مدیرعامل سایپا : تعهدات معوق سایپا به صفر رسید

مدیرعامل سایپا : تعهدات معوق سایپا به صفر رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جلسه با غلامعلی ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در نیمه سال ۱۴۰۰ و در حالی که تحریم و کرونا شرایط بسیار سختی را به وجود آورده اما شرایط تولید و عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا از سه سال پیش که نه کرونا بود و نه تحریم، بهتر است؛ این در حالی است که پراید به عنوان پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران با هدف ارتقا استاندارد محصولات و افزایش رضایت مشتریان سایپا از چرخه تولید خارج شده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: پیش از تحریم ها، از هر ۴ خودرویی که در سایپا تولید می شد، ۲.۵ خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود؛ تحریم کنندگان به دنبال توقف خطوط تولید صنعت خودرو در ایران بودند اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله و بی اثر کردن تحریم ها باشد.

وی افزود: کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود یک یا چند قطعه در پارکینگ های سایپا متوقف است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل کاری آنها به سرعت انجام خواهد شد، به شکلی که این تعداد در پایان آذرماه امسال به زیر ۱۰ هزار خودرو خواهد رسید.

سلیمانی با بیان اینکه کل تعهدات سایپا در زمستان ۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار خودرو بوده است، افزود: با وجود اینکه پراید با سهم حدود ۶۰ درصدی، از سبد تولید سایپا حذف شد، این تعهدات امروز به زیر ۲۰۰ هزار خودرو رسیده است.

وی افزود: از این تعداد زمان تحویل حدود ۱۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ است که با توجه به توان تولیدی ایجاد شده، از این بابت نگرانی نداریم.

سلیمانی به تلاش سایپا برای افزایش عرضه خودرو و کنترل بازار نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم و کرونا و محدودیت‌های داخلی، در سال 1400 بیش از 237 هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شده است.

شرایط خودروهای ناقص سایپا

براساس این گزارش، اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه هم‌افزایی و همکاری شرکت های خودروسازی با قطعه سازان باید پررنگ تر از گذشته   شود تا موانع برطرف شود و روند تولید خودرو سیر صعودی به خود بگیرد، عنوان کرد: دستاوردهایی که شرکت های خودروسازی به خصوص در ایام تحریم به دست آوردند باید به اشتراک گذاشته شود تا صنعت خودرو با سرعت بیشتری رشد کند.

وی تصریح کرد: بخشی از قطعات خاص و استراتژیک صنعت خودرو از طریق واردات تامین می شد ولی به دلیل تحریم، دیگر امکان واردات آن وجود نداشت لذا شرکت های خودروسازی با همکاری مجموعه های دیگر نظیر دانش بنیان ها به توانایی تولید قطعات دست پیدا کردند بدین جهت ضرورت دارد تکنولوژی به دست آمده به سایر شرکت های خودروسازی و قطعه‌سازی منتقل شود تا هم افزایی که مدنظر است، محقق شود.

وی گفت: هم افزایی و همکاری های مشترک باعث می شود که میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکت های خودروسازی به حداقل برسد و مردم با سرعت بیشتری به خودروهای ثبت نامی خود دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ های سایپا از نظر تعداد از سایر خودروسازان کمتر است، افزود: اقداماتی که سایپا برای تولید و عرضه خودرو به بازار انجام داده موثر بوده و یکی از دلایل کمتر بودن اختلاف قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد، عرضه مناسب توسط این خودروساز است که توانسته تقاضای بازار را بهتر پاسخ دهد.

 انتهای پیام/

منبع : تسنیم