مشکلی به نام دلارهای عکس‌دار!

مشکلی به نام دلارهای عکس‌دار!

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از آلماتی، در بدو ورود به هر کشور ابتدایی‌ترین کار تبدیل دلار و یا یورو به پول آن کشور است که معمولاً در پروسه‌ای سریع و بلافاصله امکان‌پذیر است، اما اگر می‌خواهید به قزاقستان سفر کنید لازم است تا قبل از آن اطلاعاتی در مورد تبدیل پول خود به تنگه (واحد پول قزاقستان) داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است با مشکلی بزرگ روبه‌رو شوید و یا حتی امکان این کار برای شما وجود نداشته باشد.

اولین نکته این است که قبل از سفر به قزاقستان حتماً لازم است دلارهای خود را بررسی کنید تا مهر صرافی روی آنها وجود نداشته باشد، چرا که در این کشور دلارهایی را که دارای مهر هستند، دلارهای عکس‌دار می‌دانند و به هیچ وجه آنها را از شما قبول نمی‌کنند! حتی دلار شما کمی کثیف هم باشد آن را قبول نمی‌کنند، اما دلار عکس‌دار را نه! حالا تصور کنید اگر تمامی دلارهایی که همراه خود به قزاقستان آورده‌اید را از صرافی تهیه کرده باشید و دارای مهر باشند، با چه مشکلی روبه‌رو خواهید شد و حتی برای سوار شدن به تاکسی و یا خرید ساده با دردسر مواجه می‌شوید.

منظور از دلارهای دارای مهر فقط مهرهای صرافی‌های ایران نیست بلکه مهر صرافی‌های سایر کشورها حتی کشورهای عربی هم مورد قبول آنها نیست‌. این نکته را هم به یاد داشته باشید که در قزاقستان به هیچ عنوان پولی به جز تنگه را از شما قبول نمی‌کنند و حتماً باید دلار یا یورو خود را به واحد پول این کشور تبدیل کنید.

شما در هنگام ورود به قزاقستان حتی اگر دلارهای بدون مهر را نیز همراه داشته باشید باز هم در تبدیل آن به تنگه کار ساده‌ای نخواهید داشت، چرا که حتماً باید برای تبدیل آن به بانک مراجعه کنید و نکته جالب اینجاست که مثلاً در شهر آلماتی که بزرگترین شهر قزاقستان است تنها سه یا چهار بانک وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

نکته دیگری که لازم است قبل از سفر به قزاقستان بدانید این است که حتی با مراجعه به بانک‌های موردنظر هم نمی‌توانید در همان لحظه پول خود را تبدیل به واحد پول این کشور کنید، چرا که در روزهایی که ارزش دلار در این کشور بالا می‌رود بانک‌ها حاضر به تبدیل پول نخواهند بود و از شما می‌خواهند که در روز دیگری مراجعه کنید. برای مثال خبرنگار اعزامی تسنیم پس از حضور در بانک مورد تأیید برای تبدیل دلار به تنگه با این پاسخ روبه‌رو شد که باید روز بعد مراجعه کنید. جالب اینجاست که وقتی به مسئول بانک گفته شد که برای گرفتن تاکسی جهت حضور در سالن مسابقه و همچنین تهیه سیم کارت نیاز دارم که دلار خود را به تنگه تبدیل کنم، تنها این پاسخ دریافت شد که «من متوجه شرایط شما هستم و تنها باید بگویم متأسفم! فردا مراجعه کنید».

در مورد قیمت ارز و دلار در قزاقستان باید گفت که در این کشور نوسان زیادی در این بخش وجود دارد و همین امر باعث می‌شود تا بانک‌ها و همچنین مردم هنگام تهیه دلار حتماً سایت‌های مربوط به قیمت دلار را در همان لحظه چک کنند. برخلاف بسیاری از کشورها که شما امکان تبدیل دلار به واحد پول آن کشور را توسط مردم عادی ندارید، در قزاقستان می‌توانید به راحتی در بین مردم دلار خود را به تنگه تغییر دهید.

از نظر مردم این کشور این یک معامله دو سر برد است، چرا که شما در صورت مراجعه به بانک باید با پرداخت مالیات مبلغ کمتری را دریافت کنید و اینکه شما دلار را به افراد عادی بدهید برای‌تان یک سود خواهد بود. از طرفی افراد معمولی نیز این دلار را از شما با مبلغی کمتر از آنچه که از بانک می‌خرند، در اختیار می‌گیرند. به یاد داشته باشید حتی مردم نیز دلار عکس‌دار را از شما قبول نمی‌کنند!

انتهای پیام/

منبع : تسنیم