مشکل ۳۰ ساله حوضه زاینده رود ۳ ماهه حل نمی‌شود

مشکل ۳۰ ساله حوضه زاینده رود ۳ ماهه حل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان در نشست خبری که عصر سه‌شنبه برگزار شد، اظهار داشت: قائل به این هستیم که حل مسئله استان به ویژه آب، بدون بدون همراهی مردم حل شدنی نیست و تک تک ما در این زمان حساس نقش مهمی داریم و لازم است به ویژه رسانه‌ها مسئولانه و عاقلانه به این امر بپردازند تا فضا عالمانه و مطالبه گرانه همراه با شفاف سازی باشد.

او با بیان اینکه آب، مسئله اول استان اصفهان است، افزود: مسئله آب بیش از ۷۰- ۸۰ درصد از وقت ما را به خود اختصاص داده و جلسات متعددی در سطح ملی و استانی با نخبگان و دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی و هیئت‌های اندیشه ورز برگزار شده است و تلاش کردیم که در این مسیر نظرات همه دی‌نفعان حوضه را داشته باشیم‌.

مسئله آب، حیات و ممات اصفهان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه موضوع آب دیگر مشکل کشاورزان نیست بلکه مسئله حیات و ممات اصفهان است، ابراز داشت: امروز اصفهان درگیر فرونشست، آلودگی هوا، ریزگردها، آلاینده‌ها و براساس مستندات مراجع رسمی و دانشگاه علوم پزشکی رشد فزآینده بیماری‌ها است از این رو باید مسئله آب را در کنار سایر مسائل را نیز حل کنیم.

زینلیان با بیان اینکه مشکل ۳۰ ساله، سه ماه حل نمی‌شود، تصریح کرد: این مهم را باید بپذیریم و در حل مسائل استان اولویت بندی کنیم؛ موضوع آب شرب استان اصفهان در اولویت است و متأسفانه هم اکنون میزان حجم تجمعی مخزن زاینده رود در مقایسه با ۵۰ سال گذشته به کمترین میزان رسیده و ۷۳ درصد مخزن خالی است.

او خاطرنشان کرد: اگرچه مشکل کشاورزان از اولویت‌های ما است اما مراقب باشیم که در این فضا دچار هیجان نشویم، محیط زیست استان اصفهان از مسائل اصلی است که باید به آن پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه باید از هرگونه اظهارنظر پوپولیستی (عوام فریبی) پرهیز کرد، گفت: در گذشته از این موارد بوده ولی مسائل حل نشده است، از این رو لازم است با یک فضای منطقی مشکلات را حل کرد.

زینلیان با بیان اینکه مسئله آب حوضه زاینده رود حیاتی است و تلاش می‌کنیم مشکل بخش‌هایی که آسیب دیدند با رویکرد رو به جلو و عالمانه حل و فصل کنیم، اضافه کرد: اگر چه درخصوص حوضه زاینده رود در گذشته نیز اقدامات بسیار خوبی کردند اما زمانی که معاون استاندار شدم درباره مسائل آب هیچ کسی راهکار مدونی به ما نداده است.

مجدانه پای احیای زاینده رود ایستاده‌ایم

او با بیان اینکه برای هر جلسه‌ای که در این مدت تشکیل شده قبل و بد از آن صدها نفر ساعت وقت گذاشته شده است، تصریح کرد: نتیجه این جلسات متعدد تا امروز بسته راهکارهای احیای زاینده رود است که درباره موضوعات فنی و علمی آن با دانشگاهیان، صنف کشاورزان، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، اداره محیط زیست و سمن‌های محیط‌زیستی در این مدت هم فکری شده است و باور داریم اگر محورهای این مجموعه راهکارها به درستی انجام شود بی تردید هدف ما یعنی احیای زاینده رود محقق می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اظهار داشت: احیای زاینده رود یک مسئله فرا استانی است و اینگونه نیست که تنها در توان استان اصفهان باشد اما مجدانه پای آن ایستاده‌ایم.

انتقال آب از زاینده‌رود راهکار تأمین نیاز آبی بن‌-بروجن نیست

زینلیان با اشاره به اینکه در این بسته راهکارها به همه حوضه توجه شده و منافع چند استان همجوار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مذاکره برای منافع هر چهار استان یکی از معیارهاست و معتقد هستیم همانطور که برداران ما در بن- بروجن به آب نیاز دارند ما نیز در زاینده رود به آب نیاز داریم اما راهکار انتقال آب از حوضه ضعیف زاینده رود نیست بلکه باید از حوضه دیگر باشد.

