مجوز باشگاه‌ها و آکادمی‌های تنیس با تایید فدراسیون صادر می‌شود

مجوز باشگاه‌ها و آکادمی‌های تنیس با تایید فدراسیون صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، کیومرث هاشمی که برای حضور در فینال هفته اول رقابت‌های تور جهانی تنیس به کیش سفر کرده است، پس از بازدید از برخی اماکن ورزشی این جزیره در جلسه با روسای هیات‌های ورزشی کیش حاضر شد.

کیومرث هاشمی در جلسه با روسای هیات‌های ورزشی کیش با تقدیر از زحمات آقای افشارزاده برای ورزش جزیره کیش اظهار داشت: تمام کسانی که در این جلسه حضور دارند همگی جزو باتجربه‌های ورزش هستند و تلاش داریم که از دانش و تجربیات همه عزیزان استفاده کنیم. وقت آن رسیده در قالب برنامه ویژه پیشرفت ورزش کشور که یکی از مصوبات شورای عالی ورزش است که اخیرا به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد ما مکلف شدیم که این برنامه ملی پیشرفت ورزش و تربیت‌بدنی را تدوین کنیم و نقشه راه ورزش کشور را داشته باشیم.

وی افزود: ما می‌توانیم در قالب برنامه ملی و یک برش از این برنامه، طی یک برنامه ۱۰ ساله برای توسعه ورزش کیش داشته باشیم و از همه ظرفیت‌هایی که در این جزیره وجود دارد از جمله ظرفیت گردشگری در راستای میزبانی از مسابقات داخلی و بین‌المللی و همچنین میزبانی از اردوهای ورزشی زمینه توسعه ورزش در این جزیره را فراهم کنیم. ورزش‌های دریامحور می‌تواند در این جزیره به رشد و شکوفایی برسد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش وجود دارد و ما آن را دنبال می‌کنیم بحث طرح آمایش سرزمینی است که برای انجام آن نیز تاریخی را اعلام کرده‌ایم. خوشبختانه کارهای خوبی در این راستا انجام شده و باید این جزیره را به صورت ویژه در این طرح ببینیم‌ و از ظرفیت این جزیره به صورت ویژه در بحث آمایش سرزمینی استفاده کنیم.

وی گفت: سیاست‌های کلان که مقام معظم رهبری همیشه به آن تاکید دارند و ابلاغ شد بلافاصله رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت از همه دستگاه‌ها خواستند که همه براساس این سیاست‌ها برنامه‌های خود را ارائه دهند. خوشبختانه وزارت ورزش جزو اولین دستگاه‌هایی بود که بلافاصله سیاست‌های حوزه ورزش را تدوین کرد و تقدیم رییس‌جمهور کردیم. مصمم هستیم که از این ظرفیت خوب استفاده کنیم و قطعا جزیره کیش می‌تواند یکی از محورهای خوب برای توسعه رشته‌های آبی و ساحلی باشد. یک برنامه درنظر داریم که اگر مهیا شود بتوانیم المپیاد ورزش‌های آبی و ساحلی را نیز برای رشته‌های آبی برگزار کنیم که استعدادهای این رشته‌ها مشخص شود.

کیومرث هاشمی اظهار داشت: می‌توانیم این ظرفیت و میزبانی را برای المپیاد مسابقات آبی به جزیره کیش بدهیم و این اتفاق می‌تواند به فدراسیون‌های ما که در این عرصه تلاش می‌کنند داشته باشند. براساس سیاست‌هایی که IOCدارد و آنهم برگزاری المپیک ورزش‌های آبی است به دلیل جذابیتی که این رشته‌ها در تمام جهان دارند باید ما نیز به فکر توسعه این رشته‌ها در کشور باشیم.

وی افزود: آن چیزی که ورزش کیش امروز بیش از هر چیز دیگر نیاز دارد برنامه است. باید با استفاده از برنامه ۱۰ ساله برای این جزیره که آنهم برگرفته از برنامه ملی کشور خواهد بود با استفاده از ظرفیت‌های این جزیره می‌توانیم در بسیاری از رشته‌ها به توسعه برسیم. نگاه ما باید به ورزش کیش ملی باشد. یکی از برنامه‌های ما از ابتدای حضور در وزارت اعطای میزبانی‌ها به استان‌های کشور است و اینکه تمرکز را از تهران بگیریم. در این مدت اخیر به طور متوسط هر ماه یک میزبانی رویداد بین‌المللی در کشور برگزار شده است.

