لزوم بازنگری در سیاست‌های واگذاری شرکت‌های دولتی در ۲ دهه گذشته

لزوم بازنگری در سیاست‌های واگذاری شرکت‌های دولتی در ۲ دهه گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز(شنبه) در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» با بیان اینکه امیدوارم این رویداد راه را برای تصمیم‌گیری در خصوص قانونگذاری و اجرای واگذاری شرکت دولتی با توجه به تجربیات گذشته فراهم کند، گفت: کاری که تاکنون انجام شده، روشن است اما بازنگاهی نسبت به آنچه انجام شده، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: برای همه روشن است که اقتصادی که ۸۰ درصد یا کمتر یا بیشتر آن دولتی است، مشکلات زیادی دارد. همه باید بر اساس قانون اساسی رفتار کنیم که در آن اقتصاد هم دولتی، هم خصوصی و هم تعاونی ذکر شده است. همه باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم که اصل ۴۴ و سیاست‌های ذیل آن هم در قانون و هم در اجرا مورد تأکید است و در برنامه‌های ششم تا دوم به وضوح تأکید شده که دولت متصدی نباشد بلکه حمایتگر، نظارتگر و هدایتگر باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت باید در این سه مورد جلوه کند نه در دخالت‌ها و تصدی‌ها.

رئیسی با تأکید بر اینکه میان آنچه باید باشد و آنچه اکنون هست، تفاوت وجود دارد، گفت: باید از گذشته درس بگیریم که چه کاری باید انجام دهیم. همه ما اتفاق نظر داریم که دولت نباید متصدی باشد بلکه حمایتگر بخش خصوصی چه مالی و چه حقوقی و چه دیگر نحوه‌های حمایتی باشد.

وی تصریح کرد: بازنگری از تابلوی خصوصی‌سازی و نگاه نقادانه به آن، به ما کمک می‌کند؛ در این سال‌ها تابلویی ترسیم کرده‌ایم به اسم خصوصی‌سازی. اگر دقیق نگاه و به ساحت‌های مختلف توجه کنیم، باید دریابیم که اشکال، ساختاری و یا در رفتارها بوده است. اگر در ساختار ایراد داشتیم، هر چقدر مدیران تغییر کنند، تأثیر ندارد. اگر هم در رفتارها اشتباه بوده، باید بازنگری شوند.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چرا به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی آنچنان که باید مورد نظر سیاستگذار و قانون اساسی باشد، عمل نشده است؟ پاسخ داد: از دیدگاه همه صاحبنظران، اندیشمندان، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کسانی که خودشان شرکت‌های دولتی را خریداری کرده‌اند، اگر سوال کنیم که چرا موفق نبوده‌اید یا اگر موفق بوده‌اید، رمز موفقیت‌تان چیست؛ می‌توانیم مسیر پیش‌روی آینده را ترسیم کنیم، بنابراین این بازنگری یک الزام است.

ادامه دارد…

منبع : مهر