مردم متدین ما امروز مهم‌ترین مولفه قدرت در کشور هستند

مردم متدین ما امروز مهم‌ترین مولفه قدرت در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در شورای اداری خراسان رضوی که به‌عنوان جمع‌بندی هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم برگزار شد اظهار کرد: آنچه برای آحاد ملت و مسئولین اهمیت دارد برنامه ریزی برای تحول در زندگی برای تبدیل به احسن حالات نیاز است.

رئیس جمهور افزود: رویکرد باید رویکرد، تحولی باشد که اولین آن عبارت است از تحول شناختی که باید انجام شود.

وی افزود: برای ایجاد این تحول نیاز به عزم و اراده جدی و شناخت و تحول درفرآیندهاست، با فرآیندهای فعلی نمی‌توان تحول را تضمین کرد بلکه باید تحولی در فرآیندها شکل بگیرید، برخی فرآیندهایی که مورد اعتراض مردم و مدیران است نیازمند بازنگری است.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: امروز نعمت‌های بسیاری خداوند به ما مسئلت کرده و بزرگترین نعمت برای کشور نظام مقدس جمهوری اسلامی است، هیچ نعمتی بالاتر از این نیست.

رئیس جمهور افزود: اگر حفظ نظام اوجب واجبات باشد که اینطور هست، باید نسبت به حفظ اوجب واجبات برنامه ریزی و تلاش صورت بگیرد، آنچه هم تضمین برای جمهوریت نظام و هم برای اسلامیت نظام باشد، مردم سالاری دینی بزرگترین نعمت و فضل پروردگار برای این کشور است.

وی افزود: شکرگذاری این نعمت لازمه‌اش شناخت این نعمت است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه مردم به عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت و امنیت ما هستند، افزود: مردم ما امروز مهم ترین مؤلفه قدرت در کشور هستند؛ هرکسی امروز به نام نظام اسلامی خدمت می‌کند نقش فعل و ترک فعل او، اعتماد آفرینی و امیدآفرینی در مشهد بسیار مهم و نقش آفرین است لذا تک تک افراد با توجه به جایگاهی که دارند نقش دارند در افزون کردن این قدرت یا خدای نکرده از این قدرت بکاهند لذا همه نقش آفرینی می‌کنند و نقش همگان در این رابطه مهم است.

رئیس جمهور اظهار کرد: در انجام کارها و مسؤولیت اعتبارات و برنامه و وجود امکانات بسیار نقش دارد اما بالاترین نقش مال مدیریت است، بالاترین و مؤثرترین نقش به مدیریت مربوط می‌شود و من به شما مدیران استان عرض می‌کنم نقش شما و مدیران در تحول اداری بسیار مهم است ضمن اینکه برای اعتبارات و برنامه جایگاه قائل هستم.

وی افزود: محدودیت و تحریم بیشتر برای صنایع نظامی است یا غیر نظامی؟ بیشترین پیشرفت را هم در همین حوزه‌ها و حوزه هسته‌ای داشتیم چون انگیزه و مدیریت در آن وجود داشت و الا تحریم در صنایع نظامی بیشتر بوده یا خودروسازی؟ انگیزه، اندیشه و حرکت جهادی در این حوزه منجر به موفقیت می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: این که کسانی بگویند راه هموار نبود، مدیریت در همین است که راه‌های ناهموار را هموار کند؛ عذر این که نامه زده‌ام و پیرو زدم و به نتیجه نرسیدم قابل قبول نیست، مسرانه باید دنبال شود تا تحقق پیدا کند؛ شعار سال به ظاهر اسمش سؤال است اما فرمان ملی است برای همه ارکان کشور که حس پیدا کنند و اقدامات مجدانه صورت گیرد.

رئیس جمهور افزود: در پارک علم و فناوری کارهای دانش بنیان را دیدیم اما می‌گفتند ما محصولی را با استاندار مناسب عرضه کردیم اما به دستگاه‌های اداری توصیه کنید این کالا را بخرند؛ به همه دستگاه‌های اداری عرض می‌کنم هیچ دستگاه اداری حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی توجه باشد، اول تولیدات فناورانه داخلی تولید شده، اول توجه به تولیدات داخلی اگر نبود باید رفت سراغ تولید خارجی؛ اول باید نگاه کنند کاری توسط دانشمندان ایرانی شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است یا خیر.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر شرکت دانش بنیان نباید دنبال ادارات و سازمان‌ها بچرخند، بلکه سازمان‌ها و اداره‌ها باید دنبال تولیدات جدید و قابل عرضه شرکت‌ها بروند، با آنان قراداد ببندند و از آنان حمایت قضایی، حقوقی و … کنند، باید این حمایت با قدرت دنبال شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: با همکاری همه مدیریان باید جلوی واردات بی رویه را بگیریم چرا که مافیا در واردات بی رویه در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: دارویی در یکی از شرکت‌های آستان قدس تولید شد، همین شرکت را بنده بازدید کردم، گفتند همزمان با تولید آن دارو به اندازه سه سال کشور مشابه آن دارو را تولید کردند، نباید این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: اینجا به خاطر مضجع شریف امام رضا (ع)، ظرفیت خاصی می طلبد، مسئله زیارت برای دولت یک مسئله دارای اولویت است.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: در ایام عید امسال خدمات به زائرانی که به مشهد آمدند از مبدأ تا مبدأ باید احساس آرامش کنند و با آرامش و تسهیلاتی که ایجاد شده زیارت دلنشین انجام دهند و سفر خاطره انگیزی برای خود رقم بزند.