وی تصریح کرد: بنا داریم که نیمه اول اردیبهشت‌ماه دومین دوره جام نوروز را که سال گذشته اولین دوره آن برگزار شد با شکوه بیشتری برگزار کنیم. قرار است با هماهنگی که صورت گرفته در بخش بانوان جزیره کیش میزبانی را انجام دهد و برای حضور رشته‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید. همه اینها نشان دهنده بالا بودن ظرفیت جزیره کیش برای میزبانی مسابقات است. علاوه بر برگزاری مسابقات، این جزیره پتانسیل بالایی برای برپایی رویدادهای تیم‌های مختلف دارد همانطور که تیم ملی فوتبال کشورمان اردوی بی‌نظیری را قبل از مسابقات جام ملت‌های آسیا در این جزیره داشتند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: باید منابع ملی خودمان را در این جزیره استفاده کنیم به جای اینکه بخواهیم در کشور دیگر منابع را هزینه کنیم. شاید در برخی رشته‌ها این ظرفیت وجود داشته باشد که بتوانیم کمپ‌های اختصاصی را در جزیره کیش احداث کنیم.

می‌کنیم که برای هیچ آکادمی از سوی کمیسیون ماده ۵ مجوز صادر نخواهد شد مگر با تایید هیات استان و شهرستان‌. این اختیار را داریم کسانی که دارند در قالب یک رشته ورزشی فعالیت می‌کنند باید با هماهنگی فدراسیون‌ها و هیات‌ها در راستای توسعه ورزش گام بردارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، وزیر ورزش که برای حضور در فینال هفته اول رقابت‌های تور جهانی تنیس به کیش سفر کرده است، بعدازظهر امروز با اعضای تیم ملی تنیس دیدار کرد.

در این دیدار وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: ممنونم از همه زحمت‌کشان به ویژه منطقه آزاد کیش که میزبانی از مسابقات تور جهانی تنیس را قبول کرد و شاهد برگزاری مسابقات تنیس به بهترین شکل بودیم. امیدواریم که این همکاری‌ها در راستای سیاست‌های توسعه‌ای ورزش ادامه داشته باشد. خوشحالیم که در جمع قهرمانان رشته‌های ورزشی هستیم و دنبال این فرصت بودیم که از نزدیک با تک‌تک عزیزان دیدار داشته باشیم. در دیدار با قهرمانان و ورزشکاران بیشتر دوست داریم که شنونده دغدغه‌های دوستان باشیم.

وی افزود: آرزوی موفقیت داریم در مسیر راه پیش‌رو و مسابقات سریلانکا و امیدواریم که همگی عزیزان دست پر بازگردند. در رشته تنیس آن چیزی که باید بیشتر به آن توجه شود بحث توسعه این رشته ورزشی است و مهم‌ترین سیاستی که فدراسیون باید آن را دنبال کند بحث توسعه‌ای است. اگر هر فدراسیون برای توسعه رشته زیرمجموعه خود قدمی بردارد ما نیز چند قدم برمی‌داریم و ماهیت حضور ما در وزارت ورزش نیز به همین خاطر است. هر آن چیزی که کمک کند به توسعه رشته تنیس یقین بدانید که مجموعه خانواده ورزش از آن حمایت خواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم تیم‌های ملی خوب زمانی شکل می‌گیرد که آن رشته ورزشی توسعه پیدا کند و از دل توسعه می‌توانیم قهرمانان بیشتری داشته باشیم. با توجه به زیرساخت‌هایی که برای این رشته در نقاط مختلف کشور وجود دارد دیگر نباید گلخانه‌ای کار کنیم و به فکر توسعه تنیس باشیم. خیلی از زمین‌های تنیس در اختیار بخش خصوصی و دولتی است که مجموعه فدراسیون تنیس هیچ دخل و تصرفی روی آن ندارد و این باعث می‌شود که ما از همه ظرفیت کشور نتوانیم برای توسعه این رشته استفاده کنیم.

وی افزود: در رشته‌ای مثل شنا نیز با همین مشکل مواجه هستیم. با وجود استخرهای زیادی که در شهرهای مختلف وجود دارد و متعلق به بخش‌های خصوصی و دولتی است ولی همه این استخرها در راستای توسعه ورزش شنا قرار نمی‌گیرند. از دل توسعه است که می‌توانیم قهرمان تربیت کنیم و این اتفاق باید در رشته تنیس هم رخ دهد.

