مصوبه باغات برخلاف جنجالها تغییر نکرده است

مصوبه باغات برخلاف جنجالها تغییر نکرده است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک فوریت تهیه شناسنامه باغات امروز بررسی شد، گفت: این مساله در جهت تکمیل شناسنامه باغات بوده و از شورای چهارم، شهرداری مکلف شده بود که باغات تهران را در نقشه طرح جامع تهران ثبت کند.

وی ادامه داد: این مصوبه، درواقع دوباره مصوب شده و نمی‌دانیم چرا جلوی اجرای آن در دوره قبل گرفته شده بود و به همین دلیل اعضا پیشنهاد دادند مجدداً شهرداری ملزم شود که این کار را انجام دهد.

چمران این کار را پیچیده و نیازمند و زمان دانست و گفت: یک فوریت این طرح رای نیاورد و قرار شد به سرعت این کار دنبال شود از ۱۲ هزار فضای سبز و باغ تهران که به طور کلی شناسایی شده و ۶ هزار شناسایی موردی و مابقی نیازمند شناسایی و پایش است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نامگذاری ۱۲ معبر برای اولین بار در شورای ششم گفت: قرار شد هویت قدیمی شهر حفظ شود و در علاوه بر این بنابر تاکید رهبری به نام شهدا هم توجه شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مبنای شورای ششم در این زمینه حفظ باغات چیست، و آیا قانون خانه باغ تغییر می باید، ابراز داشت: پیش از تغییرات شورای پنجم، قانون حفظ باغات که مصوبه مجلس و شورای انقلاب داشته اصلاح شده بود و قوانین ما در این زمینه کامل بودند.

چمران با اشاره به اینکه دستورالعمل تغییر یافته از سوی شورای پنجم باید اصلاح شود، ابراز داشت: براساس قانون سالهای اولیه انقلاب، د ر باغات ۱۵ تا ۳۰ درصد اجازه ساخت وجود داشت اما عملی نمی‌شد و به همین دلیل باغ از بین می‌رفت و ما در شورای سوم در شورای عالی معماری کشور مصوب کردیم که برای افرادی که صاحب باغ هستند، مشوق قرار دهیم و طرح تشویق گونه‌ای اجرا می‌شد.

وی افزود: براساس این قانون حتی کسانی که باغات بزرگی داشتند و می‌خواستند درخت بکارند از این قانون استفاده می‌کردند و بنابراین شکایات‌ها به یک سوم کاهش یافت. چون در ۳۰ درصد فضا بدون قطع درختان، خانه سازی صورت می‌گرفت.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شورای قبلی با اتهاماتی که به ما زدند این قانون را لغو کردند در حالی که مصوبه جدید موفق نبود، اما ما این قانون را تغییر نداده‌ایم و برخلاف جنجال‌ها هیچ تغییری هم به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: با این وجود و برخلاف تصور این دوستان با اجرای این مصوبه درختان خشک می‌شود، چون کسی زمین گران قیمتش را در ۲ تا ۳ طبقه نمی‌سازد. و این مصوبه عملیاتی نشده است و باغات از بین می‌رود.

منبع : مهر