مرزبانی با رفت و آمد قانونی کولبران مشکلی ندارد

مرزبانی با رفت و آمد قانونی کولبران مشکلی ندارد

سردار احمدعلی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرزبانی با فعالیت کولبران مخالف است یا خیر، گفت: مرز، حریم کشور است؛ فقط و فقط در زمان و مکانِ مشخص است که برخی از افراد اجازه تردد و عبور و مرور از آن را دارند.

وی افزود: در گذشته (قبل از سال ۹۶) فرمانداری یک دریچه را باز کرده بود و به کولبران کارت «پیله‌وری» داده بود و به عنوان مثال می‌گفت می‌توانید تعدادی از یک وسیله خاص را از اقلیم کردستان به داخل کشور بیاورید.

این افراد تحت نظارت مرزبانان وارد کشور می‌شدند، وسایلشان بررسی می‌شد و اگر اقلام ممنوعه مانند مواد مخدر و اسلحه همراهشان نبود می‌توانستند وارد کشور شوند

فرمانده مرزبانی فراجا بیان کرد: این افراد تحت نظارت مرزبانان وارد کشور می‌شدند، وسایلشان بررسی می‌شد و اگر اقلام ممنوعه مانند مواد مخدر و اسلحه همراهشان نبود می‌توانستند وارد کشور شوند.

گودرزی بیان کرد: این نوع رفت و آمد تا سال ۹۶ مرسوم بود، اما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی شیوه کار تغییر کرد و دولت اعلام کرد کولبران به دولت حق و حقوق نمی‌دهند و باید فقط از گمرکات عبور و مرور کنند.

وی ادامه داد: نظر گمرک هم بر این بود که این نوع رفت و آمد کولبران غیرقانونی است، چرا که به عنوان مثال کولبر ۱۰۰ تلویزیون به داخل کشور می‌آورد و هر کدام را با مبلغ ناچیزی می‌فروشد اما این تلویزیون تا به شهرها و به دست مشتری‌ها برسد قیمتشان به شدت بالا می‌رود.

فرمانده مرزبانی فراجا تصریح کرد: در واقع دولت می‌گفت مرزنشینان باید حق و حقوق من را بدهند و به جای آن سالانه مبلغی را به آنها پرداخت می‌کنم؛ به عنوان مثال در آخرین سال دولت قبل در اسفند به هر خانواده مرزنشین یک میلیون تومان کمک کردند.

قرار است مانند قبل از سال ۹۶ دریچه‌های عبوری کولبران باز شود

گودرزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تصمیم دولت فعلی برای نحوه فعالیت کولبران چیست، گفت: این دولت تصمیم گرفته است که معبرها را مانند قبل از سال ۹۶ باز کند و از فرمانداران خواسته تا شرایط را بررسی کند و لیست کولبران را تکمیل کند تا برای اجرای این کار مشکلی نباشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مرزبانی با رفت و آمد قانونی کولبران مشکلی ندارد، گفت: ما نمی‌توانیم چشممان را بر رفت و آمد غیرقانونی ببندیم؛ به عنوان مثال شما تصور کن ۱۰ نفر از یک مرز تحت عنوان کولبران رد می‌شوند ۹ نفر از این افراد واقعاً کولبر هستند و اقلام معمولی به همراه دارند اما یک نفر با خود اسلحه یا بمب یا مواد شیمیایی همراه دارد که اگر بررسی نشود و وارد کشور خسارات جبران ناپذیری را برجا می‌گذارد.

منبع : مهر