لاوروف: روسیه برای هر گونه تحولی آماده می شود

لاوروف: روسیه برای هر گونه تحولی آماده می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کشورهای غربی به گسترش تنش ها کمک می کنند و پتانسیل درگیری در جهان در حال افزایش است.

لاوروف در این باره گفت: اوضاع خوب نیست. پتانسیل درگیری در حال افزایش یافتن است. همکاران غربی قاطعانه در چنین تحول منفی وقایع مشارکت می کنند. آنها مسیری را برای تضعیف چارچوب روابط بین الملل که بر اساس منشور سازمان ملل متحد است، در پیش گرفته اند و سیاست جایگزینی قوانین بین المللی با قوانین خود را دنبال می کنند.

طبق گفته وی، کسانی که به «گروه ها» و «ائتلاف رهبران» نمی‌پیوندند و رویکردهای جدیدی را به دیگران دیکته می‌کنند، واپس‌گرا و مرتجع معرفی می‌شوند.

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود که ناتو در حال تلاش برای افزودن اوکراین و کشورهای حوزه اسکاندیناوی به این ائتلاف است.

وی همچنین گفت که روسیه در حالی که منتظر پاسخ ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی پیشنهادی از سوی مسکو است، برای هر گونه تحولی آماده می شود.

اظهارات وزیر خارجه روسیه در حالی بیان می شود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز جمعه اعلام کرد که این ائتلاف در گسترش و استقرار نظامیان خود به سمت شرق، هیچ گونه مصالحه ای نخواهد کرد.

استولتنبرگ در این باره در رادیو لهستان گفت: ما اکنون در یک لحظه حساس برای امنیت اروپا هستیم و باید از جمله با روسیه گفتگو کنیم تا موضع متفق القول همه متحدان را به مسکو منتقل کنیم که اگر این موضوع اصولی باشد، هیچ سازشی نخواهیم کرد. هر کشوری حق دارد که برای مسیر و انتخاب های خود تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به یک ائتلاف نظامی ملحق شود، خواه ناتو باشد یا نباشد.

پیشتر نیز «الکساندر گرشکو» معاون وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشست شورای ناتو و روسیه در روز چهارشنبه در بروکسل اعلام کرده بود: ما به ناتو اطلاع داده ایم که اوضاع دیگر قابل تحمل نیست و حرکت در مسیر اشتباه می تواند به پیامدهای جدی منتهی شود.

نشست شورای ناتو-روسیه روز چهارشنبه به میزبانی بروکسل به عنوان مقر پیمان آتلانتیک شمالی برگزار شد.

این نخستین نشست شورای ناتو- روسیه از سال ۲۰۱۹ به این سو تلقی می شود و قرار بود بر تبادل دغدغه های امنیتی طرفین متمرکز باشد.

ریاست شورا را ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بر عهده داشت و سرپرستی هیئت های آمریکا و روسیه نیز به ترتیب با «وندی شرمن» و «سرگئی ریابکوف» معاونین وزارت خانه های خارجه طرفین بود.

منبع : مهر