رئیس جمهور افزود: آرامش برای زائران فقط حرم مطهر نیست، جاده، محل سکونت، محل استقرار، کالاهای مورد نیاز، ارزاقی که باید باشد، بازار و عدم اجحاف بازار نسبت به زائر و همه وسایلی که می‌تواند زیارت را برای زائر دلنشین کند باید مدیریت شود و همه مدیران در شکل دادن یک زیارت دلنشین نقش دارند.

وی گفت: در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر هم با توجه به اختیاراتی که به آقای استاندار داده می‌شود برنامه ریزی می‌کنند.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: در خصوص بافت پیرامون حرم باید با مردم مشارکت و حرکت کرد اینکه یک شرکت وابسته به شهرداری یا دولت بخواهد خودش حرکت کند و به ساکنین و زائران بی توجه شود، صحیح نیست.

رئیس جمهور در ادامه جلسه شورای اداری خراسان رضوی تصریح کرد: در جلسه قبل در شورای عالی زیارت خودم حاضر شدم و اگر در جلسات بعد توفیق حضور نشد، آقای مخبر در جلسه حاضر خواهند شد.

وی افزود: نسبت به کار با افغانستان به صورت خاص مثل مرز دوغارون مطالبی است که قبلأ مطرح شده و باید به نتیجه برسد، امروز در سرخس دیدیم ظرفیت‌های فوق العاده‌ای وجود دارد که باید احیا شود فقط مسئولان و مدیران باید همت کنند و اهل تسویف نباشند، کار امروز را به فردا نیندازند و همین امروز تصمیم بگیرند، اجرا کنند و حساب کشی کنند تا کار به سامان برسد.

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: ظرفیت کشور و منطقه و استان خراسان رضوی به حدی است که تمام این مسائل قابل اقدام است، آرزوی دست نایافتنی نیست.

رئیس جمهور افزود: نکته مشهد شهر ملی کاملأ درست است، مشهد به عنوان جمعیت ثابت و جمعیت متغیر که قابل توجه است، اینکه می‌گوییم مشهد نه این که قوچان و نیشابور نه، این‌ها ابواب الرضا(ع) هستن، باب ورود به مشهد از طریق این شهرها و استان‌های دیگر است که باید همه این مسیر مورد توجه قرار بگیرد؛ مشهد و تمام شهرهایی که در جوار حضرت رضا هستند را در ارتباط با مشهد می‌بینیم و باید همه آن ها مورد توجه قرار گیرند.

وی در خصوص مسئله مهاجرین افغانستانی بیان کرد: اینان مردمی هستند مسلمان، متدین، علاقه مند به ایران اسلام، به عنوان جمهوری اسلامی هستند و سال‌ها در جای جای کشور حضور دارند که مسائل همچون احوال شخصیه، تحصیل و اشتغال دارند، در نظر گرفتیم بخشی که امروز در وزارت کشور به عنوان اتباع وجود دارد کافی نیست و نیازمند سازوکار جدید سازمان یا مرکز که بتواند مسئله افاغنه را دنبال کند، سازمان امور مهاجرین؛ ایرانیان خارج از کشور مسئله مهم ما هست اما شورای عالی ایرانیان داریم که زیر نظر وزارت امور خارجه ساز و کار خود را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: ازدواج، طلاق، کسب و کار و تحصیل و تمام مسائل آنان باید دنبال شود که در وزارت کشور فعال خواهیم کرد که بتوانیم همه مسائل مربوط به افاغنه دنبال شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق شود، در بودجه پیش بینی کردیم که با تغییراتی که مجلس در بودجه ایجاد کرده باید دید چه میزان از آن قابل تحقق است؛ در بودجه ۱۴۰۱ نقش قائل شدیم برای استانداران، مدیران کل استانی و تک تک وزرا، اینطور نیست رشد ۸ درصدی در مرکز و تهران محقق شود، باید در میدان محقق شود.

وی افزود: اگر رشد اقتصادی ایجاد نشود، هرچه حقوق را بالا ببرید نتیجه‌بخش نخواهد بود زیرا ارزش آن کم می‌شود؛ دریافتی باید متناسب با تورم باشد اما در کنارش باید ارزش پول ملی بالا رود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: رهبری به نکات درستی اشاره کردند، تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، این‌ها مسئله کشور را حل می‌کند، باید به دنبال راهکار اقتصادی بود، مجلس، دولت، دستگاه‌ها و مدیران باید تلاش کنند رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و چرخ تولید به حرکت دربیاید.

«این خبر تکمیل می‌شود»

منبع : مهر