معاون سازمان مالیاتی: از تراکنش پوزها مالیات دریافت نمی‌کنیم/ مالکان خودروهای لوکس تا پایان بهمن فرصت دارند مالیات بدهند

معاون سازمان مالیاتی: از تراکنش پوزها مالیات دریافت نمی‌کنیم/ مالکان خودروهای لوکس تا پایان بهمن فرصت دارند مالیات بدهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی در خصوص خانه‌های خالی گفت: همان‌طور که قبلاً اعلام شد وظیفه شناسایی خانه‌های خالی به‌عهده وزارت راه و شهرسازی است. از نظر زیرساخت کار، سازمان امور مالیاتی آماده است و در خصوص اطلاعات محدودی نیز که به این سازمان رسید کار انجام شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی از وضعیت مالیات خود آگاه شوند و نسبت به اعتراض و یا پرداخت مالیات اقدام کنند.

وی افزود: در سری اول برای سه‌هزار واحد مسکونی این اتفاق رخ داده است و اخیراً اطلاعات جدید نیز به سازمان امور مالیاتی رسیده است که در حال پالایش آن هستیم.

امکان اعتراض برای خودروهای لوکس وجود دارد

در خصوص مالیات بر خودرو نیز بیش از ۲۷۰ هزار مؤدی شناسایی شده‌اند که مجموع خودروهای آنها به بیش از ۵۸۰ هزار خودرو می‌رسد و این افراد باید تا پایان بهمن‌ها نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. سازمان امور مالیاتی سال‌های سال قیمت خودروها را برای دریافت مالیات بر عوارض در اختیار داشت و بر همین اساس اقدامات برای مالیات بر خودروها در جریان است.

اطلاعات ۱۲هزار خانه خالی نهایی شد

مسیحی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: ما تا پایان بهمن‌ فرصت داریم تا نسبت به اعلام خانه‌های گران‌قیمت اقدام کنیم. تلاش ما این است که اطلاعات را از طریق سامانه سازمان و سامانه وزارت راه به دست بیاوریم و تا امروز حدود ۱۲هزار خانه شناسایی شده است.

از پوزهای بانکی مستقیماً مالیات گرفته نمی‌شود

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد نگرانی از تراکنش‌های بانکی گفت: براساس دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی هر تراکنش بانکی به‌معنای یک معامله اقتصادی نیست و ابتدا باید اقتصادی بودن آن مشخص شود. دستگاه‌های پوز نیز یک ابزار تجاری است و این‌که مستقیماً از تراکنش‌های این دستگاه‌ها مالیات‌ستانی صورت بگیرد مورد نظر نیست و در دستورالعمل سازمان امور مالیاتی توصیه شده است از این موضوع جلوگیری شود.

این مقام مسئول سازمان امور مالیاتی در مورد معافیت‌های مالیات بر  ارزش افزوده گفت: در مورد مالیات بر ارزش افزوده ما تابع قوانین کشور هستیم، در زمان حاضر و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مناطق آزاد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند و در صورتی که تغییری در قانون بودجه سال آینده رخ دهد ما تابع آن خواهیم بود.

مسیحی در مورد مالیات بر مجموع درآمد گفت: براساس قانون هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود مگر اینکه قانون آن تصویب شود. لایحه مالیات بر مجموع درآمد تدوین شده است و امیدوار هستیم طی ماه‌های آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. مالیات بر مجموع درآمد به‌عنوان یک پایه مالیاتی هدفمند حتماً لازمه یک نظام مالیاتی رو به پیشرفت است.

وی در مورد مالیات نقل و انتقال خودرو گفت: این مالیات پیش از این بوده و در قانون ارزش افزوده نیز پیش‌بینی شده است. امیدوار هستیم این پایه مالیاتی با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه کاملتر شود و به اجرا برسد.

افزایش ۶۰درصدی درآمدهای مالیاتی سال آینده محقق خواهد شد؟

مسیحی در مورد احتمال تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده گفت: واقعیت این است که اگر اثر کاهش مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر نگیریم وصول بیش از ۶۰ درصد درآمدهای بیشتر با توجه به اینکه مالیات‌های معوق قابل وصول، دریافت شده است، نگران‌کننده است، با وجود این، سازمان امور مالیاتی تلاش خواهد کرد با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد نسبت به تحقق درآمدهای در نظر گرفته‌شده اقدام کند اما طبیعتاً در زمان حاضر نمی‌توان نسبت به تحقق صددرصدی درآمدهای مالیاتی سال آینده اظهار نظر کرد.

ارقام فرار مالیاتی غلط است/ تفاوت ظرفیت مالیات در اقتصاد با فرار مالیاتی

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد فرارهای مالیاتی گفت: فرار مالیاتی در همه کشورها وجود دارد اما در کشور ما این موضوع از متوسط بیشتر است و تلاش ما بر این است که این رقم را کاهش دهیم، از جمله اقدامات استفاده از سامانه مؤدیان، برخورد با شرکت‌های کاغذی است. بعضاً ارقامی از سوی برخی اشخاص در مورد فرار مالیاتی اعلام می‌شود که هیچ کدام قابل استناد نیست و در برخی موارد فرار مالیاتی با ظرفیت دریافت مالیات در اقتصاد کشور اشتباه گرفته می‌شود چرا که ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است. برآورد ما این است که حدود صدهزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

مسیحی در پاسخ به سؤالی در خصوص مبنای معافیت سود افراد گفت: براساس قانون بودجه معافیت‌هایی برای صاحبان مشاغل وجود دارد، در واقع تا ۳۶ میلیون تومان سود معاف از مالیات در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر آن به‌نرخ‌های ماده ۱۳۱ محاسبه می‌شود. در صورتی که مؤدی اطلاعات لازم هزینه‌ای را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار ندهد سازمان امور مالیاتی با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد نسبت به دریافت مالیات اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/+

منبع : تسنیم