لزوم ارتباط مستمردانشگاه‌ها با بخش صنعت/دستور«وحیدی»به استانداران

لزوم ارتباط مستمردانشگاه‌ها با بخش صنعت/دستور«وحیدی»به استانداران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در بیست و دومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور، گفت: وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم مفهوم‌اش داشتن اقتصادی قوی، درون زا، مردم محور، برون نگر و دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور تاکید جدی به اقتصاد دانش بنیان شده است،افزود: مطابق همین اسناد بالادستی ۵۰ درصد اقتصاد کشور باید دانش بنیان باشد.

وزیر کشور تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیانی زنجیره ارزش‌ها مطرح است و در این زنجیره ارزش‌ها باید جایگاه دانش را پیدا کنیم و ارتقا دهیم.

وحیدی با اظهار این موضوع که عملیاتی سازی کامل زنجیره ارزش‌ها و نقشه جامع علمی کشور نیازمند نظام ملی نو آوری است، گفت: برای تحقق نظام ملی نوآوری به مدیریت دانش در سطح ملی نیاز است که زیرساخت های نظری و کاربردی علمی در کشور را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه نیازمند طراحی های بلندمدت در حوزه دانشی هستیم، گفت: باید دائما موضوعات و پژوهش های علمی را رصد و پایش کنیم و بتوانیم استفاده های لازم را در این خصوص داشته باشیم.

وزیر کشور اضافه کرد: برای این موضوع یک زمینه زیرساختی قوی علمی در کشور در حوزه های مورد نیاز لازم است که بتوانیم با استفاده از پایه های علمی، کمبودها و خلاءهای صنعتی و اقتصادی کشور را مدیریت کنیم.

وحیدی با اشاره به مساله اساسی ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: تعامل این دو نهاد می تواند تحولی اساسی در حوزه های علمی و صنعتی کشور دهد و باید از نتایج علمی دانشگاه‌ها در صنعت و اقتصاد کشور استفاده لازم به عمل آید.

وی بر ضرورت استفاده بهینه از پایان نامه ها و رساله‌های دانشگاه‌ها در حوزه های صنعتی، اقتصادی و علمی کشور تاکید کرد و گفت: حجم قابل توجهی از پژوهش‌ها به شکل رساله و پایان نامه در دانشگاه‌ها انجام می شود که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: یکی از مهم ترین وظایف استانداران پرداختن به مسائل دانشی و فناورانه و استفاده از این مقوله در مدیریت و راهبری مسائل استانی است و توجه به این مقوله از ملاک های ارزیابی عملکرد آنان محسوب می شود.

وحیدی اضافه کرد: شورای پژوهشی و فناوری در استان به ریاست استاندار کشور وجود دارد که این شورا وظیفه اش عمق دادن به حوزه های نوین دانشی است.

وی با اشاره به این واقعیت که بر فرض مثال ۹ استان کشور دسترسی به کویر دارن،؛ گفت: باید برای استفاده از ظرفیت های کویر در این ۹ استان برنامه ریزی لازم صورت گیرد که البته در این خصوص کار بسیار خوبی در دانشگاه زابل و زاهدان در خصوص بهره گیری از فرصت های کویری صورت گرفته که باید این گونه اقدامات توسعه یابد.

وزیر کشور در پایان گفت: استفاده از حوزه‌های دانشی و فناوری می تواند در بخش های مختلف به خصوص در عرصه های کشاورزی و صنعتی نیازهای کشور را تامین سازد و برای همین باید توجهی بیش از گذشته به مقوله پژوهش های کاربردی و فناورانه داشته باشیم.

وزیر کشور به مدت ۵ ساعت از نمایشگاه فناوری‌های نوین و محصولات پزشکی و دانش بنیان بازدید کرد و از نزدیک با دیدگاه‌ها و موانع کاری پژوهشگران و جوانان نخبه کشور آشنا شد.

منبع : مهر