او تصریح کرد: هم اکنون صحبت‌هایی از انتقال آب از حوضه خلیج فارس در کشور مطرح است در حالی که آب از حوضه کارون به دریا می‌رود؛ چرا از این حوضه به بن – بروجن آب نمی‌برند؟ از این رو معتقد هستیم تصمیم‌گیری در این حوضه بر مبنای عدالت و علم باشد.

کاهش مصارف مجاز براساس استانداردهای بین‌المللی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان، بسته راهکارهای احیای زاینده رود را شامل چهار محور اصلی عنوان کرد و گفت: کاهش مصارف مجاز نخستین محور این برنامه است؛ متأسفانه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای بر اساس منابع بلند مدت حوضه زاینده رود برنامه‌ریزی و مصارفی را تعریف کرده است که به علت همین امر اکنون مصارف بیش از حد در حوضه داریم، از سوی دیگر در حال حاضر ۷۰ درصد از منابع سطحی حوضه کمبود آب دارد و این امر البته در استان و کشور یک پدیده اقلیمی و جهانی نیز هست اما میزان مصارف این حوضه بیش از منابع در دسترس است از این رو یکی از سر فصل‌ها کاهش مصارف مجاز است و لازم است که براساس استاندارهای بین المللی بازنگری شود.

حذف مصارف غیرمجاز حوضه زاینده رود

زینلیان ادامه داد: حذف مصارف غیر مجاز محور دوم راهکارها است زیرا در طول این سه دهه بارگذاری‌های غیر مجازی شده که باید حذف شود و در این راستا مسائلی وجود دارد که باید پای آن بایستیم تا بارگذاری‌های تحمیل شده، کوچک سازی و حذف شود.

او تأمین منابع آبی جدید حوضه زاینده رود را سومین محور عنوان کرد و افزود: این به معنای منابع جدید و زیاده خواهی نیست زیرا طی سالیان گذشته از این حوضه آب‌هایی به خارج از حوضه منتقل شده است و بی شک باید منابع آبی حوضه زاینده رود با ملاحظات زیست محیطی جبران شود.

معاون استاندار اصفهان، مدیریت کیفیت آب حوضه زاینده رود را چهارمین محور بسته راهکارها برشمرد و اضافه کرد: این آب در دسترس باید به نحو مطلوب استفاده شود.

مطالبه گری رسانه‌ها و مردم احیای زاینده رود را تضمین می‌کند

زینلیان با بیان اینکه ضمانت اجرایی بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود را مطالبه‌گری رسانه‌ها و مردم دانست، افزود: اگر مسئولی به مردم وعده می‌دهد، پای آن بایستد، رسانه‌ها قول و وعده‌هایی را که درباره زاینده رود داده شد و مطالبات این حوضه را پیگیری کنند.

او درباره زمان بازگشایی زاینده‌رود برای کشت کشاورزان، خاطرنشان کرد: براساس توافقنامه مقرر شد نماینده صنف کشاورزان با سازمان جهادکشاورزی زمانی را مشخص و اعلام کنند تا با رعایت خط قرمز شرب درباره آن تصمیم‌گیری شود با این حال با توجه به وضعیت سد افق مناسبی در پیش نیست و امید است بارش‌های پیش رو به گونه‌ای باشد که شرمنده نشویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره حقابه محیط‌زیست، گفت: محیط زیست حوضه زاینده‌رود بی شک یکی از مظلوم ترین بخش‌ها است با وجود این وقتی از احیای حوضه زاینده رود صحبت می‌کنیم یعنی محیط زیست احیا خواهد شد؛ خط قرمز ما شرب است و پس از آن هر گونه منبعی که وجود دارد باید به حقابه بران برسد که محیط‌زیست یکی از آن‌ها است و امیدواریم به آن مقطع برسیم.

مجوزی برای صنایع آب بر که منابع آن تأمین نشده، صادر نمی‌شود

زینلیان با تاکید بر اینکه با هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود مخالف هستیم، تصریح کرد: به صنایع آب بری که منابع آنها تأمین نشده باشد پروانه نمی‌دهیم و صنایعی که پیشتر شکل گرفتند با پساب منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند ضمن اینکه خط لوله انتقال آب خلیج فارس قرار است جایگزین آب مصرفی صنایع شود.

منبع : مهر