محکم باشد که مردان قادر به ظلم به زنان نباشد. که امیدواریم در این راستا هم وضعیت تغییر و هم آسیب‌ها و مشکلاتی که وجود دارد حل شود.

انسیه خزعلی در ادامه با تبریک روز زن و تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: امیدوارم این گونه نشست‌ها به تغییر و بهبود رویه‌ها و عملکردها کمک کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: از صحبت‌های بسیار ارزنده مقام معظم رهبری و رهنمودهایی که همیشه راهگشا بوده برای زنان و تأکیدات ایشان در حوزه خانواده هم در سطح اجتماعی و هم در سطح کلان مسائل که زنان و خانواده را به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد باید به این امور توجه ویژه کنیم.

وی ادامه داد: ریاست قوه قضائیه نیز اهتمام ویژه به موضوع زنان دارند و تأکید داشتند که مطالب را اصلاح و به دنبال راه‌حلش باشیم. که امیدواریم این ارتباط ادامه داشته باشد و با همکاری فراقوه‌ای در حوزه زنان بتوانیم خواست رهبری را محقق کنیم.

وی تعداد زندانیان زن در کشور را نسبت به سایر کشورهای جهان اندک دانست و گفت: در ارتباط با خانواده زندانیان نیزیکی از اهداف ما این است که به گونه‌ای بتوانیم خانواده زندانیان را تحت پوشش قرار بدهیم و به همین دلیل طرحی تحت عنوان «زنان برای زنان» را مطرح کردیم که انشالله با حمایت از قسمت سازمان زندان‌ها و همینطور جمعیت‌هایی که حامی خانواده زندانیان هستند بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

وی در بحث زنان بزه دیده گفت: خیلی از مسائل و آسیب‌ها که به این افراد وارد می‌شود تا پایان عمرشان با آنها باقی می‌ماند و شاید ما حقیقتاً نمی‌توانیم خیلی اصلاح کنیم. از این رو قضات باید خیلی عادلانه‌تر به این مسئله نگاه کنند. اگرچه گاهی یکی از قصور به لحاظ آسیب‌شناسی این است که گاهی اوقات بزه دیده به دلیل اینکه بیش از حد خودش را در معرض قرار داده شرایط حادث شده است. در واقع بعضی از شرایط باعث ایجاد بزه می‌شود و این امر مختص کشور ما هم فقط نیست.

خزعلی گفت: قضاوت نه فقط در محدوده قانون و یک جانبه بلکه در جرایم مختلف به زمینه‌های تربیتی، اجتماعی و جامعه شناسی توجه کنند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم در مدتی که مسئولیت داریم پناهی باشیم برای کسانی که آسیب دیده و راهی باشیم برای کسانی که راه را بسته می‌دادند.

خزعلی گفت: در قوانین مربوط به خانواده طبق تأکیدی که مقام معظم رهبری چندین بار در سخنانشان فرمودند باید تلاش کنیم که ظلم به زنان نشود. اینها مواردی است که انشالله بتوانیم جزو موضوعات جدی و اصلی جامعه قرار بدهیم. آن چیزی که در قوانین اسلام است اگر حقیقتاً پیاده شود بهترین حمایت از زن در جامعه انجام می‌شود و می‌تواند الگوی سومی را برای زن و خانواده به دنیا معرفی کند.

وی تصریح کرد: لذا به عنوان کسانی که متصدی مسئله زنان و خانواده هستیم امیدواریم بتوانیم با قوانینی که وضع می‌شود در راستای حمایت از خانواده قدم برداریم.

وی ادامه داد: وظیفه داریم که برای برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، هدایت، هماهنگی، سازماندهی، دیده‌بانی، پایش و ارزشیابی در حوزه زنان و خانواده رصدگر باشیم و با شناسایی حل معضلات آن حوزه را در دستور کار خودمان قرار بدهیم.

خزعلی گفت: اکنون آسیب‌های زنان را در استان‌های مختلف شناسایی کرده و امیدواریم با همراهی قوه قضائیه در حوزه آمار مربوط به زنان اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهیم.

در این جشنواره از قضات دارای آرا برتر در حوزه زن و خانواده و همچنین پژوهشگران فعال این حوزه نیز تقدیر شد.