مهمترین چیز دیدن نتیجه کار و عملکرد شاگردانم است

مهمترین چیز دیدن نتیجه کار و عملکرد شاگردانم است

به گزارش خبرگزاری مهر، ویکتور کوزنتسوف مربی ۸۰ ساله کشتی فرنگی روسیه که از وی به عنوان مربی افسانه‌ای کشتی فرنگی روسیه نام برده می‌شود و مربی قهرمانان بزرگی همچون الکساندر کارلین و رومن ولاسوف بوده، گفت: در ورزش همیشه چیزی برای کار کردن وجود دارد و یک مربی همیشه می‌تواند مواردی را به کشتی‌گیرش منعکس کند.

وی در مورد عملکرد رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیک افزود: از نظر من امسال، اجرای رومن ولاسوف، کمی متفاوت‌تر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم با این حال طلای وی در مسابقات جهانی نروژ بهترین هدیه او برای من است. از سال ۲۰۰۶ هر پنج سال یک بار یک هدیه پیروزمندانه به من می‌دهد و فقط این باقی می‌ماند که همه شاگردانم را جمع کنم تا هشتادمین سال زندگی ام را جشن بگیریم.

وی تصریح کرد: من همیشه استعداد او را دیده ام و پتانسیل‌هایش را بالا می‌دانستم اما در کنار مبارزه روی تشک، نبرد دیگری هم وجود دارد. من رومن را از دیرباز می‌شناسم و از بسیاری از کاستی‌های او به خوبی آگاهم و وظیفه ام حفظ او از هر دشواری و سختی بوده است. ولاسوف اگر تمام دستورالعمل‌های من را به دقت دنبال می‌کرد، مبارزه برای او بسیار ساده‌تر می‌شد، با این حال در طول این ۱۰ سال همه چیز به آرامی پیش نرفت. اما هر ورزشکاری داستان خود را دارد و نتایج روی تشک تعیین کننده است.

وی ادامه داد: نکته اصلی در کشتی گرفتن نتیجه است، کشتی گیران با یکدیگر متفاوت هستند و این وظیفه مربی است که نقاط ضعف و قوت او را آشکار کند و با کار خود بر روی یک کشتی گیر ثابت کند که آن کشتی گیر بهترین است. در کشتی فرنگی بسیاری از چیزها تغییر کرده است، حتی قوانین، بسیاری از مبارزات ولاسوف به سرعت به پایان می‌رسد، در ۱۰ سال گذشته تغییرات چشمگیری در قوانین رخ داده است اما اگر یک کشتی گیر بر روی تشک تسلط داشته و به خود مطمئن باشد حتماً مبارزات خوبی را به نمایش می‌گذارد و از آن کشتی لذت خواهید برد.

وی در مورد چگونگی آشنایی با ولاسوف یادآور شد: وقتی من او را دیدم ۱۰ ساله بود اما در جوانی خود را نشان داد و با وجود اینکه وزن او از سبک وزن به میان وزن تغییر کرد اما مبارزه او به همان شکل باقی مانده است.

مربی «الکساندر کارلین» فرنگی‌کار افسانه‌ای روس در مورد جالب‌ترین مورد در دوره ۶۰ ساله مربیگری اش تاکید کرد: من به صراحت خواهم گفت اگر تجربه کار با ولادمیر زوبکوف را نداشتم (دارنده ۴ مدال طلای جهان)، کارلین را نداشتم و اگر من خودم مرحله خاصی را در ورزش بعنوان کشتی گیر طی نکرده بودم، زوبکوف را هم نداشتم. اینها همه تجربه است. البته من به دلیل مصدومیت زودتر به مربیگری روی آوردم.

ویکتور کوزنتسوف اظهار داشت: به این درک رسیدم که چه نوع ورزشکارانی را باید جذب کنند و این کشتی‌گیران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا بتوانند در کشتی به اوج برسند، ولادمیر زوبکوف قبل از کشتی، حرکات آکروباتیک انجام می‌داشت و بدن وی هماهنگی لازم را داشت و به سرعت بر تکنیک‌ها تسلط یافت. او به سرعت شروع به موفقیت کرد اما وقتی که به ارتش پیوست من دیگر نتوانستم از وی پشتیبانی کنم.

پیشکسوت کشتی روسیه گفت: در کشتی باید به دنبال استعدادها بگردید اما برای من جالب‌تر و مهم این است که نتیجه کار و دستاوردهای شاگردانم را ببینم.

وی در مورد بهترین قوانین برای کشتی کلاسیک در طول تاریخ خاطرنشان کرد: بیایید اول با زمان شروع کنیم، در یک مبارزه چقدر طول می‌کشد تا قوی‌ترین ها شناسایی شوند؟ زمانی که ما مبارزه می‌کردیم کشتی ۱۲ دقیقه طول می‌کشید اما به نر من با توجه به فرمت معمول مسابقات، مبارزه ۶ دقیقه‌ای طبیعی است و ۶ دقیقه زمان کافی است برای متقاعد کردن همه که شما قوی‌تر هستید.

کوزنتسوف در مورد یکی از قوانین کشتی فرنگی انتقاداتی کرد و تصریح کرد: هنگامی که امتیاز ۱ بر ۱ می‌شود، خیلی چیزها به داروها بستگی دارد و این خوب نیست. اما من می‌خواهم بگویم که شما باید بجنگید و به خودتان تکیه کنید نه تصمیم گیری داوران، اینکه شما بتوانید در سرپا تکنیک اجرا کنید خیلی مهم است و باید بدانید که شانسی برای اجرای تکنیک در حالت خاک دارید یا نه، ابته به نظرم قوانین امروزی کاملاً کافی هستند.

وی در مورد قوانین وزن کشی تصریح کرد: اینکه دوبار وزن کشی کنید طبیعی است چراکه شما باید در همان وزن مبارزه کنید و مهم نیست حریف شما وزن کم می‌کند یا نه، مهم این است که شما تمام زیبایی مبارزه را نشان خواهید داد.

ویکتور کوزنتسوف در پایان در مورد برنامه‌هایش در ۸۰ سالگی گفت: مبارزات کشتی هنوز روی تشک ادامه دارد و من با ۸۰ سال سن و یک دوره مربیگری طولانی توصیه‌های خود را به کشتی گیران می‌کنم.

منبع : مهر