کیومرث هاشمی با اشاره به برنامه توسعه‌ای رشته تنیس گفت: ما باید هر باشگاه و آکادمی که در زمینه تنیس فعالیت دارد، موظف کنیم که یک تیم داشته باشند. از ابتدای سال ۱۴۰۳ ما به مدیران کل استان‌ها ابلاغ می‌کنیم که برای هیچ آکادمی از سوی کمیسیون ماده ۵ مجوز صادر نخواهد شد مگر با تایید هیات استان و شهرستان‌. این اختیار را داریم کسانی که دارند در قالب یک رشته ورزشی فعالیت می‌کنند باید با هماهنگی فدراسیون‌ها و هیات‌ها در راستای توسعه ورزش گام بردارند.

وی گفت: در بحث قیمت‌گذاری باشگاه‌های تنیس نیز باید مدیریتی انجام شود که افکار عمومی به این سمت نرود رشته تنیس فقط متعلق به افراد پولدار است. این درحالی است که وقتی به دل قهرمانان این رشته می‌رویم اکثرا از قشر ضعیف هستند. هدف ما در وزارت این است که کمکی به رشته تنیس داشته باشیم. همانطور که طبق درخواست فدراسیون زمین استقلال را به فدراسیون دادیم. ما در نقاط دیگر تهران نیاز داریم زمین‌هایی مثل باشگاه استقلال در اختیار توسعه تنیس قرار دهیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بحث توسعه‌ای رشته تنیس ساحلی را نیز در دست داریم و فدراسیون می‌بایست برنامه‌ریزی بیشتری برای توسعه این رشته داشته باشد. همچنین موضوع توسعه تنیس بانوان باید در راس برنامه‌های فدراسیون باشد و هرجا صحبت از توسعه داریم باید بخشی از آن در حوزه بانوان باشد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت که شاید در بسیاری از رشته‌ها از آن غافل بوده‌ایم در بحث آموزش به ویژه در بحث مربیان بوده است. هزینه در بحث آموزش سرمایه‌گذاری است و هرچه قدر ما بتوانیم به بحث آموزش بیشتر بپردازیم و دوره‌های مختلف را برگزار کنیم قطعا نتایج مثبتی را درپی خواهد داشت. اگر نیز لازم باشد می‌توانیم از مربیان خارجی برای این دوره‌ها بهره بگیریم که باعث پیشرفت و توسعه مربیگری ما شود.

کیومرث هاشمی ادامه داد: برای اجرای طرح آمایش سرزمینی هر استان دو نماینده دارد و سه استان به صورت پایلوت انتخاب شدند که از ابتدای سال ۱۴۰۳ نقطه‌گذاری مکان‌های رشته‌های مختلف انجام خواهد شد. در هر استان هر آن چیزی که به توسعه ورزش کمک می‌کند توسط برنامه‌ای که طرح‌ریزی شده مشخص می‌شود و همه هیات‌ها باید با نفرات مشخص شده ما همکاری کنند و اطلاعات را بدهند.

اماکن ورزشی سراسر کشور چه متعلق به بخش دولتی باشد و چه خصوصی باید اطلاعات آن در برنامه آمایش سرزمینی ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: رشته پدل نیز با توجه به اینکه مورد توجه بسیاری از مردم است باید فدراسیون به آن بپردازد چون این رشته ظرفیت قهرمانی بسیار زیادی دارد و مورد توجه مجامع جهانی نیز هست. کسانی که در رشته پدل فعالیت می‌کنند می‌توانند مسیر قهرمانی را زودتر از کسانی که در رشته تنیس فعالیت دارند طی کنند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: اگر شرایط فراهم شود و مورد موافقت قرار بگیرد قصد ما این است که رشته تنیس نیز به رشته‌های جام نوروز اضافه شود چون قطعا به توسعه این رشته کمک خواهد کرد.

در ابتدای این جلسه، داود عزیزی رییس فدراسیون تنیس و حمید نداف از اعضای تیم ملی تنیس با قدردانی از حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان از این رشته ورزشی، گزارشی از وضعیت تیم پیش از دیدار برابر استونی ارائه کردند.