مخالف هر نوع مذاکره با شورشیان و متعهد به مجازات مجرمان هستیم

مخالف هر نوع مذاکره با شورشیان و متعهد به مجازات مجرمان هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان امروز اعلام کرد: من به نیروهای امنیتی قزاقستان دستور دادم که بدون هشدار قبلی به افراد شورشی تیراندازی کنند.

وی با بیان این مطلب افزود: ما با هر گونه مذاکره با شورشیان مخالف و متعهد به مجازات افراد مسلح و جنایتکار هستیم. آلماتی هدف یورش ۲۰ هزار مجرم قرار گرفت و ما یگان ویژه ای برای تحت پیگرد قرار دادن مجرمان تشکیل داده ایم.

رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که نظم و قانون در تمامی مناطق کشور برقرار شده است و مسئولان محلی کنترل اوضاع را به دست دارند.

وزارت کشور جمهوری قزاقستان روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد مأموران امنیتی این کشور که در درگیری با معترضان کشته شده‌اند به ۱۸ نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: «هجده مأمور اجرای قانون کشته و حدود ۷۴۸ افسر پلیس و نیروهای گارد ملی زخمی شدند. در مجموع ۲۲۹۸ نفر در جریان تلاش برای مهار شورش‌ها بازداشت شده‌اند.»

پیش از این روز پنجشنبه، ستاد فرماندهی در آلماتی از کشته شدن ۱۳ نیروی انتظامی در درگیری‌های این شهر خبر داده بود.

روز پنجشنبه، ارتش قزاقستان در آلماتی به معترضان از طریق بلندگو دستور داد تا میدان جمهوری را ترک کنند و هشدار داد که به روی آنها آتش خواهد گشود، بعداً تیراندازی شروع شد. شاهدان عینی گفتند چند نفر جان باختند.

رئیس جمهور قزاقستان، «قاسم جومارت توکایف»، از سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل روسیه و دیگر کشورهای اتحادیه سابق شوروی در آسیای مرکزی است، درخواست کمک کرده و اولین واحد از نیروهای حافظ صلح مأموریت خود را در قزاقستان آغاز کرده‌اند.

این ناآرامی‌ها به بهانه افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد حال آنکه سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید اطلاعات رسیده از این کشور حاکی از آن است که شورش‌ها از سوی افرادی هدایت می‌شود که از کشورهای خارجی خط می‌گیرند و تحت آموزش بیگانگان بوده‌اند.

منبع : مهر