مجلس از افزایش بازارچه‌های مشترک بین ایران و پاکستان حمایت می‌کند

مجلس از افزایش بازارچه‌های مشترک بین ایران و پاکستان حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، «قاسم خان سوری» نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان که در رأس هیئتی به تهران سفر کرده است، در ادامه دیدارهای خود امروز (شنبه ۳۰ بهمن‌ماه) با احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان دیدار کرد.

امیرآبادی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت و با ابراز خرسندی از روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز دو کشور بر لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و مبادلات فیمابین در کلیه زمینه‌ها به ویژه ارتباطات پارلمانی و اقتصادی تأکید کرد.

وی در ادامه افزود: گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان از فعال‌ترین گروه‌ها در مجلس شورای اسلامی است. تعامل گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند نقش سازنده و استحکام بخشی را در روابط فیمابین ایفا کنند.

امیرآبادی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد در سال جاری و همچنین تبادل هیئت‌های دولتی و نظامی میان دو کشور افزود: امیدواریم این گفتگوها منجر به دمیدن روحی تازه در روابط سیاسی و نظامی ایران و پاکستان و حصول نتایج مؤثر در همکاری‌های همه‌جانبه شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تأکید بر ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و لزوم هماهنگی بیشتر میان مسئولین امنیتی دو کشور به منظور ارتقای همکاری‌های امنیتی و مرزی بین دو کشور بیان داشت: مقابله با اقدامات گروه‌های تروریستی، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و سوخت در مرزهای مشترک دو کشور ضروری و حیاتی است.

وی همچنین گفت: رویکرد دولت جدید جمهوری اسلامی توسعه و تقویت همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور دوست و برادر پاکستان است. این اراده میان دولت و مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از افتتاح دو مرز جدید و امضا یادداشت تفاهم همکاری ایجاد بازارچه‌های مرزی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از ابتکارات مقامات دو کشور برای توسعه زیرساخت‌های مرزی از جمله افزایش پایانه‌های مرزی و ساخت بازارچه‌های مشترک حمایت کرده و آن را در راستای بهبود معیشت و امنیت پایدار مناطق مرزی مفید و مهم ارزیابی می‌کند.

امیرآبادی همچنین نسبت به برگزاری هرچه مؤثرتر بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان ابراز امیدواری کرد.

سوری: تأثیر همکاری‌های مرزی ایران و پاکستان در توسعه روابط و تأمین نیازهای متقابل

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در پایان در خصوص اجرایی شدن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان گفت: عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز به پایان رسیده و اکنون مقامات پاکستان باید در خصوص اجرایی کردن تعهدات خود اقدامی عملی انجام دهند تا بتوانیم این نعمت الهی را به کشورهای همسایه به ویژه مردم پاکستان برسانیم.

«قاسم خان سوری» نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان نیز در این دیدار سابقه همکاری‌های فیمابین، اشتراکات دینی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و سرزمینی دو کشور را عامل تحکیم روابط و پیوند پاکستان و ایران در طول تاریخ دانست.

وی در ادامه با تأکید بر نیاز ارتباطات میان نهادهای پارلمانی، فرهنگی، بازرگانی و مردمی ایران و پاکستان گفت: مقامات دولتی، پارلمانی و نظامی جمهوری اسلامی پاکستان خواستار توسعه و گسترش همکاری‌های نزدیک با تهران در حوزه‌های مختلف می‌باشند.

قاسم خان سوری با اشاره به تأثیر همکاری‌های مرزی ایران و پاکستان در توسعه روابط و تأمین نیازهای متقابل افزود: احداث بازارچه‌های مرزی اقدام شایسته‌ای برای کمک به توسعه تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان محسوب می‌شود. لذا از تداوم روند بازگشایی مرزهای جدید میان دو کشور استقبال می‌نماییم.

نایب رئیس مجلس پاکستان در پایان این دیدار بر ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و گردشگری جهت تقویت و تحکیم مناسبات فیمابین تأکید کرد و گفت: درصدد ارتقای سطح همکاری‌های پاکستان و ایران در زمینه گردشگری به ویژه تسهیل تردد زائرین پاکستانی هستیم.

منبع : مهر